حدادعادل با بیان اینکه زندگی علامه دهخدا فراز و نشیب‌های زیادی داشته است، افزود: اگر کسی همت کند و فیلمی از زندگانی او بسازد این فیلم می‌تواند مثل یک سریال تلویزیونی جذاب باشد.
کد خبر: ۵۷۶۶۳۹
پیشنهاد حداد عادل برای ساخت فیلمی از زندگی دهخدا

دومین نشست شب‌های ایرانشهر که به بزرگداشت علامه علی اکبر دهخدا اختصاص داشت، پنجشنبه 13 تیرماه در تالار جلیل شهناز خانه هنرمندان و با حضور شخصیت‌هایی همچون غلامعلی حداد عادل (رئیس فرهنگستان زبان ادب فارسی)، عبدالله انوار(نسخه‌پژوه)، علی افخمی (رئیس مؤسسه لغت‌نامه دهخدا)‌، سید احمد وکیلیان (پژوهشگر) و فاطمه راکعی ( مدیرعامل انجمن شاعران ایران) برگزار شد.

 غلامعلی حدادعادل با بیان اینکه زندگی علامه دهخدا فراز و نشیب‌های زیادی داشته است، افزود: اگر کسی همت کند و فیلمی از زندگانی او بسازد این فیلم می‌تواند مثل یک سریال تلویزیونی جذاب باشد. دهخدا در چندین عرصه تلاش مؤثر و ماندگاری داشته است.

لغت‌نامه دهخدا خزانه و پیکره واژگان فارسی است

حدادعادل با بیان اینکه کار اصلی علامه دهخدا در عرصه تألیف،‌ انتشار لغت‌نامه دهخدا است، گفت: تألیف و انتشار این اثر که از سال 1318 تا 1358 طول کشیده است؛ برای این است که لغت‌نامه دهخدا می‌شود خزانه و پیکره واژگان فارسی و مادر هر لغت‌نامه دیگری که بعد از آن منتشر می‌شود به طوری که پس از 75 سال هنوز جانشینی برای این لغت‌نامه به وجود نیامده است. از این جهت دهخدا حق ویژه‌ای به گردن تمام فارسی‌زبانان جهان دارد.

او در ادامه با اشاره به ارزش تألیف لغتنامه دهخدا اظهار کرد:در این اثر علامه دهخدا با ذوق و فهم ادبی خوبی که داشته است توانسته شاهد مثال‌هایی از خیلی جاها برای لغات و واژه‌ها پیدا کند و همچنین به خاطر اینکه به این کار علاقه داشته، خود نیز یادداشت‌هایی به آن اضافه کرده است که خود این یادداشت‌ها و نقل‌ قول‌هایش نیز سند هستند.

او همچنین به دوران زندگی در خفای علامه دهخدا در نزد سرداران ایل بختیاری اشاره کرد.

رئیس فرهنگستان زبان ادب فارسی در ادامه به طبع شعر علامه دهخدا اشاره کرد و گفت: علامه دهخدا شعرهای محکم و استواری دارد که در این باره باید جداگانه درباره او صحبت شود. دهخدا از مردانی است که هرچند وقت یکبار به جوانان معرفی شود تا مردم بدانند وضع امروز فرهنگ ایران نتیجه تلاش چه کسانی است.

به گزارش ایسنا، در ادامه مراسم، علی افخمی رئیس موسسه لغت‌نامه دهخدا نیز در سخنانی عنوان کرد: خیلی‌ها هستند که به لغت‌نامه دهخدا ایراد می‌گیرند و به آن نقدهایی وارد می‌کنند؛ البته اشکالی هم ندارد اما باید بدانیم که دهخدا کار تألیف لغت‌نامه را به تنهایی و در خانه خود انجام داده است. او پس از اینکه دو میلیون فیش تهیه می‌کند به این فکر می‌افتد که این فیش‌ها باید در قالب کتاب چاپ شوند ولی می‌بیند که پول ندارد. به مجلس نامه می‌نویسد و مجلس کار را دنبال می‌کند و نهایتا انتشار این اثر را به دانشگاه تهران محول می‌کنند. البته در همان زمان افراد مختلف نظرات موافق و مخالفی درباره انتشار این اثر داشتند که خوب است امروز اسناد آن منتشر شود. حتی برای انتشار لغت‌نامه از دولت وقت هم درخواست پول می‌شود که گفته می‌شود از محل فروش پهن اسب‌های سلطنتی مبلغی به این کار اختصاص یابد. این موضوع در تاریخ وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها