مشروح تحولات مصر

محمد مرسی برکنار شد

فرمانده ارتش مصر در بیانیه ای تلویزیونی مردم این کشور را برای چند ماه به خویشتنداری و وفاق ملی دعوت کرد و افزود: محمد مرسی دیگر رئیس جمهور مصر نیست و رئیس دادگاه قانون اساسی به عنوان رئیس دولت موقت منصوب شده است.
کد خبر: ۵۷۶۳۹۴
محمد مرسی برکنار شد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری ها،ژنرال عبدالفتاح السیسی فرمانده ارتش مصر گفت: ارتش متقاعد شد که ملت مصر ارتش را به حمایت از خود دعوت کرده است و نه برای به دست گرفتن قدرت یا حکومت کردن بلکه برای خدمت در جهت منافع ملی و حفاظت از انقلاب.

وی افزود: سخنرانی شب گذشته محمد مرسی برخلاف تمایلات و خواسته های ملت بود. این مساله نیروهای مسلح را ناگزیر کرد تا با برخی از شخصیت های ملی - سیاسی، مذهبی و جوانان مشورت کند. همه با طرح یک نقشه راه که منجر به تشکیل جامعه مصری قدرتمند و متحد شود، موافقت کردند.

السیسی تصریح کرد: یک دولت تکنوکراتیک تشکیل خواهد شد و دادگاه قانون اساسی آماده برگزاری انتخابات جدید ریاست جمهوری و پارلمان می شود. در عین حال، براساس نقشه راه قانون اساسی به طور موقت به حال تعلیق در می آید.

وی تاکید کرد: یک کمیسیون ویژه وظیفه بازنگری در قانون اساسی را به عهده خواهد داشت. همچنین ، یک کمیته وفاق ملی که جنبش های جوانان را هم شامل می شود، تشکیل خواهد شد.

ژنرال السیسی هشدار داد: ارتش و پلیس به هرگونه خشونتی پاسخ خواهند داد.

عادلی منصور 68 ساله رئیس دادگاه عالی قانون اساسی به عنوان رئیس جمهور انتقالی مصر جانشین مرسی شد. وی در 11 ژوئن سال جاری از سوی مرسی به ریاست دادگاه عالی قانون اساسی منصوب شده بود.

محمد البرادعی تاکید کرد که نقشه راه به خواسته های ملت پاسخ می دهد.

احمدالطائب شیخ مسجد الازهر و تاوادروس دوم اسقف کلیسای قبطی در بیانیه ای کوتاه از تصمیم های اعلام شده از سوی ژنرال السیسی حمایت کردند.




مرسی پنهان شده است

محمد مرسی به مکانی که محل فاش نشده پناه برده است. یکی از نزدیک ترین همکاران وی از طریق یک شبکه اجتماعی گفت که رئیس جمهور کودتای نظامی را محکوم کرده است و افزود: این کودتا باید از سوی تمام افراد آزادی طلب ملت رد شود.

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور از مصریان دعوت کرده تا به طور مسالمت آمیز در برابر کودتا مقاومت کنند. کاری که آنها کردند غیرقانونی بوده و اختیار انجام آن را نداشتند.

از سوی دیگر پخش شبکه های تلویزیونی وابسته به اخوان المسلمین قطع شده است.

در پی بیانیه ژنرال عبدالفتاح السیسی ، مخالفان مرسی در میدان التحریر قاهره به شادی و آتش بازی پرداخته اند.

پیش از این،روزنامه الاهرام به نقل از یک منبع ریاست جمهوری خبر داده بود که ارتش در ساعت 19 به وقت مصر(17 به وقت گرینویچ) اعلام کرده است که محمد مرسی دیگر رئیس جمهور کشور نیست.

مرسی ممنوع الخروج شد

منابع امنیتی مصر اعلام کردند که محمد مرسی رئیس جمهور و بسیاری از مقامات بلندپایه اخوان المسلمین ممنوع الخروج شده اند. 

مقامات فرودگاه قاهره ضمن تایید این خبر گفتند که به آنها دستور داده شده است از خروج مقامات اخوان المسلمین از جمله محمد بدیع رهبر این سازمان و خیرات الشاطر مرد شماره دو جلوگیری کنند.

همچنین مشاور امنیت ملی محمد مرسی اعلام کرد که یک کودتای نظامی در شرف وقوع است. یاسر حذارا افزود که رئیس جمهور در پیامی از همه مصری ها خواسته است در مقابل کودتای نظامی به شیوه ای مسالمت آمیز مقاومت کرده و به ویژه متوسل به خشونت نشوند.

وی در مورد حبس خانگی مرسی گفت: رئیس جمهور امروز به طورعادی در دفتر ریاست جمهوری مشغول به کار بوده و او اطلاع ندارد که آیا مرسی می تواند از دفترش خارج شود یا خیر.

براساس گزارش های رسیده صدها نظامی با خودروهای زرهی در خیابان اصلی مجاور کاخ ریاست جمهوری گشت زنی می کنند.

درعین حال، زره پوش های ارتش در نزدیکی محل یک تجمع اسلامگرایان طرفدار مرسی مستقر شده اند.

پنتاگون اعلام کرد که چاک هاگل وزیر دفاع آمریکا تلفنی با ژنرال عبدالفتاح السیسی فرمانده ارتش مصر گفت و گو کرده است. وزارت دفاع آمریکا توضیحی در مورد جزییات این مکالمه تلفنی نداده است.

به گزارش فرانس پرس، محمد مرسی در پایگاه گارد ریاست جمهوری حضور دارد و ارتش مصر پیرامون این پایگاه سیم های خاردار نصب کرده است.

همچنین براساس گزارش ها، نیروهای ارتش محورهای اصلی قاهره تحت کنترل دارند. آنها آماده می شوند که علیه محل های تجمع طرفداران مرسی دست به عملیات بزنند. اما ارتش حمله علیه طرفداران مرسی را تکذیب کرده و می گوید هدفش فقط برقراری امنیت در پایتخت است.

‌همچنین، کاخ سفید از وضع میدانی در مصر به شدت ابراز نگرانی کرد و افزود در سخنرانی مرسی پیشنهادهای کافی ارائه نشده است.

از سوی دیگر،جن پساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: رئیس جمهور مرسی باید برای پاسخ به خواسته های معترضان تلاش بیشتری از خود نشان دهد.

وی افزود: ایالات متحده نمی تواند تایید کند که یک کودتای نظامی در جریان است یا خیر.

یک گزارشگر بی بی سی به نقل از منابع نظامی مصر خبر داد که تا ساعتی دیگر بیانیه ارتش صادر خواهد شد.

رویترز گزارش داد که محمدالبرادعی برنده جایزه صلح نوبل و رهبران مذهبی از جمله تاوادروس دوم اسقف قبطی ها نقشه راه سیاسی مصر را اعلام خواهند کرد و نه ارتش.

همچنین رویترز به نقل از خبرگزاری رسمی مصر اعلام کرد که پس از یک دوره کوتاه دولت انتقالی ، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی براساس نقشه راه که به تصویب ارتش رسیده است، برگزار خواهند شد.

درعین حال، براساس این طرح قانون اساسی جدید مصر به حال تعلیق درآمده و پارلمان منحل خواهد شد.

براساس آخرین گزارش رسیده، جلسه میان رهبران مخالفان و ارتش مصر پایان یافته است.

جنبش تمرد اعلام کرده است که توماری با 22 میلیون امضا را تهیه کرده که در آن امضاکنندگان خواستار استعفای محمد مرسی و برگزاری انتخابات جدید ریاست جمهوری شده اند.مترجم: بهرام افتخاری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
روح اله یعقوبی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
۰
۰
تاریخ ثابت كرده كه هر زمان تاریخ مصرف امرا و رهبران تحت حمایت عیادی استكبار به پایان برسد به كوچكترین بهانه ای و با خرج كمترین هزینه ای این مهره سوخته را برداشته و مهره جدید با ماموریت جدید جایگزین می كنند.
محمد مرسی كه خود از تحصیلكرده های آمریكا بود و نگرشی كاملا غربی داشت نتوانست آنطوركه غرب از او انتظار داشت انتظارات را برآورده سازد و در داخل نیز اكثریت جامعه كه دلشان از سیاستهای پلید مبارك به تنگ آمده بود محمد مرسی را مدینه فاضله خود دانسته و با آمال و آرزوهای فراوان از او حمایت كرده و هر زمان كه نیاز بود با تجمع و راهپیمایی حمایت خودشان را اعلام میكردند با روشن شدن اهداف و نیات مرسی و اقدامات وی در پست ریاست جمهوری از جمله پایبند بودن به تمام تعهدات دولتهای قبلی در خصوص اسرائیل كه نكته بارز آنرا در به رسمیت شناختن پیمان كمپ دیوید و صادرات گاز به قیمت ناچیز به اسرائیل و عدم بازگشایی گذرگاه رفح به روی فلسطینیان كه تنها روزنه ارتباطشان با خارج از كشورشان بود و از عوامل دیگر ابقاء روسا و مدیران مبارك در سمتهایشان و حمایت از سلفی های آدم كش و جنایتكار در سوریه كه دستشان به خون هزاران آدم بیگناه آلوده شده و از همه مهمتر و به نظر حقیر یكی از اصلی ترین عواملی كه باعث سقوط دولت مرسی شد عدم شفافسازی و اعلام آمادگی مرسی جهت برقراری ارتباط با كشورمان بر اساس احترام متقابل كه این نیز خواست اكثریت جامعه مصر بود و به عبارتی دیگر مرسی می توانست با برقراری این ارتباط خود و دولت خود را در مقابل همه استكبار بیمه كند دقیقا كاری كه بشار اسد در سوریه انجام داد كه با وجود همداستان شدن تمام كشورهای غربی و عربی با سلفی های داخل و خارج سوریه و هجوم القاعده سراسر جهان به سوریه جهت براندازی نظام مردمی این كشور به جز كشتن افراد بیگناه توفیق چندانی كسب نكرده اند و این میسر نمی شد مگر با حمایت همه جانبه كشورمان از دولت قانونی و مردمی سوریه.
صمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
۰
۰
اگر امام و رهبری نبود انقلاب ما را نیز ژنرالهای امریكایی به سكوت میكشاند مصر تا آزادی و خروج از یوغ استعمار غرب سالها فاصله دارد مبارك یا مرسی امثال آن یا باید نوكر امریكا باشد یا حكومت محال. امریكا مرگ به نیزنگ تو

نیازمندی ها