وزیر نفت در نشست مسکو با تاکید بر این که بازار گاز به ثبات نیاز دارد، گفت: مجمع کشورهای صادرکننده گاز در مقابل مصرف کنندگان این حامل انرژی قرار ندارد بلکه در کنار آنها به دنبال تحقق یک بازی برد-برد در راستای منافع مشترک حرکت می کند.
کد خبر: ۵۷۴۹۶۴
بازار گاز به ثبات نیاز دارد

رستم قاسمی در نشست وزیران کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز در مسکو که ایران ریاست آن را به عهده داشت با تاکید بر اهمیت ثبات در بازار انرژی افزود: مجمع کشورهای صادر کننده گاز در مقابل مصرف کنندگان این حامل انرژی قرار ندارد و پیام آن به مصرف کنندگان این است که در کنار آنها قرار دارد تا در یک بازی برد - برد در چارچوب منافع متقابل حرکت کند.

وی گفت: از مصرف کنندگان این حامل انرژی انتظار می رود  که مجمع را در انجام این مهم یاری کنند. در یک بازار با ثبات که در آن با انجام سرمایه گذاری های بهنگام و مورد نیاز، عرضه ی کافی و به موقع صورت می گیرد و امنیت تقاضا برای عرضه کنندگان هم وجود دارد، طرفین از این شرایط سود خواهند برد. در غیر اینصورت بازارِ توام با نوسانات شدید قیمت یا قیمت های غیرمنصفانه به نفع هیچ یک از طرفین نخواهد بود.

وزیر نفت کشورمان تصریح کرد: متاسفانه در مواردی رفتار سیاسی برخی از مصرف کنندگان به سیاسی شدن فضای اقتصادی و تجاری منجر می شود و فضایی را بوجود می آورد که هیچ یک از طرفین در آن احساس امنیت نخواهد کرد و لطمه شدیدی به امنیت انرژی وارد خواهد شد.

وی گفت: در برخی موارد این رفتارهای سیاسی پیامدهای جبران ناپذیری خواهد داشت که شایسته است عواقب اینگونه اقدامات بطور مداوم مد نظر قرار گیرد.

قاسمی در ادامه با بیان اینکه در این نشست دستور جلسه و بیانیه نهایی دومین اجلاس سران و روسای جمهور کشورهای عضو که دهم تیر برگزار می‌شود بررسی و تصویب خواهد شد، گفت: از اعضای محترم گروه ویژه برگزاری اجلاس سران، متشکل از نمایندگان کشورهای عضو که در چند نشست، دستور جلسه و بیانیه دومین اجلاس سران را به صورتی که تقدیم شده است را تهیه و  تدوین کردند تشکر می کنم.

وزیر نفت کشورمان با قدردانی از میزبانی روسیه گفت: امیدوارم مجمع بتواند به سرعت مراحل توسعه و تکامل خود را طی کرده و بتواند بعنوان یک نهاد تاثیرگذار نقش خود را در بازار جهانی گاز ایفا کند.

قاسمی افزود: امروزه نقش انرژی و بویژه گاز در رشد اقتصادی جهان و رفاه عمومی بر کسی پوشیده نیست وبدیهی است که گاز بعنوان یک انرژی تمیز، به نسبت ارزان و سازگار با محیط زیست، نسبت به سایر انرژی ها، از مقبولیت قابل قبولی برخوردار است، از این رو رشد مصرف آن در مقایسه با دیگر حامل های انرژی سریعتر است و روز به روز در سبد مصرف انرژی جهان از جایگاه مهمتری برخوردار می شود.

وی گفت: باید اذعان داشت که صادر کننده گاز این انرژی مهم، که در جهت عرضه کافی و قابل اطمینان گاز به بازار تلاش می کنند، با مشکلاتی هم مواجه هستند که حل آنها از یکسو با وحدت و انسجام صادر کنندگان با هدف دفاع از منافع جمعی و از سوی دیگر با گفت‌وگو با مصرف کنندگان در چارچوب نیل به تفاهم متقابل امکانپذیر است.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران با دعوت از وزیران کشورهای عضو و ناظر مجمع کشورهای صادرکننده گاز برای شرکت در پانزدهمین اجلاس وزارتی مجمع که در هفته نخست نوامبر 2013 در تهران برگزار خواهد شد گفت: بر اساس بند 10اساسنامه مجمع، اداره اجلاس فوق العاده وزارتی که در یکی از کشورهای عضو برگزار شود با نماینده کشور میزبان خواهد بود.

قاسمی در پایان گفت: از آقای الکساندر نواک وزیر انرژی فدراسیون روسیه دعوت می کنم اداره امور این نشست را به عهده بگیرد.

جمهوری اسلامی ایران، قطر، مصر، روسیه، لیبی، نیجریه، عمان، ترینی داد و توباگو، امارات عربی متحده، ونزوئلا، گینه، الجزایر و بولیوی اعضای اصلی و همچنین نروژ، عراق، هلند و قزاقستان اعضای ناظر مجمع صادرکنندگان گاز هستند. (واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها