57 سال پیش در روز 23 ژوئن سال 1956 میلادی در یک همه پرسی عمومی ، جمال عبدالناصر با کسب 84/99 درصد آرای مثبت مردم در سن 37 سالگی رئیس جمهور مصر شد البته از هنگام کنار گذاشتن ژنرال محمد نجیب در سال 1954 میلادی جمال عبدالناصر رهبر انقلاب مصر شده بود.
کد خبر: ۵۷۳۳۷۴
عبدالناصر رئیس جمهور مصر شد

به گزارش جام جم آنلاین، عبدالناصر از همان آغاز به قدرت رسیدن هم در زمینه داخلی و هم خارجی دست به اصلاحات بزرگی زد.ناصر اراضی زمین داران بزرگ را بین دهقانان بی زمین تقسیم کرد، بانک ها ، شرکت های بیمه ، شرکت های واردات و صادرات و موسسات خارجی را ملی کرد.

ملی کردن این بخش ها موجب ایجاد یک میلیون شغل در مصر شد. وی سپس به مبارزه با بیسوادی پرداخت و رفتن کودکان به مدارس را اجباری کرد.

در صحنه بین المللی ، ناصر در سال 1955 میلادی سیاست « بی طرفی مثبت» در مقابل بلوک شرق و غرب را مطرح کرد که این سیاست در آوریل سال 1955 میلادی در کنفرانس باندونگ در اندونزی تایید شد و موجب تشکیل جنبش غیرمتعهدها گردید.

این سیاست باعث شد تا جمال عبدالناصر به سرعت به رهبر محبوب القلوب و آرمانی جهان عرب تبدیل شود. در ماجرای ملی شدن کانال سوئز ، ناصر به اوج محبوبیت رسید. در ژوئن سال 1956 میلادی ایالات متحده از اجرای تعهد خود برای تامین مالی مصرف احداث سد اسوان سرباز زد. ناصر برای تامین هزینه احداث سد اسوان ناگزیر کانال سوئز را ملی اعلام کرد.

این تصمیم ناصر موجب خشم انگلستان و فرانسه مالکان کمپانی کانال سوئز شد و این دو کشور به اتفاق اسرائیل به مصر حمله کردند،اما تحت فشار ایالات متحده و شوروی حمله آنها با شکست مواجه شد و نیروهای مهاجم به سرعت خاک مصر را ترک کردند.

این مساله موجب شد تا ناصر قهرمان ملی جهان عرب شود. از این دوره به بعد مصر اندک اندک به اتحاد شوروی نزدیک شد و این کشور کارشناسان و مشاوران خود را به مصر اعزام کرد.

عملیات احداث سد اسوان در سال 1960 میلادی آغاز و در سال 1964 میلادی خاتمه پذیرفت. با احداث سد فرعونی اسوان ، دهقانان مصری برای همیشه از طغیان های رود نیل نجات یافتند.

جمال عبدالناصر در سال 1958 میلادی طرح وحدت اعراب را پیش کشید و در همان سال دو کشور مصر و سوریه متحد شده و جمهوری متحده عربی را ایجاد کردند، اما مدتی بعد به دلیل بوروکراسی شدید مصر ، سوری ها از این اتحادیه خارج شده و جمهوری متحده عربی منحل شد.

در ژوئن سال 1967 میلادی ، اسرائیل دست به حمله غافلگیرانه‌ای به سه کشور مصر ، سوریه و اردن زد که این جنگ به جنگ شش روزه معروف شد. در این جنگ اسرائیل ارتفاعات جولان ، صحرای سینا ، کرانه باختری رود اردن و بخش شرقی بیت المقدس را اشغال کرد.

جمال عبدالناصر ، پس از این واقعه استعفای خود را اعلام کرد ، اما میلیون ها مصری به خیابان های قاهره ریختند و با استعفای وی مخالفت کردند. حتی این شکست هم محبوبیت ناصر را کاهش نداد.

ناصر از آن پس دست به یک جنگ فرسایشی با اسرائیل زد و آرامش اسرائیل را سلب کرد. در سال 1970 میلادی ، ناصر با میانجی گری به اختلافات ملک حسین پادشاه اردن و یاسرعرفات رهبر سازمان الفتح فلسطین پایان داد.

جمال عبدالناصر که جهان عرب به وی لقب رئیس را داده بود ، در 28 سپتامبر سال 1970 میلادی بر اثر سکته قلبی درگذشت. میلیون ها عرب در پی درگذشت ناصر دست به سوگواری زدند.

جمال عبدالناصر که در روز 23 ژوئن سال 1956 میلادی به مقام ریاست جمهوری مصر رسید، در طول دوران قدرت خود مصر را به مهمترین کشور جهان عرب تبدیل کرده و نقش مصر را در صحنه بین المللی تثبیت کرد. به رغم گذشت سال های بسیار و تحولات عمیق در جهان عرب هنوز جمال عبدالناصر محبوب القلوب ده ها میلیون ها عرب است.بهرام افتخاری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها