معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: نگرش جامع به حوزه آبخیزداری در منابع طبیعی می‌تواند گام مهمی در کاهش فرسایش و به دنبال آن کاهش بیابان زایی باشد.
کد خبر: ۵۷۰۸۰۲
75 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی مستعد بیابانی‌شدن

پرویز گرشاسبی در نشست خبری که در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی برگزار شد،افزود: بیابان زدایی یکی از مهم ترین اهداف جلوگیری از تخریب سرزمین‌ها به شمار می‌رود.

وی افزود: ایران یکی از کشورهای عضو کنوانسیون بین‌المللی مقابله با بیابان زدایی است و تا به حال موفق به انجام اقدامات مناسب در زمینه‌های کاهش بیابان زایی شده است.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها بیان کرد: بیابان زایی، امنیت و آینده کشورها را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد و موجب تخریب سرزمین شود.

وی افزود: در کشور 32 میلیون هکتار اراضی بیابانی وجود دارد؛ ولی میزان 75 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی مستعد بیابانی شدن هستند که باید در جهت جلوگیری از بیابانی شدن این مناطق اقدامات مناسب صورت گیرد.

گرشاسبی عنوان کرد: با توجه به این‌که ایران از نظر اقلیم وآب‌ وهوا مستعد بیابانی شدن است می‌توان با انجام پروژه‌های آبخیزداری مناسب تا حد زیادی از ایجاد بیابان جلوگیری به عمل آورد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها و مرتع کشورادامه داد: باید برای حفظ و احیاء منابع طبیعی همه اقشار مردم و دستگاه‌های اجرایی به صورت توأم باهم همکاری داشته باشند؛ چون منابع طبیعی ثروت ملی است و همه باید نسبت به آن احساس مسوولیت داشته باشند.

وی افزود: با توجه به این‌که مقدار قابل توجهی از میزان بارندگی کشور به صورت تبخیر از بین می‌رود، می‌توان با ایجاد پوشش گیاهی مناسب از هدررفت آب جلوگیری به عمل آورد و پوشش گیاهی را تقویت کرد.

گرشاسبی گفت: استفاده بیش از حد از آب سفره‌های زیرزمینی، استفاده نامناسب و خارج از ظرفیت از مزارع و چرای بیش از حد دام‌ها از عوامل مهم ایجاد بیابان به شمار می‌روند. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها