فیات 500e، عضو جدید خودروهای برقی است

خودرویی کوچک برای آینده‌ای سبز

قدیمی‌ترها حتما مینی خودروی محبوبی را به‌خاطر دارند که​ طی دهه 40 و 50 در خیابان‌های بیشتر شهرهای دنیا در تردد بود.
کد خبر: ۵۷۰۱۶۰
خودرویی کوچک برای آینده‌ای سبز

مینی ماینر انگلیسی، خودروی بسیار کوچک و کم ارتفاعی بود که در اندک فضایی می‌شد​ پارک کرد.

همزمان با‌ آن فولکس واگن‌های قورباغه‌ای دل خیلی‌ها را برده بود. پس از کوچ این خودروها، رنو 5، اپل کورسا، دوو ماتیز و اکنون ام وی ام جزو مینی خودروهایی هستند که در فضای شلوغ پایتخت رانندگی با آنها از سهولت بیشتری برخوردار است و عمدتا جوانان تمایل زیادی به استفاده از این خودروهای ارزان و کوچک دارند.

اما بتازگی شرکت ایتالیایی فیات، خودروی الکتریکی کوچک و مدرنی را معرفی کرده که به سازگار با محیط زیست بوده و سرو صدای زیادی به پا کرده است.

فیات 500e خودروی سبزی است که به نسخه اصلاح شده فیات500 معروف است. شاید تعجب کنید وقتی متوجه شوید سیستم تولید و انتقال قدرت مینی خودروهای فیات سری 500 الکتریکی می‌شود و قرار است این خودروی کوچک ایتالیایی در پایان سال به جمع خودروهای الکتریکی جهان بپیوندد.

به این ترتیب، قافله کمپانی‌های بزرگی که به تغییر اساسی مسیر​ به تولید خودروهای برقی یا هیبریدی (برقی و بنزینی) پرداخته‌اند، یک عضو جدید خواهد داشت.

در زیر نگاهی گذرا به خصوصیات‌​و مشخصات این خودروی دوست داشتنی خواهیم انداخت.

سازگار با محیط زیست و زیبایی قابل توجه در دنیای مدرن

به‌دلیل آن که طراحان شرکت فیات به همان اندازه‌‌ای که طراحی ظاهری برایشان مهم است، به سلامت زمین هم توجه دارند، خودرو به گونه‌ای طراحی شده که​​ میزان انتشار آلایندگی آن صفر باشد.

این خودرو خصوصیات​آیرودینامیکی ارتقا یافته‌ای نسبت به همتای بنزین سوزش دارد. سبک ایتالیایی وشکل بدنه به خلق یک خودروی زیبا و همه پسند سازگار با محیط زیست منجر شده است.

شرکت فیات می‌خواهد بخش‌های الکتریکی فیات 500e تا آنجا که ممکن است برای رانندگان شفاف‌تر شود. این تغییر از بیرون خودرو شروع خواهد شد، جایی که هنوز مانند فیات 500 به‌نظر می‌رسد.​

ظاهر اتومبیل

شما می‌توانید شهرتان را به رنگ‌های مورد علاقه خودتان در بیاورید. این امر با خرید خودروهایی با رنگ‌های متفاوت امکان‌پذیر می‌شود.

فیات 500e در رنگ‌های نارنجی، نقره‌ای، خاکستری، سفید و سیاه عرضه خواهد شد. در مدل استریم فیات 500e نواری به رنگ سفید زیر جلو پنجره و قاب پشت آینه‌های بغل باعث خودنمایی بیشتر اتومبیل شده است.

در مدل نِرو استریم فیات 500e نوار زیر پنجره به رنگ مشکی و قاب آیینه‌ها به رنگ خود بدنه است و سرانجام در مدل اسپرت، قاب آیینه‌ها نارنجی و قاب زیر پنجره مشکی است. نوار جانبی نارنجی با سایه تاریک، در ماشین را منقش کرده است.

ارتقای آیرودینامیکی

ارتقای آیرودینامیکی فیات500e شامل 9 اصلاح است که در نهایت به افزایش عملکرد آیرودینامیکی خودرو منجر شده است.

اسپویلر آیرودینامیکی پیشرفته، نصب دیفیوزر در زیر خودرو و بهینه‌سازی جریان خروجی هوا از جمله این اصلاحات است.

بعلاوه کل داشبورد جلو، پایین‌تر آمده تا علاوه بر افزایش کارایی آیرودینامیکی برای تست تونل باد و جریان هوا بهینه‌سازی شود. علاوه بر اسپویلر و دیفیوزر نصب شده روکش فلزی کناره‌ها و داشبورد عقب باعث کاهش قابل توجه ضریب درگ خودرو شده است.

بهبود در طراحی آیرودینامیکی زیر شاسی، جا گرفتن مناسب چرخ‌ها و سبک آیرودینامیکی الهام گرفته از دیگر دلایل کاهش درگ خودرو​ست.

داشبورد خاص، کلاهک آینه‌های بغل،پوشش زیر ماشین، اسپویلر عقب و چرخ‌های عقب نتیجه 140 ساعت آزمایش در تونل باد بوده و در نتیجه در مقایسه با نمونه بنزینی میزان نیروی درگ (نیروی مقاومت هوا وارد شده به خودروها از طرف سیال) در این مدل 13 درصد کاهش یافته است.

طراحی جدید چرخ‌ها

اضافه شدن هر گرم به افزایش وزن و افزایش هر کیلوگرم وزن به ایجاد اشکالاتی در عملکرد خودرو منجر خواهد شد.

به همین دلیل است که چرخ‌های فیات 500e به شکل قالب‌های آلومینیومی مخصوص طراحی شده است.

دیگر پیشرفت‌ها در این قسمت شامل بزرگ‌تر شدن چرخ‌های عقب بوده که باعث حرکت بهتر خودرو در قسمت عقب شده و می‌توان تایرهایی برای تمام فصول استفاده کرد که این امر به مقاومت در برابر چرخش سر پیچ‌ها و افزایش مسافت پیموده شده در هر بار شارژ ماشین منجر می‌شود.

سانروف لمسی

یک سانروف اتوماتیک لمسی به شما اجازه می‌دهد تا هوای تازه بیرون (البته اگر در تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز رانندگی نکنید) ​به داخل​ بیاید تا بتوانید از شکوه و زیبایی‌های هر فصل استفاده کند. این سانروف به دو شکل طراحی شده است.

در حالت اول با یک​بار لمس، باز و با لمس مجدد​ به آرامی بسته می‌شود که به‌عنوان یک آپشن در خودرو در نظر گرفته شده است.

در حالت دوم با لمس اول و به منظور تهویه مطبوع، سانروف کمی به سمت بالا باز می‌شود. با لمس دوم، دریچه به‌طور کامل باز شده و به عقب سقف جمع می‌شود. البته می‌توان از ورق‌های رنگی مختلف برای پوشش این سانروف استفاده کرد.

رنگ‌های پرانرژی

پنل ابزارها و دکمه‌های داخلی به شکلی منحصربه‌فرد و برابر ویژگی‌های مورد نیاز معاصر طراحی شده است.

صندلی‌ها، قاب درها، داشبورد و زیر پایی‌های با سه رنگ سیاه و سفید و نارنجی کاملا موزون و هماهنگ بوده و کابین ماشین را بسیار پر انرژی جلوه می‌دهند.

قدرت مناسب

باتری فیات جدید باید به‌صورت دوره‌ای و در فواصل معین شارژ شود. برخلاف خودروهایی که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند و حتما با مراجعه به جایگاه‌های مخصوص سوختشان تامین می‌شود، خودروهای الکتریکی به‌طور معمول و براحتی می‌توانند در منزل و در طول شب با استفاده از شبکه برق خانگی شارژ شوند.

باتری 24 کیلو وات ساعتی لیتیوم یون دارای مزایای زیادی است. این باتری بخوبی شارژ را نگه می‌دارد. به اثر حافظه (حالتی که کارایی باتری را کاهش می‌دهد) دچار نشده و این یعنی نیازی به شارژ شدن کامل باتری قبل از شارژ مجدد نیست.

این باتری را می‌توان صدها بار شارژ و دشارژ کرد ضمنا باتری خودرو​ هشت سال تحت گارانتی شرکت است.

همیشه و هر زمان در ارتباط هستید

نظارت بر میزان شارژ باتری، فشار باد تایرها،نمایش فواصل قابل رانندگی با شارژ موجود نسبت به محل کنونی، چک وضع شارژ، فعال کردن سیستم گرمایشی و خنک‌کننده از راه دور، باز کردن در‌ها، تعیین محل خودروی شما و نزدیک‌ترین ایستگاه شارژ، ارسال مختصات مکان مورد علاقه شما به خودرو جهت رفتن به آن نقطه، آگاهی از میزان انرژی مصرف شده، زمانبندی شارژ و دریافت هشدارهایی مبنی بر نزدیک بودن زمان شارژ و انجام پیش از موعد نظارت‌های لازم تنها به‌وسیله نصب یک اپلیکیشن اندروید روی گوشی شما​ بسیار شگفت انگیز است.

ترمزهای احیاکننده

ترمزهای فیات 500eنقشی بیش از یک ترمز ایفا می‌کنند.هر زمانی که شما ترمز می‌کنید، موتور الکتریکی به‌عنوان یک ژنراتور الکتریکی عمل کرده و انرژی خودرو را تبدیل کرده و آن را به باتری‌های لیتیوم ـ یون هدایت می‌کند.

بسته به این‌که شما در حال کم کردن سرعت خودرو یا ترمز کردن هستید ترمزهای احیاکننده مقداری از انرژی جنبشی را که ممکن است تلف شود، بازیابی کرده و آن را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند.

سیستم انتقال قدرت توانمند

سیستم انتقال قدرت فیات 500e صددرصد الکتریکی است و از سه مولفه اصلی تشکیل می‌شود.

مجموعه باتری‌های لیتیوم یون ولتاژ بالا، موتور الکتریکی پرقدرت و یک ماژول اینورتر (معکوس‌کننده) توان برای مدیریت جریان برق.

هنگام استفاده از برق به‌عنوان منبع انرژی خودرو، شما به یک قطعه تکنولوژیک به‌نام اینورتر نیاز دارید تا بتوانید کارتان را بخوبی انجام دهید. این قطعه شباهت کمی به پمپ سوخت در موتورهای بنزین‌سوز دارد، اما در این مورد، سوخت همان الکتریسیته ذخیره شده در باتری است.

موتور الکتریکی

گرچه این خودرو الکتریکی است، اما این به آن معنا نیست که رانندگی با آن به اندازه کافی مفرح و سرگرم‌کننده نباشد.

کافی است خودتان سواری با این ماشین را تجربه کنید. درایو موتور الکتریکی ابزاری است که از انرژی الکتریکی برای تولید انرژی مکانیکی یا حرکت سود می‌برد.

موتورهای الکتریکی از الکتریسیته برای چرخیدن استفاده می‌کنند. هر چیز متصل به یک موتور الکتریکی می‌تواند از این حرکت چرخشی استفاده کند.

اشیایی که به وسیله این موتورها نیرو می‌گیرند شامل هر چیزی مانند خودروها، ساعت‌ها، ماشین‌های لباسشویی و حتی ماشین‌های دوخت هستند.

فیات 500e از یک موتور الکتریکی 111 اسب بخاری (83 کیلو واتی) با گشتاور 200 نیوتن مترسود می‌برد. این موتور از نوع سه فاز با میدان مغناطیسی دائمی است.

اجزا و قطعات خودرو نظیر موتور، ماژول اینورتر توان، گیربکس، شارژر تعبیه شده داخل ماشین و کانکتور شارژر به مدت چهار سال تحت گارانتی هستند. باتری لیتیوم یون ماشین هم به مدت هشت سال تحت گارانتی است.

نصب سیستم کنترل پایداری الکترونیکی(ESC) هم با استفاده از حسگرهای نصب شده روی ماشین از به هم خوردن کنترل خودرو و وقوع حوادث ناگوار جلوگیری می‌کند.

این سیستم، حرکت فرمان و مسیر واقعی خودرو را مقایسه کرده و در صورتی که این دو انطباق نداشته باشند، وارد عمل شده و با اعمال ترمز به یک چرخ یا همه چرخ‌ها مسیر را ​صحیح کرده و ماشین را کنترل می‌کند.

فروش این خودرو از تابستان امسال با قیمت پایه 70 میلیون تومان آغاز شده است. وزن خالص این خودرو 1351 کیلوگرم و شتاب صفر تا صد آن 9.1 ثانیه است.

مرکز کنترل اطلاعات الکترونیکی

داشبورد فیات 500e دارای یک صفحه نمایش هفت اینچی با طراحی ویژه و مرکز کنترل اطلاعات الکترونیکی خودرو (EVIC)است.

بهره‌مندی از حالت نشانگر شارژ (با نشانگرهای رنگی)، نشانگری که برای رفتارسنجی راننده طراحی شده (با بازخورد بلادرنگ) و نشانگرهای قابل تنظیم دیجیتالی سرعت از دیگر خصوصیات آن است.

سادگی و سهولت پیدا کردن نشانگر مربوط و کاربری آسان از خواص ممتاز این داشبورداست.

در خودروهای الکتریکی علاوه بر همه عوامل آیرودینامیکی و وزنی، نوع رانندگی نیز بر میزان مصرفی و در نتیجه حداکثر مسافت پیموده شده با هر بار شارژ تاثیر بسزایی دارد. از همین رو نشانگر رفتارسنج راننده در این خودرو نصب شده است.

سیستم صوتی الپاین پرمیوم خودرو دارای شش اسپیکر با کیفیت، هفت کانال سفارشی کردن خروجی صدا، آمپلی فایر دیجیتال، سیستم رادیو ماهواره‌ای SiriusXM و تمام استانداردهای دیگر است.

ایستگاه‌های اف ام،آی ام، جستجوی ایستگاه‌های رادیویی، سی دی پلیر با قابلیت MP3 ، پورت USB با پشتیبانی از مدیا پلیر، پورت ورودی کمکی برای پشتیبانی از منابع صوتی خارجی، کنترل قابل نصب روی فرمان و یک رویکرد مناسب باعث سهولت بیش از پیش استفاده از این سیستم صوتی شده است.

منبع:fiatusa 
مترجم: آتنا حسن‌آبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها