رادیو گفت وگو در ششمین مناظره از سلسله مناظره های ده گانه با حضور نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، به بررسی نقش احزاب در کشور پرداخت.
کد خبر: ۵۶۹۸۹۱
تحزب از دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفت و گو، این برنامه، به بررسی میزان مشارکت احزاب در مدیریت جامعه، مشکلات نهادینه شدن احزاب و برنامه های رفع آن و نیز جایگاه احزاب در دولت آینده پرداخت.

در این برنامه دکتر حمید سالکی نماینده دکتر محسن رضائی، مهندس حمید رضا فولادگر نماینده دکتر علی اکبر ولایتی، مهندس علیرضا آلادپوش نماینده مهندس سید محمد غرضی، مهندس پرویز اسماعیلی نماینده دکتر محمد باقر قالیباف، دکتر محمد رضا طاهری نماینده دکتر سعید جلیلی، مجتبی شاکری نماینده دکتر غلامعلی حداد عادل، حضور یافتند و نمایندگان حجت الاسلام حسن روحانی و دکتر محمد رضا عارف، علیرغم دعوت قبلی، غایب این برنامه مناظره بودند.

مشارکت سیاسی مردم در کشور یک ضرورت است

نماینده دکتر رضائی در ابتدای این برنامه رادیویی با اشاره به اینکه صد سال از تاریخچه احزاب در ایران می گذرد، این سوال را مطرح کرد که چرا احزاب کارکرد مناسب خود را در کشور ندارند؟

وی در ابتدا با اشاره به اینکه نحوه شکل گیری احزاب بطور اساسی و بنیادین نبوده است، گفت: کسانی که حزب تاسیس کرده اند دیدگاههای غربی دارند و یا اینکه بر اساس برخی تعصبات بی حساب وارد این عرصه شده اند.

نماینده رضایی گفت: دکتر رضائی معتقد است که جامعه باید کنترل شود و مردم در قدرت مشارکت کنند و لذا نمی توان کار ویژه حزب را نادیده گرفت.

دولت حزبی نیستیم اما احزاب در دولت ما محترمند

نماینده دکتر ولایتی نیز در ابتدای این برنامه رادیویی با اشاره به مفهوم قرآنی حزب اظهار کرد: ما در قرآن هم حزب الله داریم و هم حزب الشیطان. در سیره ائمه معصومین نیز تأکید شده که مردم منسجم باشند و تشکل داشته باشند.

وی افزود: تعبیر «اولئک حزبنا و اولئک شیعتنا» و ... از جمله تعابیر ائمه در زمینه اجتماع مؤمنین است. در اصل 26 قانون اساسی نیز به صراحت تشکیل حزب مطرح شده است اما مردم به شرکت در احزاب مکلف نیستند.

نماینده ولایتی گفت: دولت دکتر ولایتی یک دولت حزبی نیست اما ایشان به احزاب احترام می‌گذارد. ایشان اصولگرایی را در اعتقاد به نظام و ولایت فقیه و اصل تولی و تبرا می داند.

هدف احزاب تربیت نیروی سیاسی مورد نیاز جامعه باشد

نماینده مهندس غرضی با بیان دیدگاه‌های کلی مهندس غرضی نسبت به تشکیل حزب سخنان خود را آغاز کرد و گفت: حزب باید از بطن جامعه بیرون بیاید و هدفش تربیت نیروهای سیاسی برای جامعه باید باشد.

وی افزود: هر حزبی که نماینده‌ای را برای پذیرش پست های حساس کشور معرفی کند بر اساس حق قانونی خود عمل کرده است اما عدم شکل گیری صحیح نظام حزبی و نیز منفعت گرایی شخصی و گروهی از جمله آسیب های مواجهه با تحزب در کشور بوده است.

نماینده غرضی گفت: همه احزاب تشریفاتی در دوران رژیم طاغوت به دلیل اینکه تنها منافع خود را در نظر گرفتند محو شدند و کسی از آنان باقی نماند.

حزب مطلوب قانون، شرع و عرف جامعه ماست

نماینده دکتر قالیباف به بیان راهکارهای توسعه فرهنگ تحزب پرداخت و گفت: نگاه ما این است که حقوق ملت و حکومت از هم جدا نیستند و البته اولویتی بین این دو برقرار است. این اولویت‌ها در فرازهایی از نهج البلاغه تصریح شده است.

وی با اشاره به اینکه حقوق ملت در وصیت نامه امام خمینی(ره) به صراحت تبیین شده است، گفت: در نظام اسلامی ما سه نهاد واسط برای ساماندهی مردم و ارتباط متشکل آنها با حاکمیت تبیین شده است که یکی احزاب، دیگری رسانه ها و سومین آن، اصناف است.

نماینده قالیباف ادامه داد: به نظر دکتر قالیباف، حزب مطلوب قانون و شرع و عرف جامعه ماست.

الگوی وارداتی تحزب در گفتمان انقلاب ما نمی گنجد

نماینده دکتر جلیلی در ادامه این مناظره به بیان برخی ایرادات وارد بر الگوی وارداتی تحزب پرداخت و گفت: در الگوی وارداتی تحزب احزاب، منافع طبقاتی خاص را دنبال می کنند که این در گفتمان انقلابی ما نمی گنجد.

وی افزود: هدف دکتر جلیلی تبیین جایگاهی متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی برای احزاب است. این کار در دراز مدت تحقق می یابد و در بعد کوتاه مدت نیز با نظارت بر همین الگوی غربی موجود خواهیم توانست عملکرد احزاب را شفاف کنیم.

نمیانده جلیلی افزود: برخی ظرفیتها از جمله مساجد را در جامعه داریم که کانون سیاست در جامعه بوه اند و این ظرفیت ها را باید فعال کرد.

الگوی وارداتی تحزب را بومی سازی کنیم

نماینده دکتر حداد عادل نیز با اشاره به اینکه حزب یک ابزار برای رسیدن به مقصد است، گفت: ما قبول نداریم که احزاب موفق نبوده‌اند. احزاب کشور ما گاهی اوقات توانسته‌اند ظرفیت های خود را بروز دهند و گاهی به راهی دیگر رفته‌اند و مورد بی مهری جامعه واقع شده‌اند.

وی افزود: قضاوت یکسویه‌ای از احزاب نمی توان کرد. از نگاه دکتر حداد عادل اساس دین همگرایی است و ما باید متناسب با شرع مبین خود از ظرفیت های تجمع  همبستگی ملی استفاده کنیم. ما باید متناسب با انقلاب اسلامی خود واژگانی که در سایر کشورها کارکردهایی دیگر دارند را بومی سازی کنیم.

در بخش مناظره رودرروی این برنامه رادیویی نماینده دکتر محسن رضایی با اشاره به اینکه تا زمانی که قصد و نیت رفع مشکلات از سوی خود مردم مطرح نباشد، مشکلات برطرف نخواهد شد و تا زمانی که این روش در جامعه جاری و ساری باشد چنین گفت وگوهایی نیز به ثمر نخواهد رسید.

نماینده دکتر ولایتی نیز با اشاره به اینکه فعالیت حزبی بنیه دینی دارد، اظهار کرد: در نظام مردمسالاری دینی که مرتباً با انتخابات گوناگون مواجه است، احزابی که به دور از جریانهای اسلامی مردم حرکت کنند توفیقی نخواهند یافت.

نماینده مهندس غرضی نیز با اشاره به ضرورت فعالیت احزاب سیاسی گفت: این احزاب باعث افزایش آگاهی های سیاسی جامعه شده و در ایجاد رقابت های سالم در ایام انتخابات مؤثر خواهد بود و ما راه‌های علمی و عملی دیگران در این زمینه را باید الگو سازی کنیم.

نماینده دکتر قالیباف در پاسخ به دیدگاه دو نماینده قبلی ، احزاب را نهادهایی قانونمند برای مطالبه خواسته های مردم  دانست و گفت: این احزاب باعث افزایش سعه صدر سیاسی خواهد شد. نهادینه شدن قانون اساسی و نیز مقابله برخی ناهنجاری‌ها از جمله آثار فعالیت احزاب است.

نماینده دکتر جلیلی نیز بحث مهم ظرفیتها را یادآور شد و گفت: دولت اسلامی و بویژه احزاب وظایفی دارند که موانع درونی و برونی مانع از رشد مردم را از میان بردارند. در مورد احزاب نیز ظرفیتهایی در درون جامعه هست که باید از آن استفاده کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها