ظاهرا هر قدر به روز انتخابات ریاست جمهوری ـ بیست‌و‌چهارم خرداد، چهار روز دیگر ـ نزدیک می‌شویم، رقابت نامزدها در دادن وعده‌های جالب اقتصادی برای کسب رای هم شدت می‌گیرد؛ وعده‌هایی که مشخص نیست کدام پشتوانه علمی و عملی پشت آن قرار دارد. جالب اینجاست که بتازگی این وعده‌ها از سوی کسانی داده می‌شود که نماینده اقتصادی نامزدها هستند، کسانی که تئوریسین دولت احتمالی آینده کشور به‌شمار می‌آیند.
کد خبر: ۵۶۹۸۱۰
این وعده‌ها را اجرایی هم هست؟!

در تازه‌ترین اظهارنظر از این دست، نماینده اقتصادی یکی از نامزدها دیروز مدعی شده تا دو هفته پس از تشکیل کابینه فرد مورد حمایتش، قیمت ارز را نه تنها تثبیت خواهد کرد، بلکه آن را به 2500 تومان کاهش خواهد داد.

وی همچنین نظر داده که تا وقتی فقیر در کشور وجود دارد، اجرای طرح‌های عمرانی اولویت ندارد! روشن است کسانی که مختصر آشنایی با الفبای علم اقتصاد داشته و در ضمن در کسوت یک فعال عادی اقتصادی شرایط روز اقتصاد کشور را رصد کنند بر غیرقابل اجرا بودن این وعده‌ها صحه می‌گذارند.

در شرایطی که تحریم‌ها علاوه بر ایجاد محدودیت شدید در نقل و انتقال پول، ذخایر ارزی کشور را کاهش داده و اثرات روانی سنگینی بر طرف تقاضای ارز وارد کرده، واقعا هر دولتی با برخورداری از برجسته‌ترین نوبلیست‌های اقتصاد هم نخواهد توانست بازار ارز را تثبیت و قیمت‌ها را حدود 30 درصد (یکهزار تومان) کاهش دهد؛ چرا که وضع بازار ارز به زمینی بایر می‌ماند که نقشه ساختمان آینده آن نیز آماده است، اما چون مصالح نیست و نرسیده، فعلا کاری از دست بهترین معماران نیز برنمی‌آید.

حال با توجه به این دلایل ساده معلوم نیست این نمایندگان اقتصادی نامزدها، چرا چنین وعده‌هایی را به رای‌دهندگان عرضه می‌کنند.

یا درباره اولویت نداشتن اجرای طرح‌های عمرانی تا زمانی که فقیر هست، یک دانشجوی ترم دوم رشته اقتصاد هم بخوبی می‌داند که ریشه‌‌کنی فقر در گرو ایجاد رونق‌اقتصادی و تولید است.

چون با رونق و تولید است که هم تورم کاهش می‌یابد و هم اشتغال و سرانجام رفاه ایجاد می‌شود؛ اما وقتی طرح‌‌های عمرانی که بیشتر آنها زیربنایی‌اند، مانند راه، سد و...، احداث نشود یا کند احداث شود، سرانجام رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری دولت در اقتصاد کاهش می‌یابد که یکی از فوری‌ترین اثرات آن، حذف فرصت‌های شغلی دولتی ناشی از اجرای این طرح‌‌ها و ایجاد بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی در نقاط مختلف کشور است.

به این ترتیب باید به برخی وعده‌های غیر عملی و غیر علمی که در این روزها سرداده می‌شود، لبخند زد و برای ارائه‌دهندگان آن موفقیت و توفیق روزافزون آرزو کرد.

سید علی دوستی موسوی - دبیر گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها