وزیر کشور ترکیه با ادامه درگیری‌ها میان پلیس و معترضان در این کشور از بازداشت حدود 1000 تن خبر داده است. گزارش شده است که صدها تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.
کد خبر: ۵۶۸۰۶۶
بازداشت 1000 تن در درگیری‌های ترکیه

خبرگزاری رویترز گزارش داد، در جریان اعتراضات ترکیه که از اواخر روز دوشنبه هفته گذشته آغاز شد، در ترکیه به‌ویژه در آنکارا صدها تظاهرکننده اقدام به شکستن شیشه‌ها و به آتش کشیدن لاستیک خودروها کردند.

روزنامه تودی زمان ترکیه گزارش داد، عصر روز شنبه پلیس ضد شورش از پارک «قزی» در نزدیکی میدان «تقسیم» در مرکز استانبول عقب‌نشینی کرد و معترضان در آنجا به تجمع خود ادامه دادند.

این روزنامه همچنین گزارش داد، هزاران تن از مردم ترکیه در میدان تقسیم تجمع کردند و علیه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه شعار دادند.

علاوه بر این، پلیس ضد شورش ترکیه از گاز اشک‌آور و اسپری فلفل برای متفرق کردن معترضان در نزدیکی دفتر رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور استفاده کرد.

تظاهرات ضد دولتی ترکیه

با وجود آنکه میدان «تقسیم» در مرکز استانبول در مرکز توجه معترضان قرار داشته اما در نقاط دیگر این کشور بیش از 90 تجمع اعتراضی برگزار شده است.

علاوه بر این، بیش از یک هزار تن در درگیری‌های استانبول زخمی شده و صدها تن دیگر نیز در پایتخت ترکیه مجروح شدند.

برخی از معترضان معتقدند که اردوغان در حال تبدیل ترکیه به دوران عثمانی است؛ زمانی که حکومت خودکامه بر کشور تسلط داشت.

این درگیری‌ها که ابتدا در استانبول بالا گرفت، اکنون به دیگر شهرهای ترکیه، از جمله ازمیر، آنتالیا و قونیه نیز رسیده است.

مقام‌های ترکیه می‌گویند، روز شنبه دست‌کم ۹۰ مورد تظاهرات اعتراضی در سراسر کشور انجام شده است.

در ابتدا معترضان نسبت به ساخت یک مجتمع تجاری در پارک قزی استانبول اعتراض کردند، اما سپس این اعتراض‌ها جنبه سیاسی به خود گرفت.

تجمع معترضان در میدان تقسیم

معترضان که عمدتا جوان هستند، دولت ترکیه را به "استبداد و تلاش برای اسلامی کردن کشور" متهم می‌کنند.

این یکی از بزرگترین اعتراض‌ها علیه دولت ترکیه در سال‌های اخیر است.

با وجود آنکه اردوغان نزدیک به یک دهه قدرت را در ترکیه در دست دارد و اقدامات مناسبی را در این کشور به وجود آورده و باعث شده که ترکیه از اقتصادی رو به رکود به شکوفاترین کشور تبدیل شود، اما سیاستمداران ترک وی را فردی خودکامه می‌دانند.

محدودیت‌ درخصوص فروش مشروبات الکلی و همچنین قطع درختان در پارک «قزی» در نزدیکی میدان تقسیم ترکیه باعث شد که تظاهراتی علیه دولت وی صورت بگیرد. البته علت اصلی تظاهرات مردم ترکیه علیه اقدامات دولت اردوغان است.

اردوغان روز شنبه در سخنانی خواستار پایان هرچه سریعتر تظاهرات‌ها شده و اعلام کرده که دولتش ادعاهایی که مردم نسبت به استفاده از اجبار و زور گزارش کرده‌اند، مورد بررسی قرار می‌دهد. اردوغان گفت، پلیس در استفاده از زور نسبت به معترضان دچار «اشتباه» شده است.

وی با این حال خواست که اعتراض‌ها خاتمه پیدا کند. و گفت میدان تقسیم "نمی‌تواند تبدیل به مکانی شود که افراطی‌ها در آن آزاد می‌گردند."

از سوی دیگر وزیر کشور ترکیه از آزادی تعدادی از بازداشت‌شدگان خبر داد.

گروه‌های حقوق بشری و کمیسیون اروپایی و سازمان ملل خشونت‌های دولت ترکیه را محکوم کردند.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها