غرضی در گفت وگوی ویژه خبری:

باید ارزش پول ملی را حفظ کنیم

محمد غرضی نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید ارزش پول ملی را حفظ کنیم و تورم را به سمت پایین کاهش دهیم. این کار شدنی است.
کد خبر: ۵۶۷۹۵۳
باید ارزش پول ملی را حفظ کنیم

محمد غرضی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با بیان اینکه من هرگز از بطن انقلاب فاصله نگرفته‌ام، افزود: من رقیبی نداشته و با کسی هم رقابت ندارم و از این کلمه استفاده معناداری نمی‌برم بلکه با هفت نفر دیگر همکاری می‌کنم.

وی با اشاره به سوابق تحصیلی و کاری خود در پیش و پس از انقلاب اسلامی، درخصوص اینکه چرا در  عرصه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری شرکت کرده است، گفت: من موقعیت کنونی را برای حضور خود در عرصه انتخابات موقعیت مناسبی دانستم به این خاطر که در مجموعه اداری کشور، یاس و ناامیدی بر تعدادی از افراد غلبه کرده بود و این باعث شد تا من در عرصه انتخابات حاضر شوم.

وی بااشاره به شعار انتخاباتی خود مبنی بر دولت ضد تورم اظهار داشت: دولت ضد تورم دولتی است که بیش از درآمد خود هزینه نداشته باشد و ای کاش که دستگاه‌های آموزشی ما و دستگاه‌های وسیع دانشگاهی ما مردم را با این اصطلاحات آشنا می‌کردند.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: در همه جای دنیا دولت را در دو اصطلاح تعریف می‌کنند، تورم و اشتغال. تورم کم و اشتغال بالا معرف یک دولت محبوب است، تورم و اشتغال هماهنگ یک دولت متوسط را به نمایش می‌گذارد اما تورم بالا و بدون اشتغال تصویر بدی از دولت نشان می دهد.

غرضی اظهار داشت: برای اینکه بفهمیم برنامه چیست، باید ابتدا هدف را مشخص کنیم. دولت‌هایی که پیش از این بر سر کار آمدند هدف خود را مشخص نکردند، هدف تعریف شده، دولت تورمی به وجود آورده است یعنی دولت‌ها دائما بیش از درآمد خود، هزینه داشتند که این مسئله تورم سنگینی را به مردم تحمیل کرده است و به اصطلاح به صورت افسارگسیخته هزینه کرده اند.

وی افزود: من می‌گویم اگر 55 میلیون نفر پای صندوقهای رای حاضر شوند و به یک دولت ضد تورم رای بدهند، موضوع تورم به راحتی قابل حل است. اما اگر این اتفاق نیفتد و اختلافات به وجود بیاید و اولویت‌های دیگری مطرح شود، همان روند گذشته ادامه پیدا می‌کند.

غرضی ادامه داد: هدف دولتی که من آن را تشکیل خواهم داد این است که به مردم گزارش می‌دهم که درآمد و هزینه من فلان قدر است اگر هزینه بیش از درآمد باشد، باید هزینه کم شود تا هزینه و درآمد یکسان شود. پس از مدتی درآمدهای دولت بیشتر و بدهی‌های آن پرداخت می‌شود.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: در 100 سال گذشته نسل ما در چنبره تورم گرفتار شدند و سوختند اما انشاالله از این به بعد مردم به دولت‌هایی رای نخواهند داد که با تورم کشور را اداره کنند.

وی افزود: همیشه دولت‌ها با بودجه های مختلفی مواجه بودند به جای اینکه بودجه را با درآمد و به بیان بهتر درآمد را با هزینه متعادل کنند با فشار هزینه ها را افزایش دهند و کافی است تا جلوی این هزینه‌های اضافی گرفته شود.

غرضی اظهار داشت: من در بیست سال سابقه کاری خود در پست‌های مختلف هیچ وقت تا درآمدی نداشتم، هزینه نمی‌کردم و سوابق بسیار خوبی در این زمینه دارم.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: کافی‌ است تا مغز رئیس دولت مانند رایانه کار کند و هزینه‌ها و درآمدها را متعادل کند، پیدا کردن وزرایی که با این کار موافق باشند و همراه کردن مجلس با این کار، بسیار ساده است چرا که امروز کارد به استخوان همه رسیده و می‌بینند که دولت متورم اساس جامعه را متزلزل می‌کند، بنابراین همانطور که مشاهده می شود تورم با این سرعت افزایش پیدا کرده و باید به سرعت پایین بیاید.

وی افزود: ما نباید هزینه‌ای بکنیم که معادل آن خدمتی به مردم ارائه نکنیم. اگر دولت هزینه‌هایی را به همراه آورد و معادل آن به مردم خدماتی را ارائه نکرد، این کار گریبان دولت را خواهد گرفت.

غرضی در پاسخ به این سؤال که اولویت شما کاهش هزینه‌هاست یا افزایش درآمدها، اظهار داشت: باید دید که هزینه‌ها کجا کارآمد است و درآمدها کجا می‌تواند افزایش یابد و بدون فشار به مردم این کار را انجام داد.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم تصریح کرد: بخش‌های خوبی در جامعه وجود دارد و باید همه آنها را اداره کرد به شرط اینکه ارزش پول ملی را حفظ و تورم را کم‌کم به سمت پائین نزول دهیم و این کار در اقتصاد ایران میسر است.

وی با بیان اینکه در ایران هر 10 نفر یک بشکه نفت در روز مصرف می‌کنند، یادآور شد: در آمریکا هر 15 نفر یک بشکه نفت مصرف می‌کنند و حال باید گفت که چرا اقتصاد آمریکا پرقدرت است اما ما اینچنین نیستیم که در واقع جواب این است که آنها به مصرف جهت داده‌اند و در این مسیر لازم نیست به مردم فشار آوریم.

غرضی بر همین اساس به مدیریت‌های انسانی، پولی، مالی و تکنولوژی اشاره و اضافه کرد: این مدیریتها وجود دارد اما از همه اینها غفلت شده است.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برنامه شما در رابطه با موضوع کاهش ارزش پول ملی چیست، افزود: اگر بیش از درآمد دولت هزینه کند پول ملی ضعیف می‌شود و اگر معادل درآمد دولت هزینه کند پول ملی تثبیت می‌شود.

وی درباره انتخاب استانداران که به مردم واگذار می‌شود، گفت:‌ 33 سال است که 330 استاندار در کشور استاندار می‌شوند و در واقع هر سال 10 استاندار عوض می‌شود؛ ما 31 استان داریم و هر دولتی آمده استانداران اولین قربانیانی بودند که عوض می‌شوند.

غرضی با بیان اینکه عمر هر استانداری بین یک تا سه و نیم سال است، افزود: یک استاندار برای تهران، قم و یا ایلام انتخاب می‌شود و ظرف دو سال از هیچ یک از منابع آن استان آگاه نخواهد شد، بنابراین یک کار روتین انجام داده و بعد از مدتی کنار می‌رود و هیچ اثری از وی در جامعه نمی‌ماند.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم بر همین اساس به دو کشور فرانسه و آمریکا اشاره کرد که در آنها بین 100 تا 1000شهر آباد وجود دارد و گفت: این مسئله به دلیل این است که مردم خود استانداران را انتخاب می‌کنند و مدت حضور آنها نیز چهار سال و نیم است.

وی با تأکید بر اینکه تمام ابزار هدایت استان در دست استانداران قرار دارد، گفت: استاندار در واقع به این روشی که می‌گویم مرجع مردم می‌شود و اختیار اصلی این است که استاندار ماندگار شود.

غرضی با بیان اینکه بیش از 10 طرح دارم تا هر استانی خود تصمیم‌گیرنده و مردم در این راستا اقدام کنند، گفت: مردمی که استاندار را انتخاب می‌کنند وی را مجبور خواهند کرد که امنیت ملی و کار عمرانی نیز انجام دهد.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم با بیان اینکه یکی از نمایندگان مجلس روزی می‌گفت که وزیر آموزش و پرورش باید به فلان مدرسه رسیدگی کند، افزود: این مسائل مربوط به استاندار است و باید از طریق او اقدام شود.

وی با تأکید بر اینکه باید وزرا را از کار فیزیکی منع و در واقع از مقررات نویسی و ابلاغ به استانداران استفاده کرد، افزود: باید تقسیم قدرت کرد و از کار فیزیکی جلوگیری کرد. دولت و مجلس نظارت بر امور اجرایی داشته باشند.

غرضی در پاسخ به سؤالی در مورد چگونگی تقسیم تهران به شش بخش گفت: در دولت‌های گذشته خیلی از استان‌ها را تقسیم کردند که این کار با پیشنهاد دولت و مصوبه مجلس انجام می‌گیرد؛ وقتی که استان‌ها بین نیروهای ستادی توزیع می‌شوند به سرعت آباد خواهند شد.

وی افزود: استان تهران حدود 10 میلیون جمعیت دارد و زمانی که یک انتخابات در آن برگزار می‌شود مردم باید 30 نفر را انتخاب کنند، چون تهران بزرگ است.

غرضی ادامه داد: ما تهران را به شش واحد که در هر کدام به صورت مستقل تصمیم‌گیری می‌شود تقسیم می‌کنیم؛ اگر به شش قسمت تهران را تقسیم کردیم مردم در هر منطقه 5 نماینده انتخاب می‌کنند و مردم نمایندگانشان را خواهند شناخت.

غرضی گفت: با 30 نفر شورای شهر نمی‌توان شهر تهران را اداره کرد چرا که تهران گرفتاری زیادی دارد و مشکلاتی مثل کارتن‌خواب‌ها در آن وجود دارند و در کل هزینه شهر بسیار بسیار زیاد است و وارداتش به مراتب از صادراتش بیشتر شده است.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: در تهران اشتغالی که بتواند جوانان را به کار گیرد وجود ندارد؛ تکنولوژی‌هایی مثل دولت الکترونیک و نسل چهار و پنج موبایل و اینترنت فقط در شهرهای بزرگ می‌تواند اشتغال وسیع ایجاد کند.

غرضی اضافه کرد: الآن وقتی به شهرداری یا استانداری تهران می‌رویم باید از یک کارمند بپرسیم که باید چه کار کنیم در حالی که در دنیا همه این موارد به دستورالعمل‌هایی که بر روی سایت قرار گرفته تبدیل شده است.

غرضی ادامه داد: شهر باید از یک شهر مصرفی به شهر تولیدی تبدیل شود و برای این باید شهر را کوچک کرد، چرا که با 10 میلیون نفر نمی‌توان شهر را اداره کرد ولی با 2 میلیون می‌شود این کار را انجام داد.

غرضی در پاسخ به سؤالی گفت: من در دوران مسئولیتم به شدت پیگیر جلوگیری از تورم‌زایی بودم؛ وقتی پول از دولت می‌گیریم یعنی از فقرا پول گرفته می‌شود و همان پول است که هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: در دوره سالهای 46 به بعد به قدری شبکه برق را توسعه دادیم که امروز بیش از 20 میلیون مشترک داریم که به دولت مالیات هم می‌دهند و ما این کار را در وزارت نفت هم پیگیری کردیم و در مخابرات هم همین روش را انجام دادیم.

غرضی تأکید کرد: به اعتقاد من دولتی که تورم ایجاد می‌کند دستش در جیب فقرا است و جایگاه عدالت این است که اول دست دولت از جیب فقرا قطع شود.

غرضی با بیان اینکه ادامه رویکرد تورمی آسیب به فقرا است، گفت: من نمی‌خواهم با این حرفها دل کسی را خالی کنم اما در پی 100 ساله گذشته این ملت با تورم زندگی کرده است اما کسانی که می‌خواهند رای بدهند به این نکته توجه کنند که اگر هر کسی می‌خواهد دولت را اداره کند باید بگوید که در چهار سال آینده دلار را با چه قیمتی تحویل خواهد داد.

وی افزود: باید بگوید که چه مقدار هزینه خواهد کرد و هزینه کردن دولت خرج کردن از جیب فقرا است.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره ادامه فعالیت‌های هسته‌ای و همچنین بحث سیاست خارجی و فعالیت‌های هسته‌ای اشاره کرد و گفت: ما یک ملت صلح طلب و متکی به خودمان هستیم که آمریکایی‌ها می‌گویند که این ملت 250 سال است با هیچ ملتی نجنگیده است از این رو ما هیچ مسئله‌ای با دنیا و کشورهای اطراف خودمان نداریم، آمریکا و ایران دو کشور صاحب قدرت هستند و اتفاقی که بین این دو کشور روی داده است این است که آمریکایی‌ها دولت مصدق را سرنگون کرده اند و ملت ایران 25 سال بعد جواب آمریکایی‌ها را دادند.

وی افزود: زمانی که امریکایی‌ها دیدند که دست آنها از ایران کوتاه شده است جنگ هشت ساله را به راه انداختند. هشت سال علیه ما تدبیر جنگ کردند و چیزی به دست نیاوردند.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آمریکایی‌ها بعدها با اشغال عراق و افغانستان به دنبال ضربه زدن به ما بودند چرا که شعار نه غربی و نه شرقی به شدت برای امریکایی‌ها کشنده است.

غرضی گفت: اما آمریکایی‌ها در هر دو جا اقتدار سیاسی و اقتصادی خود را از دست دادند و من می‌گویم مذاکره تنها در صورتی می شود که تعامل در میدان عمل حاکم باشد.

وی افزود: هم اکنون آمریکا‌یی‌ها در منطقه سوریه به دنبال تضعیف ما هستند، ما از سوریه حمایت می‌کنیم و محکم هم روی آن ایستاده هستیم.

وی ادامه داد: اینکه امریکایی‌ها تصور کنند که با برنامه هسته‌ای ما عقب نشینی می‌کنیم بیهوده است ما خطایی نکردیم، ما به دنبال پیشرفت هستیم اما آنها می‌گویند که ممکن است در آینده شما بمب هسته‌ای بسازید.

وی با اشاره به کشتار مردم خوزستان از سوی عراق و عدم اجازه از سوی حضرت امام(ره) برای تلافی این مسئله گفت: ما می‌گوییم که بمب اتمی موافق مذهب ما نیست و رهبر ما نیز آن را اعلام کرده است اما آنها می‌گویند که شما در آینده به دنبال چنین چیزی هستید و باید در اینجا باج دهید.

غرضی گفت: ما هیچ وقت مذاکره نمی‌کنیم بلکه می‌ایستیم و تعامل می‌کنیم هر زمان آمریکایی ها از گرفتاری‌هایی که بر ملت ما درست می‌کنند پشیمان شدند در آن موقع به دنبال مذاکره خواهیم بود.

وی افزود: هر دولتی که بخواهد با آمریکا‌یی‌ها مذاکره کند عمر بسیار کوتاهی خواهد داشت.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص راهبرد خود برای مبارزه با فساد گفت: تمامی فساد ناشی از مقرراتی است که از دولت تصویب می‌شود، فساد سیستمی ناشی از دولت است.

غرضی گفت: زمانی که دولت بخشی کشور را اداره می‌کند تعداد زیادی خواهان پیدا می‌شودکه به دنبال سهم خود هستند، تمام دولت‌ها گرفتار این مسئله هستند وتصور کردند که اگر بخشی عمل کنند، مثلا حزب خود را وارد دولت کنند و متخصصان را بیرون بریزند می‌توانند به موفقیت برسند با شکست روبرو شدند.

وی افزود: شما زمانی می‌توانید دولت را از افرادی که طمع دارند خالی کنید که تمام فعالیت‌ها در چشم مردم باشد. این فسادها ناشی از بخشی نگری، دوستی نگری و حزب نگری است.از همین رو است که تورم قابل کنترل نیست و پرده پوشی‌های زیادی وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی بزرگترین قدرت سیاسی است گفت:  کسانی که فکر می‌کنند این ملت از سر انقلاب گذشته و نهضت مشروطه و ملی شدن صنعت نفت و انقلاب را فراموش کرده است اشتباه می‌کند. هر کسی که به فکر این باشد که بخواهد از این مسیر انقلابی خارج شود خودش ساقط می‌شود.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها