گفت‌وگو با مرد متفاوت سیاست ایران

غرضی: باز هم نامزد می شوم

غرضی در رادیو معارف:

علما و روحانیون صاحبان معارف فرهنگی کشور هستند

محمد غرضی نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: علما و روحانیون صاحبان معارف فرهنگی کشور هستند و نباید از آنها به عنوان ابزار استفاده کنیم.
کد خبر: ۵۶۹۶۵۶
علما و روحانیون صاحبان معارف فرهنگی کشور هستند

محمد غرضی نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درگفت وگویی 60 دقیقه‌ای  که از رادیو معارف پخش شد ،در رابطه با ارتباط معارف و زندگی مردم گفت: معارف بین مردم و زندگی آنها شکل یافته و بر زندگی مردم تأثیرگذار است.

وی معارف قرآنی را سبب اعتلای زندگی مردم دانست و افزود: معارف قرآنی زندگی را بر اساس وحدانیت سامان می‌دهد و هرکس از این مقوله فاصله گرفته و معارفی را تزریق کند که با زندگی مردم هماهنگ نباشد دارای معرفت نیست.

غرضی در پاسخ به اینکه آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی توانسته است مسائل فرهنگی را به خوبی اجرا کند یا خیر، عنوان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید بررسی کند که معارف مردم را در سطح زندگی ارتقاء داده است یا خیر تا بدانیم مسائل فرهنگی را چطور اجرا کرده است.

وی افزود: علت وجودی شورای عالی انقلاب فرهنگی تأثیرگذاری بر روی معرفت زندگی مردم است که این مسئله با نوشتن کتاب و سخنرانی انجام نمی شود بلکه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نیاز مردم را در معرفت و زندگی تشخیص داده و آنها را بهم هماهنگ کند.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها برای ساماندهی بودجه فرهنگی کشور گفت: در 100 گذشته دولت‌هایی که بر سر کار آمده‌اند همواره بدهکار بوده‌اند و دولت بدهکار حتی اگر در بودجه مسائل فرهنگی را در نظر بگیرد نمی‌تواند آن را اجرایی کند.

وی گفت: اگر درآمد و هزینه دولت متعادل شده و درآمد بیشتری حاصل شود، من ابتدا بدهکاری دولت را می‌دهم و سپس به مسائل فرهنگی می‌پردازم زیرا دولت بدهکار توان انجام مسائل فرهنگی را ندارد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان فرهنگ را به صورت تزریقی اجرا کرد، اظهار داشت: باید اعتبار اجتماعی و فرهنگی به شکلی باشد که فرهنگ نیاز مردم شود و از جیب فقرا برای فرهنگ خرج نشود زیرا اگر دولت بدهکار به فرهنگ بپردازد نتیجه عکس می‌دهد.

غرضی با اشاره به تأثیرگذاری حوزه‌های علمیه بر فرهنگ، گفت: حوزه‌های علمیه علما و دانشمندان از ابتدای تشکیل ایران به عنوان کشور اسلامی در چند صد سال اخیر زندگی مردم را سامان دادند و مردم تفکرات علما را پذیرفته‌اند.

وی افزود: جایی که تفکر مناسبی نباشد مردم آن را رها می‌کنند به طوریکه بسیاری از دولت‌های سیاسی به همین دلیل شکست خوردند.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار داشت: وقتی قاجار در اداره کشور به مشکل می‌خورد روس‌ها و انگلیس حمله می‌کنند و تنها کارگاه فرهنگی که به آنها مقابله می‌کند، علما و مردم هستند و این مسئله نشان می‌دهد زمانی که قدرت‌های سیاسی شکست می‌خورند علماء و مردم وارد میدان می‌شوند.

غرضی ادامه داد:‌ ابن خلدون نیز گفته است وقتی کشوری بر کشور دیگر فاتح می‌شود اولین کسانی که فرهنگ خود را غالب می‌کنند کسانی هستند که امتیاز دارند.

وی ولایت فقیه را یک کلمه معرفتی دانست و گفت:‌ ولایت فقیه یک مصداق نیست بلکه یک کلمه معرفتی است که ولی‌فقیه مصداق آن است، با وجود اینکه عده‌ای می‌گویند کلمه ولی‌فقیه در قرآن نیامده است ولی متن مردم با آرای بیش از 98درصد آن را قبول کردند که ما این آرا را داشتیم و خواهیم داشت.

غرضی گفت: علما و روحانیون صاحبان معارف فرهنگی کشور هستند و نباید از آنها به عنوان ابزار استفاده کنیم.

وی افزود: دولت‌هایی که آمدند و رفتند باید توسط معرفت اسلامی مورد سنجش قرار بگیرند اگر جایی معرفتی گرفتاری پیدا کرد، علما باید به دولت تذکر بدهند نه اینکه دولت‌ها علما را به عنوان ابزار قرار دهند زیرا دولت‌هایی که از علما استفاده ابزاری کردند از بین رفتند.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: اینکه بنده در حال حاضر بگویم که از علماء حرف‌شنوی دارم و پس از آن رأی 98درصدی مردم را بشکنم کاری ضد معرفت و ضد مکتب است و در حال حاضر دولت‌های گذشته به جای اینکه به معرفت کمک کنند با مفاهیم آن درگیر شدند.

وی افزود: بعد از سال 1304 که حکومت رضاخانی وزارتخانه تشکیل داد روش آموزشی به شکل تزریقاتی بود و این مسئله بزرگترین مشکلی است که آنها خلق کردند و ما نتوانستیم سامان دهیم به طوریکه در حال حاضر یک جوان 18 ساله در کشورهای دیگر به اشتغال می‌پردازند و جوان ما در سن 18 سالگی مدرک قابل اتکایی نیز ندارد.

وی گفت: مدرسه و دانشگاه باید زندگی مردم را سامان دهد.

غرضی در ادامه گفت: معارف اکتسابی است و تزریقی و تحمیلی نیست و همراه زندگی است. معارف جزء زندگی است و ملت ایران مسلمان است و با معارف اسلامی زندگی می‌کند و اسلامی کردن دانشگاه‌ها این است که بتوانیم دانشگاه‌ها را ابزار زندگی بکنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای حفظ و تقویت خانواده و ازدواج به هنگام جوانان دارید گفت: در سه دین اسلام، یهود و مسیحیت از ابتدا تشکیل خانواده مورد اهتمام جدی بوده است و در طول تاریخ این نهاد تنها فونداسیون اجتماعی بوده است. در دو دین یهود و مسیحیت تحکیم خانواده کمی به هم خورده است ولی در اسلام هنوز خانواده مستحکم مانده است و زندگی ایجاب می‌کند که خانواده تشکیل شود.

غرضی با اشاره به اینکه  زمانی به ما می‌گفتند که اگر خانواده‌ای طلاق بگیرد عرش خداوند بر هم می‌خورد گفت: در گذشته مسئولیت سخت‌افزاری خانواده با پدر بود و مسئولیت نرم‌افزاری خانه با مادر بود که فعالیت نرم افزاری و انجام کار فرهنگی تربیت فرزندان بسیار مهمتر است. در دوران ما مادرانمان ما را طوری تربیت کردند که مادر را مسئول اصلی خانواده و پدر را مسئول معاش خانواده بدانیم.

نامزد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: فساد در خانواده‌های ایرانی کم کم از زمان مشروطه آغاز شد و این آغاز از سیستم بالای حکومتی بود و کم کم به سمت جامعه رفت اما در سطوح پایین جامعه اثر نکرد و آنچه که الان خانواد‌ه‌ها و جوانان را تهدید می‌کند عدم اشتغال جوانان است. اینکه جوانان کار ندارند مسلما نمی‌توانند ازدواج کنند و اگر معاش تامین شود خانواده نیز اداره می‌شود و خانواده قلب الهی است و وقتی تشکیل می‌شود مسئولیت طرفین ایجاد می‌شود و مشکلات اجتماعی برطرف می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما در رابطه با ساختار نظام بانکی و اصلاح آن چیست گفت: من از اول کار یعنی زمانی که در خدمت امام در نجف بودم و بعد در زمانی که جزو وزرا بودم این روش بانکداری را قبول نداشتم و با آن می جنگیدم.

وی افزود: آقای موسوی خوئینی‌ها آن وقت رئیس کمیسیون اصل 90 بود. من خودم را به ایشان رساندم و گفتم که این عزیزانی که قانون بانکداری اسلامی را مطرح می‌کنند اینها متفقه به دین نیستند و با مجموعه‌ای که آورده‌اند ربا را حلال دانسته‌اند و جنگ مفصلی بین من و آقای نوربخش مبنی بر اینکه ربا چه می‌شود ایجاد شد.

غرضی خاطرنشان کرد: در آنجا بحث شد که مضاربه باید به سود طرفین باشد. مضاربه به نفع دو طرف باشد و از آن روز تا حالا بانکها بر روی عموم مردم مسلطند و به اینجا انجامید که همیشه هزینه پول 4 _ 5 درصد بالاتر از تورم باشد. ظرف این مدت دو سه ساله شما ملاحظه فرمودید که دولت رفت به سمت اینکه هزینه پول را کم بکند و در آن زمان مردم پولشان را از بانک بیرون کشیدند. یعنی این قانون به طور کامل به ضرر فقرا و به نفع ثروتمندان شد و به نوعی به ضعف نیروی کار و به قوت سرمایه‌داران افزود.

غرضی خاطرنشان کرد: ما باید تورم را پایین بیاوریم به طوری که کم کم هزینه پول کمتر شود و زمانی که رسید به یکی دو درصد آن وقت هزینه سرمایه سه چهار درصد می‌شود و تولید راه می‌افتد و الا به هیچ راه دیگری نمی‌شود مشکل را برطرف کرد.

غرضی در رابطه با مسئله بیداری اسلامی گفت: اسلام همواره بیدار بوده است ولی بعضی مواقع در تاریخ پوشش‌های ناهمگونی به آن تحمیل شده است.

وی افزود: ‌انقلاب الجزایر به دلیل بیداری مسلمانان بوده است و در مورد تونس، مصر، شوروی، بوسنی نیز به همین شکل بیداری مسلمانان به نتیجه رسیده است.

وی گفت: البته ایران اولین کشوری است که توانست در اسلام ظهور یافته و از طریق اسلام در مقابل دشمنان بایستد.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ملت ایران جمله نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی را به دنیا فهماندند.

غرضی اظهار داشت: اولین کلمه مبتنی بر ادراک در کلمه جمهوری اسلامی ظاهر شد و قدرت سربازگیری جمهوری اسلامی به حدی شد که تمام جهان خواهان اسلام هستند و گرفتاری غرب با ما این است که بسیار توانمند هستیم.

وی عنوان کرد: غربی‌ها می‌خواهند به شکل نظامی دنیا را احاطه کنند ولی ما از طریق جمهوری اسلامی در دنیا خواهان داریم.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اساس اسلام در قلوب مردم است و بیداری اسلامی از قبل وجود داشته و خواهد داشت و مهمترین مشخصه آن قدرت سربازگیری است. به طوری که در حال حاضر در فرانسه، انگلیس و آمریکا اسلام در منازل مردم است.

غرضی گفت: فرانسه با این همه ادعای آزادی بین 5 تا 8 میلیون مسلمان دارد که یک نماینده نیز در مجلس این کشور ندارند.

وی بیداری اسلامی را یک ودیعه الهی ماندگار دانست و گفت: بیداری اسلامی با تحولات سیاسی،‌اقتصادی و فشار بر جامعه حذف نمی‌شود.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با چگونگی اجرای قانون حجاب وعفاف در دولت احتمالی آینده‌اش اظهار داشت: در زمان رضا شاه برای سربازگیری از اجباری استفاده می‌کردند و سربازان با اجبار به خدمت سربازی می‌رفتند ولی امام خمینی در زمان جنگ به صورت غیراجباری سرباز می‌گرفتند، اگر معارف نیز اجباری شود به مشکل می‌خورند ودولتی که می‌خواهد معارف را در کشور سامان دهد، باید از روش‌های معرفتی این کار را انجام دهد.

وی افزود: اگر دولت عادل باشد و توانمندی ارتباط با مردم را داشته باشد نیازی به اجبار نیست.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت نباید بخشی اداره شود زیرا اداره دولت هم دولت را از بین می‌برد و هم بخش‌های مختلف.

غرضی با بیان اینکه حماسه سیاسی در دل مردم است، گفت: امیدوارم مردم با تحقق حماسه سیاسی مانع تحقق نقشه‌های دشمن آمریکایی شوند و اگر حرف‌های من را قبول دارند به من رای دهند.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها