تکرار روزهای غریبانه « آن شرلی» در شبکه پویا

کد خبر: ۵۶۷۶۲۱
تکرار روزهای غریبانه « آن شرلی» در شبکه پویا

«آنه ! تکرار غریبانه روزهایت چگونه گذشت، وقتی روشنی چشم‌هایت، در پشت پرده‌های مه‌آلود اندوه پنهان بود» این متن ادبی ما را دعوت به دیدن انیمیشنی ژاپنی می‌کند که درآن شاعرانگی حرف اول را می‌زند. در صدای راوی متن داستان شور و احساس موج می‌زند و رد پای این همه لطافت را می‌شود در شخصیت‌پردازی خود آن‌شرلی هم مشاهده کرد

وقتی صدای راوی و توصیفات دقیق او از طبیعت اطراف و درونیات «آنه» را می‌شنویم یک لحظه احساس می‌کنیم که با متنی ادبی مواجه هستیم. مثلا در قسمتی از داستان راوی می‌گوید:‌ «آنه در تخیلاتش می‌توانست، گل‌های ستاره‌ای شکل رنگ پریده را به ارواح شکوفه‌های سال گذشته تعبیر کند.» این شاعرانگی در شخصیت‌پردازی آنه، محل زندگی‌اش و جنس اتفاقاتی که برای او رخ می‌دهد نیز تکرار می‌شود. آن‌شرلی دختری است با موهای قرمز که با خیالبافی‌هایش به سرزمین رویا سفر می‌کند. نقطه ضعف آنه چهره و ظاهر عجیب و غریبش است. او با موهای قرمز رنگش از دیگران متمایز می‌شود و خیلی وقت‌ها از این تفاوت رنج می‌برد. اما با امید به آینده‌ای روشن و تلاش و پشتکار ثابت می‌کند که زیبایی سیرت از زیبایی صورت مهم‌تر است.

اتفاقاتی که برای آنه می‌افتد از جنس رویدادهای روزمره است. چون قرار نیست تعادل زندگی این شخصیت برهم بخورد و با ماجراهای هیجان انگیزی مواجه باشیم. آنه با حضور در کنار دو خواهر و برادر (آقای متیو و خانم ماریلا) هر روز چیزهای جدیدی می‌آموزد و با جنبه‌های دیگری از زندگی آشنا می‌شود. آنه یاد می‌گیرد که چطور دعا بخواند و از خدا تشکر کند. اگر با دیگران دچار اختلاف شد از آنها معذرت خواهی کند و... همین اتفاقات ساده چون با جزئیات زیاد روایت می‌شوند؛ جذاب و دیدنی به نظر می‌رسند. آنه اگر چه ظاهر عجیبی دارد؛ اما روحیات و تصوراتش همچون عامه دخترانی است که سن حساس نوجوانی را می‌گذرانند. به همین دلیل این قشر سنی با شخصیت‌های انیمیشن همذات پنداری می‌کنند و آنها را از ته‌دل دوست دارند. آنه با محیط اطرافش به یک صلح واقعی می‌رسد تا جایی که با عناصر طبیعت همچون درخت، آب، کوه و جویبار حرف می‌زند. او خودش را جزئی از طبیعت می‌داند و آرزو می‌کند، زنبور باشد و روی گل‌ها زندگی کند. کارتون «آن شرلی دختری با موهای قرمز» با اقتباس از کتاب آمریکایی «آنه، دختری از گرین گیبلز» ساخته شده است. کتاب‌های آن شرلی در هشت جلد نوشته شده که با ورود آنی به‌ ‌گرین گیبلز‌ ‌شروع می‌شود و در ‌‌کتاب هشتم با ازدواج هفتمین فرزند آنی تمام می‌شود.

نکته جالب درباره نویسنده کتاب (لوسی) این است که می‌گویند او تصویر یک دختر موقرمز را که از مجله‌ای آمریکایی ‌بریده و جلوی چشمش گذاشته تا تصویر درست‌تر و باورپذیرتری از آنه ارائه کند.

انیمیشن «آن شرلی» را می‌توانید هر روز ساعت ۱۸و ۳۰دقیقه و ۱۰و ۴۰دقیقه از شبکه تلویزیونی پویا تماشا کنید.

احسان رحیم زاده‌/‌ گروه رادیو و تلویزیون

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها