مشاور وزیر نیرو با اعلام متوسط مصرف 350 لیتری آب توسط شهروندان تهرانی در شبانه روز گفت: این میزان نسبت به متوسط جهانی (150 لیتر) و متوسط کشوری (192 لیتر) بسیار بالا است.
کد خبر: ۵۶۶۹۷۰
هر تهرانی روزانه 200 لیتر آب اسراف می کند

خسرو ارتقایی گفت:‌ براساس نظریه های علمی در مدیریت و اقتصاد ارتقای بهره وری در کشور و به ویژه در بنگاه های اقتصادی از جمله شرکت آب منطقه ای تهران می تواند بر اساس 3 روش افزایش مستمر تولید، کاهش مستمر هزینه ها و همچنین افزایش تولید همزمان با کاهش داده ها یا هزینه ها اجرایی شود.

مشاور وزیر نیرو با اشاره به شرایط تحریم اقتصادی و محدودیت درآمدهای ارزی و آثار و تبعات آن بر اقتصاد ایران تصریح کرد: اتخاذ رویکرد بهره وری از طریق روش سوم از نظر شرکت آب منطقه ای تهران یک استراتژی مناسب و موثر برای تحقق اقتصاد مقاومتی و حرکت به سوی حماسه اقتصادی خواهد بود.

ارتقایی با بیان اینکه مشاهدات کارشناسی و مطالعات انجام شده نشان می دهد که مصارف زائد و ضایعات مصرفی نه تنها در سطح خانوارها بلکه در ادارات، شرکت ها و کارخانجات به وفور وجود دارد افزود:‌ باید این مشکلات از طریق طراحی و اجرای طرح های علمی و کاربردی مانند مدیریت بهره وری، اصلاح الگوی مصرف، کاهش قیمت تمام شده، مدیریت سبز و غیره مرتفع شود و به این وسیله می توان بستر لازم و مناسب را جهت تحقق اقتصاد مقاومتی با رویکرد بهره وری فراهم نمود.

وی سپس با اشاره به آمارهای مرکز آمار ایران در خصوص وضعیت منابع و مصارف آب در کشور و استان تهران گفت:‌ از مجموع حجم مخازن آب کشور بیش از 21.4 درصد مربوط به استان تهران است. همچنین از کل تعداد انشعاب آب حدود 12.5 درصد آن مربوط به این استان است.

به گفته ارتقایی، 25.6 درصد از فروش آب کشور به استان تهران اختصاص دارد که با توجه به رشد جمعیت و افزایش آگاهی های عمومی برای مصرف آب بیشتر در زمینه شرب، شستشو و بهداشت و در نهایت فضای سبز ضرورت اساسی برای ایجاد تعادل بین تولید و مصرف آب وجود دارد.

ارتقایی تاکید کرد: این مهم از طریق اعمال مدیریت بهره وری هم در سطح خانوارها و موسسات و هم در سطح شرکت آب منطقه ای تهران به عنوان الگویی برای تمام کشور به شدت احساس می شود.

مشاور وزیر نیرو سرانه تامین و مصرف آب در استان و شهر تهران را بسیار بالاتر از متوسط کشوری و جهانی اعلام کرد و گفت:‌ میزان سرانه مصرف آب در استان بیش از 350 لیتر در شبانه روز است که این عدد در متوسط کشوری 192 لیتر و در متوسط جهانی 150 لیتر در شبانه روز محاسبه شده که فاصله بسیاری با استاندارهای موجود وجود دارد.

ارتقایی خاطر نشان کرد: شرکت آب منطقه ای تهران از خردادماه سال جاری طراحی و استقرار پروژه مدیریت بهره وری را با همکاری انجمن بهره وری ایران در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه انتظار می رود تا در چارچوب این پروژه مدیران و کارشناسان واحدهای مختلف شرکت با مشاور مربوطه همکاری جدی و مناسبی داشته باشند ابراز امیدواری کرد:‌ با محاسبه و تحلیل شاخص های بهره وری عمومی و اختصاصی، شناسایی عوامل بازدارنده و ارتقاء دهنده بهره وری پروژه های بهبود در سطح شرکت تعریف و در چارچوب اجرای این دسته از پروژه ها بهروری و هدف نهایی از مدیریت بهره وری عملی شود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو گفت:‌ ارتقاء بهره وری در سطوح مختلف تولید، مصرف، منابع انسانی، انرژی و سرمایه هدف اجرای این پروژه است که اجرای آن در جهت پاسخگویی مناسب به مفاد ماده 79 قانون برنامه پنجم توسعه کشور که در آن کلیه سازمان ها ملزم به برنامه ریزی برای بهبود بهره وری شده اند به شمار می رود.
(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها