شاید برای همین باشد که این روزها بعضی مدیران رستورانها بیشتر از آن که به ظاهر رستوران برسند به آموزش پیشخدمتها اهمیت میدهند و به جای تغییر دکور، میز و صندلیها سعی میکنند با تغییر رفتار کارکنان رستوران، مشتریان بیشتری جذب کنند.
البته اشتباه نکنید؛ پیشخدمتی به هیچ وجه کار سادهای نیست و دردسرهای خاص خودش را دارد؛ آنقدر که من و شما تصورش را هم نمیکنیم. به عبارت دیگر، اگر کسی بخواهد پیشخدمت موفقی باشد، حتما باید ویژگیهای خاصی داشته باشد.
پیشخدمتها با مشتریهای متفاوتی برخورد دارند و باید بدانند با هرکس چطور باید رفتار کرد؛ مشتریهای بیملاحظه، بچههای خردسالی که براحتی آرام نمیشوند، افرادی که با پیشخدمت رفتار خوبی ندارند، آدمهای پرتوقع و... علاوه بر این، ساعتهای طولانی کار در رستوران هم میتواند خستهکننده باشد، ولی همینجا ذکر این نکته لازم است که پیشخدمت بودن کاری فوقالعاده برای کسانی است که دوست دارند بیشتر از بقیه با مردم در ارتباط باشند.
از خوشامدگویی تا بدرقه مشتریان
دوره پیشخدمتهای نیمه وقت تقریبا به سر آمده و این روزها بیشتر پیشخدمتها به صورت تماموقت مشغول کار هستند؛ چراکه خدمات متفاوتی به مشتریان رستوران ارائه میکنند.
شاید در گذشتهای نهچندان دور، تنها کاری که پیشخدمت رستوران باید انجام میداد، سفارش گرفتن و آوردن غذا سر میز مشتری بود، ولی حالا شرایط فرق کرده است و پیشخدمتها نیز متناسب با نوع کارشان، خدمات متفاوتی را به مشتریان ارائه میکنند.
خوشامدگویی به مشتریان رستوران، سفارش گرفتن و کمککردن به مشتری برای انتخاب بهترین غذا، بردن غذاها و نوشیدنیهای سرمیز و تحویل دادن صورتحساب به مشتری از جمله متداولترین این کارهاست.
البته در بعضی رستورانها از پیشخدمت انتظارهای دیگری هم میرود. به عنوان مثال در کافهها یا رستورانهای کوچک، پیشخدمت باید بتواند خدمات مورد نیاز مشتری را خیلی سریع و البته با رفتاری دوستانه و همراه با برخوردی مناسب ارائه کند.
با توجه به همین موضوع، در چنین رستورانهایی معمولا پیشخدمتها باید حواسشان به این مورد هم باشد که میزها برای مدت زمانی به نسبت طولانی اشغال نشود.
در مقابل این رفتار، نحوه برخورد پیشخدمتها در رستورانهای بزرگ و مجلل فرق میکند؛ در این رستورانها دیگر نیازی نیست پیشخدمت خیلی سریع و با عجله غذاها و نوشیدنیها را سرو کند، اما باید بتواند درباره هر نوع غذا یا نوشیدنی به پرسشهای مشتری پاسخ دهد و او را برای انتخاب بهترین غذاها راهنمایی کند؛ البته در صورتیکه مشتری از او بخواهد.یادمان باشد که امروز پیشخدمتها فقط و لزوما نباید در رستورانها کار کنند؛ هتلها، کافهها، بستنیفروشیها، مسافرخانهها و... همه به چنین فردی نیاز دارند و هرجا که مردم برای خریدن و خوردن غذا یا نوشیدنی مراجعه میکنند، حتما باید چنین فردی هم حضور داشته باشد.
جالب است بدانید در بعضی کشورها هنگام استخدام پیشخدمت رستورانها و هتلها حتما به قدرت حافظه او نیز توجه میشود. مدیران این رستورانها فکر میکنند پیشخدمتها باید حافظه خوبی داشته باشند، چرا که در دنیای ماشینی و مدرن امروز، سرعت در پاسخ به پرسشهای مشتری خیلی اهمیت دارد.
هر چه حرفهایتر، درآمدت بیشتر
امروزه هرچقدر پیشخدمتها بهتر کارشان را انجام دهند و در این کار حرفهایتر باشند، درآمدشان هم بیشتر میشود، چراکه در اغلب کشورها، درآمد اصلی پیشخدمتها از انعامی است که دریافت میکنند و به همین دلیل است که هرچه خدمات بهتری به مشتری ارائه کنند، انعام بیشتری میگیرند.
با این حال، در کشورهای اروپایی به طور معمول، پیشخدمتها به ازای هر یک ساعت کار، حدود هفت دلار به دست میآورند و این در حالی است که رستوران دستکم دو دلار به ازای یک ساعت کار به آنها پرداخت میکند و بقیه این مبلغ از طریق انعام مشتریان کسب میشود؛ البته این ارقام هم خیلی قطعی و صددرصد نیست به این معنی که اگر فردی در رستورانی مجلل و مدرن کار کند که مشتریان پولدار و البته متعددی به آنجا رفتوآمد میکنند، حتی میتواند هر ساعت بیش از 20 دلار هم درآمد داشته باشد و البته عکس این قضیه هم صادق است.
پیشخدمتهایی با تحصیلات عالی
عدهای بر این باورند که پیشخدمتها نباید تحصیلات خاصی داشته باشند. آنها میگویند کاری که این گروه انجام میدهند خیلی به مهارت و تخصص ویژهای نیاز ندارد.
خیلی این نکات را میگویند و باور دارند سادهترین افراد، بدون هیچ تخصص و آموزشی میتوانند مشغول این کار شوند؛ اما حالا دیگر در کشورهای مختلف، مدیران آموزشهای خاصی برای پیشخدمتهای رستوران در نظر میگیرند یا تحصیلات و تخصص ویژهای برای استخدام آنها تعیین میکنند.
این شرایط بویژه درباره هتلها بیشتر به چشم میخورد و برخی مدیران هتلها فقط از افرادی به عنوان پیشخدمت کمک میگیرند که تخصص و تحصیلاتی مرتبط با این کار را داشته باشند.
در کشورهای اروپایی برای انجام فعالیت در رستورانهای بزرگ، قبل از استخدام حتما دورههای آموزشی ویژهای برگزار میشود تا پیشخدمتها نکات مختلفی را بیاموزند؛ از نحوه برخورد صحیح با مشتری گرفته تا نحوه مناسب ارائه غذا در سر میز.
آیندهای درخشان برای پیشخدمتها
بعضی از پیشخدمتها براین باورند که آینده شغلی خوبی در انتظارشان است. آنها میگویند حالا که مردم هر روز بیشتر از گذشته به رستورانها روی میآورند و غذا خوردن خارج از منزل به یکی از تفریحات آنها تبدیل شده، طبیعی است که این شغل هم باید جایگاه ویژهای پیدا کند.
آنطور که موسسه آمار نیروی کار آمریکا اعلام کرده است تا سال 2016 حدود 2.6 میلیون موقعیت کاری به عنوان پیشخدمت برای خانمها و آقایان وجود دارد که این تعداد بیش از 13 برابر تعداد گارسونهایی است که اکنون مشغول کار هستند.
از طرف دیگر، کسانی که به این کار علاقه دارند و فقط به دلیل نیاز مالی مشغول چنین فعالیتی نشدهاند، میتوانند در کارشان پیشرفت کنند و به مدارج بالاتری برسند. برخی پیشخدمتها که از کار سادهای در رستوران شروع کردهاند، پس از گذشت چند سال حتی توانستهاند مدیر یک رستوران موفق باشند و با تجربه ارزشمندشان رستوران را بخوبی اداره کنند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد