500 میلیون دلار ارز جدید به دارو داده شد

داروی ام‌اس ارزان شد

مدیرعامل شرکت تولیدکننده داروی ام‌اس گفت: داروی ام‌اس ایرانی طی یک ماه گذشته گران شد و به قیمت بیش از ۲۰۰ هزار تومان رسید، اما هفته گذشته با موافقت بیمه‌ها ارزان شد و به قیمت ۴۸ هزار تومان برای هر بیمار کاهش یافت.
کد خبر: ۵۶۶۱۹۲

هاله حامدی‌فر در گفت‌وگو با فارس، افزود:‌ یارانه داروی ام‌اس مدتی است که حذف شده است و با توجه به این که شرکت‌های بیمه قیمت داروی آرژانتینی را که ارزان‌تر از داروی سینوکس است، مبنای قیمت‌گذاری و پوشش بیمه‌ای قرار داده بودند، این دارو برای بیماران از حدود یک ماه پیش گران شد و به ماهانه بیش از 200 هزار تومان رسید.

وی گفت: بر اساس اطلاعی که ما از بازار داریم، داروی آ‌رژانتینی ام‌اس اکنون در کشور تولید نمی‌شود و فقط میزان کمی از واردات قبلی آن در بازار وجود دارد و شاید تعداد اقلام موجود این دارو در بازار به 200 تا 500 ویال دارویی هم نرسد در حالی که بیماران مبتلا به ام‌اس در کشور به ماهانه حدود 60 هزار ویال داروی اینترفرون مشابه آونکس خارجی نیاز دارند. حامدی‌فر ادامه داد: بنابراین، این که بیمه‌ها قیمت داروی آرژانتینی را به این علت که ارزان‌تر است مبنای پوشش بیمه‌ای قرار دهند، توجیهی نداشت و فقط باعث افزایش پرداختی بیماران برای خرید داروی ام‌اس موجود در بازار می‌شد که هزینه پرداختی ‌بیماران را تا ماهی 220 هزار تومان برای چهار ویال دارویی در ماه بالا می‌برد.

وی افزود:‌ تلاش ما برای پوشش بیمه‌ای داروی سینوکس برای بیماران مبتلا به ام‌اس درهفته گذشته در جلسه‌ای که با بیمه‌ها داشتیم به نتیجه رسید و بیمه‌ها پذیرفتند که قیمت این دارو را مبنای پوشش بیمه‌ای قرار دهند به این ترتیب قیمت این دارو برای بیماران به رقم 48 هزار تومان در ماه برای چهار ویال دارویی کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت تولیدکننده داروی ام‌اس گفت: قیمت این دارو 92 هزار تومان است در حالی که بیمه‌ها قیمت مبنا را داروی ‌آرژانتینی 40 هزار تومانی می‌دانستند بنابراین بیماران باید فاصله این قیمت را که برای هر ویال دارویی حدود 50 هزار تومان است می‌پرداختند که برای چهار ویال در ماه حدود 200 هزار تومان هزینه اضافه به بار می‌آورد.

حامدی‌فر افزود: البته اگر داروی آرژانتینی به طور کامل از مبنای بیمه حذف شود، هزینه ماهانه بیماران ام‌اس برای خرید داروی ایرانی به ماهانه 36 هزار تومان کاهش می‌یابد، ولی اکنون با توافقی که با بیمه داشتیم قیمت ماهانه این دارو برای بیماران 48 هزار تومان است.

۵۰۰ میلیون دلار ارز جدید به دارو داده شد

رئیس کل بانک مرکزی از تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار ارز دارویی جدید در هفته گذشته خبر داد.محمود بهمنی در گفت‌وگو با فارس با بیان این که بانک مرکزی نسبت به سال گذشته ارز بیشتری برای دارو تخصیص داده و در این خصوص جای نگرانی نیست، در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر مشکل کمبود مواد اولیه دارویی و داروهای بیماری‌های خاص افزود: سه‌شنبه گذشته نیز 500 میلیون دلار دیگر برای دارو تخصیص دادیم.

وی بر همین اساس به شرکت‌های داروساز توصیه کرد که بدون هیچ‌گونه نگرانی از مواد اولیه دارویی استفاده و داروهای خود را عرضه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها