فصل انتخابات که فرامی‌رسد همه را در معرض آزمونی بزرگ قرار می‌دهد؛ نامزدها، رسانه‌ها، دستگاه‌های دست‌اندرکار برگزاری انتخابات و سرانجام آحاد مردم. بدیهی است آزمون هر گروه، متفاوت از دیگری باشد؛ در این باره گفتنی‌هایی چنین به نظر می‌رسد:
کد خبر: ۵۶۴۹۷۵
فصل آزمون

1ـ انتخابات، برای نامزدها امتحانی است که درپی آن، درمی‌یابیم صالح‌ترینِ افراد، به رقابتی سالم تن داده‌اند تا فرد اصلح از سوی مردم، سکان اجرایی کشور را به دست گیرد. آزمون نامزدها در «قانونمداری» آنان، پرهیز از «تخریب دیگران» و رعایت «اخلاق سیاسی و جوانمردی» است. افزون بر آن، پرهیز از هزینه‌های زاید تبلیغاتی، ناامید کردن دشمنان، امیدوار ساختن مردم به آینده ـ با ارائه برنامه‌ای کارآمد و واقعی‌ـ و نیز، مدیریت حامیان و طرفداران، از عمده محورهایی است که عیار نامزدها با آن سنجیده می‌شود.

خوشبختانه همه نامزدها در روز ثبت‌نام بر احترام به قانون و تمکین نسبت به نظر نهایی شورای نگهبان تاکید ورزیدند؛ اینک باید ببینیم، پس از اعلام اسامی قطعی نامزدها، آیا بر پیمانی که با مردم بسته‌اند، وفادارند؟ یا باید آنها را در گام اول مردود دانست.

2ـ رسانه‌ها اعم از رسانه ملی، مطبوعات، خبرگزاری‌ها، سایت‌های اینترنتی و همه آنهایی که دل در گرو انقلاب، آرمان‌ها و ارزش‌های آن دارند، باید با «حضوری هوشمندانه» روزهای باقیمانده را پشت سر بگذارند. متاسفانه تا امروز مردودی‌های این حوزه کم نبوده‌اند. آنها که به هر بهانه‌ای تخریب نامزد رقیب را در دستور کار قرار داده‌اند و با انتشار اخبار دروغ و شایعات بی‌اساس، هم به بی‌اعتباری خود کمک کردند و هم به بازی در زمین دشمن پرداختند.

ماموریت رسانه‌های متعهد و مورد خطاب ما ـ در روزهای آینده ـ باید بر آرامش فضای کشور، خنثی‌سازی ترفند رسانه‌های بیگانه، کمک به مردم برای انتخابی شایسته و مشارکتی گسترده و نیز، حمایت از نهادهای قانونی دست‌‌اندرکار انتخابات تمرکز یابد.

3ـ دستگاه‌های مسئول در برگزاری انتخابات از روز اول تا پایان آن در آزمونی سخت به‌سر خواهند برد. تلاش برای برگزاری انتخاباتی امن و سالم، احترام به آرای مردم و صیانت از این آرا در تمامی مراحل برگزاری، میدانی است که تلاش مسئولان در آن، از سوی مردم مورد سنجش قرار می‌گیرد.

4ـ در این میان، آزمون بزرگ مردم در مرحله اول تلاش برای شناخت «فرد اصلح» از میان نامزدهای نهایی و حضور پرشور و گسترده در پای صندوق‌های رای است که در هر دو صورت ناکامی دشمنان و «تعیین سرنوشت کشور» برای چهار سال آینده را رقم می‌زند. حضوری که سبب می‌شود در نهایت برنده اصلی انتخابات را مردم بدانیم. پیروزی‌ای که نباید در آن، نقش نامزدهای قانونمند، اخلاق‌مدار و دستگاه‌های اجرایی امانت‌دار، معتمد و رسانه‌‌های متعهد را نادیده انگاریم.

بیژن مقدم - مدیر مسئول

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها