همه منتظر نظر شورای نگهبان بمانند

این روزها فضای کشور، فضایی انتخاباتی شده است. فهرست بلند بالای کسانی که می‌خواستند نامزد ریاست‌جمهوری شوند، به شورای نگهبان ارسال شده و اینک همه نگاه‌ها به سوی این شورای بالا دستی است تا نامزدهای نهایی را به مردم معرفی کند.
کد خبر: ۵۶۳۲۶۸
همه منتظر نظر شورای نگهبان بمانند

اما گویا شور و شوق و رقابت انتخاباتی در برخی از افراد و جناح‌ها زودتر از موعد فرا رسیده و برخی از مردان سیاست که دچار «خود اصلح پنداری» هستند، تلاش می‌کنند با فضاسازی‌، فرد یا جناح مقابل را بدون صلاحیت نشان دهند.

خبرهای این روزها حکایت از نامه‌نگاری‌هایی به شورای نگهبان دارد که هدف از آن فشار و در حالت خوشبینانه، توصیه به این شورا در امر بررسی صلاحیت‌هاست.

بیشتر این نامه‌ها از شورای نگهبان می‌خواهند تا برخی از افراد را رد صلاحیت کند. حتی در سایه این درخواست‌ها برخی از سیاسیون نیز برای شورای نگهبان خط و نشان می‌کشند و این رد صلاحیت‌ها را مطالبه عمومی عنوان می‌کنند.

این مسلم است تعداد زیادی از ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات صلاحیت لازم برای کسب عنوان ریاست‌جمهوری را ندارند اما تلاش برخی افراد و گروه‌ها برای حذف رقبا از مسیرها و روش‌های غیرمتعارف، موضوعی نیست که از چشم مردم دور بماند.

همه می‌دانند که براساس قانون اساسی، شورای نگهبان یکی از مهم‌ترین ساختارهای موجود در کشور برای حفظ و صیانت از نظام است که مسئولیت احراز صلاحیت نامزدها را به عهده دارد و براساس معیارها و ملاک‌های قانون اساسی، صلاحیت نامزدها را می‌سنجد.

در فرصتی که این شورا به بررسی صلاحیت ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات ریاست‌جمهوری مشغول است، نباید شبهات را در‌جامعه دامن زده و فضا را برای سوءاستفاده معاندان داخلی و خارجی فراهم ساخت و باید توجه داشت که در چنین فضاهای ناآرامی حق و حقیقت گم می‌شود.

از این رو لازم است شورای نگهبان، مورد تمکین تمامی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی داخل و خارج از قدرت قرار بگیرد.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرده است که لابی‌ها و فشارهای سیاسی، تاثیری در روند تصمیم‌گیری این شورا و خروج آن از مسیر قانونی‌اش ندارد، بنابراین خوب است تمامی افراد، گروه‌ها و رسانه‌هایی که این روزها در قالب توصیه، درخواست و هر عنوان دیگری سعی در تاثیرگذاری در تصمیم شورای نگهبان دارند، از این کار صرف‌نظر کنند و بدانند که چنین نامه‌نگاری‌هایی بیش از آنچه مقصود آنها را فراهم کند به بهانه‌ای در دست منتقدان، پس از اعلام نظر شورای نگهبان تبدیل خواهد شد.

کتایون مافی

newsQrCode
برچسب ها: انتخابات صلاحیت
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها