مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بر روی هفت میلیون هکتار از اراضی کشور عملیات بیابان‌زدایی صورت گرفته است که دو میلیون هکتار آن جنگل دست کاشت است.
کد خبر: ۵۶۳۱۲۰
اجرای عملیات بیابان‌زدایی در 7 میلیون هکتار از اراضی کشور

عباس کارگر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ایران در زمینه بیابان‌زدایی میان کشورهای منطقه دارای مقام اول است افزود: در حال حاضر روند پیشرفت ایران در زمینه بیابان زدایی بسیار مناسب بوده و کشورهای دیگر نیز از این طرح استقبال کرده‌اند.

وی ادامه داد: نماینده سازمان ملل نیز تاکید کرده که ایران به عنوان مرکز آموزشی دنیا در زمینه بیابان‌زدایی اقدامات لازم را برای آموزش دیگر کشورها انجام دهد.

مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: در طرح‌های بیابان‌زدایی علاوه بر اقدامات دولتی مشارکت‌های مردمی نیز سهم بسزایی در ایجاد توسعه همه جانبه که نقش مهمی در بیابان‌زدایی دارد، داشته است.

به گفته وی علاوه بر استان‌های خراسان جنوبی،‌ کرمان و تهران که طرح ترسیب کردن در آنها به اجرا درآمده، استان‌های اصفهان، یزد و آذربایجان غربی نیز برای اجرای آن اعلام آمادگی کرده و اقدامات لازم را انجام داده‌اند.

کارگر با بیان اینکه طرح‌های بیابان‌زدایی تنها شامل نهال کاری نمی‌شود، افزود: توسعه فضای سبز، اشتغال پایدار و تامین غذای مردم از دیگر اقداماتی است که برای مقابله با بیابان‌زایی انجام شده است. علاوه بر آن مردم در تمام اقدامات سهیم بوده و حتی جنگل‌های دست کاشت منطقه نیز توسط مردم ایجاد شده و مراقبت می‌شوند.

وی تربیت نیروی متخصص را اقدامی دیگر برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی دانست و گفت: متاسفانه مراکز علمی کشور بیشتر مباحث آکادمیک را مطرح می‌کنند در صورتی که این مسائل باید در عرصه‌های منابع طبیعی پاسخگو باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها