حرکت زیرپوستی جناح‌ها برای انتخابات شوراها

همزمان با بررسی تائید صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در شورای نگهبان، صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز در هیات‌های نظارت در حال بررسی است و تا شنبه آینده اسامی قطعی نامزدهای تائید صلاحیت‌ شده اعلام می‌شود، اما از همین الان نامزدهای این انتخابات در حال رایزنی برای شکل دادن ائتلاف‌هایی در این انتخابات هستند.
کد خبر: ۵۶۲۶۵۲
حرکت زیرپوستی جناح‌ها برای انتخابات شوراها

در میان نامزدهایی که برای انتخابات شوراها ثبت‌نام کرده‌اند، علاوه بر چهره‌های مستقل، نامزدهایی از جریان‌های اصولگرا، اصلاح‌طلب و همچنین جریان حامی دولت دیده می‌شوند و این نامزدها در تلاشند با رسیدن به ائتلاف‌ و فهرست واحد در تهران و شهرستان‌ها، شانس پیروزی خود را در انتخابات بالا ببرند. این تلاش‌ها در تهران بیشتر از دیگر نقاط کشور در جریان است و فعالان سیاسی از هر طیف و گروهی در کنار فعالیت‌های خود در زمینه انتخابات ریاست‌جمهوری، نگاهی هم به انتخابات شوراها دارند و تلاش می‌کنند از رقبا در این عرصه عقب نمانند.

آن گروه‌ها و تشکل‌هایی هم که در شهرستان‌ها دفتر دارند درباره انتخابات شوراها فعالند. در میان اصولگرایان در تهران، تشکل‌هایی چون جبهه پایداری، رهپویان انقلاب، جبهه پیروان خط امام و رهبری و اعضای اصولگرای فعلی شورای شهر به سرپرستی مهدی چمران در حال رایزنی برای رسیدن به فهرست واحد هستند و بر اساس برخی اخبار مسئولیت اصلی رسیدن به فهرست واحد بر عهده چمران و اسدالله بادامچیان، رئیس ستاد انتخابات جبهه پیروان در انتخابات شوراها قرار داده شده است.

مهدی چمران در گفت‌وگویی با جام‌جم درباره تلاش اصولگرایان برای رسیدن به فهرست واحد گفت: ما جلسات متعددی داشتیم و تقریبا همه گروه‌های اصولگرا به این تفاهم رسیده‌اند که ان‌شاءالله فهرست واحدی ارائه کنیم و سعی و تلاشمان هم این است که این کار انجام شود.

وی با بیان این‌که خوشبختانه تا به‌حال هماهنگی‌ها و همکاری‌های خوبی انجام شده است، گفت: برخوردها بسیار منطقی و خوب بوده است، فهرست‌های مختلفی توسط افراد آورده می‌شود و سوابق و کارنامه افراد را می‌بینیم و بررسی می‌کنیم و بر اساس معیارهای موجود جلو می‌رویم تا ببینیم به کجا می‌رسیم.

چمران با تاکید بر این‌که هنوز به نقطه پایانی نرسیده‌اند و تا آن نقطه فاصله دارند، اظهار امیدواری کرد که به نتیجه برسند.

وی افزود: با تمام گروه‌های اصولگرا که در تهران نامزد دارند نشست مشترک داریم و رسیدن به فهرست واحد را دنبال می‌کنیم و امیدوارم که هم در شوراها و هم در ریاست‌جمهوری حتما به یک نقطه واحد برسیم و باید این کار بشود.

چمران درباره ضرورت رسیدن اصولگرایان به فهرست واحد گفت: فارغ از مسائل سیاسی، اگر فهرست‌ها متعدد باشد مردم گیج و گنگ می‌شوند. وقتی اسامی 1900 نفر را به دیوار بزنند کسی نمی‌تواند همه آنها را بخواند و از میان آنها 31 نفر را انتخاب کند، بلکه می‌گردند و یک فهرست معتبری را پیدا می‌کنند و از این فهرست همه اعضا یا تعدادی از آنها را انتخاب می‌کنند. به هر حال تصمیم با مردم است، ولی اگر فهرست‌ها بخواهد زیاد شود و همه افراد موازی باشند، قاعدتا هیچ کس به جای خوبی نمی‌رسد.

سروری: با جریان دولت نشستی نداریم

در همین حال پرویز سروری، نامزد رهپویان انقلاب در انتخابات شوراهای شهر تهران هدف‌ اول را رسیدن به فهرست واحد دانست و با اظهار امیدواری به این موضوع گفت: اگر به هر دلیلی، رسیدن به فهرست واحد با مشکل مواجه شود آن چیزی که تقریبا می‌توان گفت مورد وثوق همه است این است که بالای دو سوم فهرست را به صورت مشترک و واحد ارائه کنیم.

این نماینده سابق مجلس گفت: اکثر طیف‌ها این منطق را قبول کرده‌اند و ساز و کاری برای رسیدن به این موضوع در دست اجراست که ان‌شاءالله به نتیجه می‌رسد.

سروری افزود: موضوع اصلاح‌طلبان و دولت جدای توافقات ماست و طبیعتا ما با آنها هیچ گونه نشستی نداشته و نخواهیم داشت و این امکان وجود ندارد که با آنها تعاملی وجود داشته باشد.

حضور اصلاح‌طلبان و جریان حامی دولت

اصلاح‌طلبان هم برای حضور در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بیکار ننشسته‌‌اند و در تلاشند در رقابت با اصولگرایان و جناح دولت، حضور پررنگی در انتخابات داشته باشند.

احمد مسجدجامعی، عضو فعلی شورای شهر تهران پس از ثبت‌نام در انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در پاسخ به این‌که اصلاح‌طلبان در چه قالبی در انتخابات حاضر می‌شوند و این‌که آیا برای تهران فهرست 31 نفره می‌دهند یا خیر گفت: اصلاح‌طلبان برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای انتخابات شورای شهر داشته‌اند و در یک فضا و برنامه تعریف شده با فهرست 31 نفره وارد انتخابات خواهند شد. با توجه به این موضعگیری، مطمئنا پس از اعلام قطعی اسامی نامزدها در تاریخ بیست‌وهشتم اردیبهشت باید منتظر فهرست اصلاح‌طلبان هم باشیم.

جریان حامی دولت نیز از جمله حاضران جدی در عرصه انتخابات است و چهره‌هایی از این جریان در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ثبت‌نام کرده‌اند. با توجه به استعفای چهره‌ای چون عبدالرضا شیخ‌الاسلام از معاونت رئیس‌جمهور و ثبت‌نام در این انتخابات مشخص است که این جریان برای حضور پررنگ در انتخابات شورا سرمایه‌گذاری کرده است و اگرچه این روزها اخبار رسمی از تلاش این جریان برای حضور منسجم در انتخابات شوراها منتشر نمی‌شود، اما با توجه به پایان کار دولت دهم و اهمیت شورای شهر تهران و انتخاب شهردار طبیعی است که انتخابات شوراها از اهمیت بالایی نزد این جریان برخوردار است.

تلاش گروه‌های سیاسی برای ائتلاف در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در حالی است که این روزها بررسی صلاحیت نامزدهای این انتخابات در هیات‌های نظارت در جریان است و آنهایی که از سوی هیات‌های اجرایی رد صلاحیت شده‌اند از این موضوع مطلع شده و هنوز فرصت دارند نسبت به این موضوع اعتراض کنند.

در همین حال مهر تعداد نامزدهای رد صلاحیت شده در تهران را 203 نفر اعلام کرد و نوشت: از میان چهره‌های شاخص رد صلاحیت شده انتخابات شورای شهر تهران توسط هیات اجرایی، اسامی افرادی چون معصومه ابتکار، فاطمه راکعی، محسن هاشمی، عبدالرضا داوری، حبیب‌الله کاسه‌ساز، مجید نصیرپور، علیرضا دبیر، الهه راستگو و عبدالحسین مختاباد به چشم می‌خورد.

این افراد و سایر رد صلاحیت شدگان به مدت چهار روز پس از اطلاع رسمی از رد صلاحیت خود فرصت دارند اعتراض خود را به هیات‌های نظارت اعلام کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها