سخنگوی شورای نگهبان از تائید پیشنهاد ارائه برنامه از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری توسط هیأت نظارت مرکزی خبر داد و گفت: در مورد برخی از کاندیداهایی که در احراز صلاحیتشان تردید داریم دعوت می شوند تا برنامه شان را ارائه دهند تا به یک نتیجه قطعی برسیم.
کد خبر: ۵۶۲۶۹۶
ارائه برنامه کاندیداها تصویب شد

عباسعلی کدخدایی در گفتگوی تلویزیونی که از اخبار 20:30 رسانه ملی پخش شد، با اشاره به تغییرات جدید در روند بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری، اظهارداشت: برای احراز صلاحیت کاندیداها پیشنهادی داشتیم که خوشبختانه در هیأت مرکزی نظارت مورد تائید قرار گرفت و مقرر شد تا از برخی کاندیداهایی که در مورد احراز صلاحیتشان تردید داریم دعوت شود  تا برنامه شان را ارائه دهند و گفتگویی با آنها داشته باشیم تا نتیجه قطعی اتخاذ شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چه تعداد کاندیدا در این دوره تائید صلاحیت می شوند؟ گفت: شورای نگهبان تابع عدد نیست و تابع قانون است و کاندیداها را براساس معیارها و ملاک‌ها می سنجد، حال ممکن است در یک دوره‌ای 4 کاندیدا ، در دوره دیگر 5 کاندیدا یا 9 کاندیدا داشته باشیم و این موضوع بستگی به احراز صلاحیت کاندیداها دارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که آیا شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت شدن کاندیداها را به آنان اعلام می کند، گفت: در انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها باید شرایط شان اثبات شود، بنابراین فقط نسبت به افرادی که احراز صلاحیت می شوند اظهار نظر می کنیم و نسبت به سایر کاندیداها هیچگونه اعلام نظری نداریم.

وی با بیان این که مصداق رجل سیاسی مذهبی بودن به تنهایی دلیلی برای احراز صلاحیت نیست، تصریح کرد: کاندیداهای ریاست جمهوری باید در مرحله اول جزء رجل سیاسی مذهبی باشند؛ اما همه رجال سیاسی مذهبی دارای شرایط احراز صلاحیت نیستند و کاندیدای ریاست جمهوری باید شرایط اصل 115 قانون اساسی را هم دارا باشد.

«اصل 115 قانون اساسی می‌گوید؛رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشد انتخاب گردد:ایرانی‏الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.»

کدخدایی در پاسخ به این پرسش که آیا لابی ها و فشارهای سیاسی تأثیری در روند تصمیم گیری شورای نگهبان دارد گفت: فشار به این مفهوم که شورای نگهبان را از مسیر قانونی اش خارج کند خیر؛ شورای نگهبان تابع فشار نیست.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: گاهی اوقات رایزنی های مشورتی وجود دارد، رایزنی هایی که به احراز صلاحیت ها کمک می کند و اگر شورای نگهبان به این نتیجه برسد که نظر اولش اشتباه بوده باید از اشتباه خود برگردد و این به مفهوم فشار نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که پس در روند تصمیم گیری شورای نگهبان لابی وجود دارد نه فشار گفت: لابی به مفهوم آنچه در سیاست هست خیر.

کدخدایی به کاندیداهای ریاست جمهوری توصیه کرد همانگونه که شورای نگهبان تابع قانون است بنابراین کاندیداها هم تابع قانون باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
دوست دار حق
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
۰
۰
آیا تائید صلاحیت كاندیداها ربطی به برنامه هایشان دارد؟ یا برنامه هایشان را بعد از تائید صلاحیت اعلام می كنند؟

نیازمندی ها