کاروان‌های حج باز هم پر نشد

در حالی معاون سازمان حج و زیارت از اعلام اولویت‌های جدید برای بار سوم سخن به میان می‌آورد که هنوز سه روز از مهلت دومین فراخوان حج و زیارت باقی‌مانده و فقط 80 درصد ظرفیت کاروان‌های حج تمتع تکمیل شده است.
کد خبر: ۵۶۲۶۵۰
کاروان‌های حج باز هم پر نشد

با توجه به این‌که از متقاضیان حج تمتع تا 17 سال آینده نام نویسی شده دیر یا زود کاروان‌های حج تمتع پرخواهد شد،اما نکته اینجاست زائرانی که قادر به پرداخت مابه‌التفاوت هزینه تمتع نیستند تا چه زمانی باید منتظر بمانند؟

تا صبح روز گذشته آمارها از این حکایت داشت که کاروان‌های حج تمتع برای تکمیل شدن به ثبت‌نام ده هزار و 256 زائر احتیاج دارد،این درحالی است که به گفته برخی مدیران کاروان‌ها خیلی از داوطلبانی که برای ثبت‌نام به کاروان‌ها مراجعه کرده‌اند، هنوز تمام و کمال هزینه‌های لازم را پرداخت نکرده‌اند، به همین علت خیلی بعید نیست در روز‌های پایانی نام‌نویسی در کاروان‌های تمتع بسیاری از متقاضیانی که نتوانسته‌اند مابه‌التفاوت لازم را تهیه کنند، از سفر به خانه خدا انصراف بدهند.

معاون سازمان حج و زیارت درباره تکمیل شدن ظرفیت کاروان‌های حج تمتع به جام‌جم می‌گوید:در دومین فراخوان از دارندگان ودیعه‌های حج تمتع از تاریخ بیست و یکم آبان 1384 تا بیستم آذرماه 1384 درخواست کردیم برای نام‌نویسی به کاروان‌ها مراجعه کنند.

در حالی که سه روز تا پایان آخرین فراخوان سازمان حج و زیارت باقی مانده، هنوز 20 درصد کاروان‌های سفر تمتع خالی مانده است. غلامرضا رضایی اضافه می‌کند: به همین علت ما در حال برآورد هستیم و آمار ثبت‌نام شدگان استان‌ها را بررسی می‌کنیم تا از میزان ظرفیت‌های باقیمانده مطلع شده و برای ثبت‌نام اولویت‌های جدید اقدام کنیم. اگر تا پنجشنبه ظرفیت کاروان‌ها تکمیل نشود ما اولویت‌های جدید را اعلام می‌کنیم.

به گفته رضایی، کارشناسان سازمان حج و زیارت پیش‌بینی می‌کنند در فراخوان سوم از افرادی که از بیست و یکم آبان تا اول دی 1384 ثبت‌نام کرده‌اند، برای ثبت‌نام در کاروان‌های حج تمتع 92 دعوت شود.

ظرفیت کاروان‌های حج تمتع سال 92 حدود 68 هزار و 110 نفر است که با توجه به ظرفیت خالی این کاروان‌ها می‌توان گفت تاکنون 57 هزار و854 نفر در کاروان‌های حج تمتع ثبت‌نام کرده‌اند، این در حالی است که به احتمال زیاد تا تکمیل شدن تمام ظرفیت کاروان‌ها برخی داوطلبانی که فیش یا مدارک دیگر خود را به مدیران کاروان تحویل داده اند به علت ناتوانی در آماده کردن مابه‌التفاوت هزینه‌های امسال از سفر به خانه خدا انصراف می‌دهند.

خرید و فروش آزاد فیش حج تمتع

زائرانی که امسال می‌توانند برای سفر به خانه خدا در کاروان‌ها ثبت‌نام کنند، افرادی هستند که سال 84 با پرداخت یک میلیون تومان پیشقدم شده‌اند. این دسته از افراد هنگام ثبت‌نام می‌توانستند با همان یک میلیون تومان به حج تمتع بروند، اما آنها برای به‌‌جا آوردن حج تمتع در سال 92 باید مابه‌التفاوت چشمگیری پرداخت کنند، زیرا حداقل قیمت برای اعزام به تمتع 9 میلیون و حداکثر 12 میلیون و 600 هزار تومان اعلام شده است. جالب اینجاست که این ارقام در سال گذشته به ترتیب چهار میلیون و 500 هزار و شش میلیون تومان بوده است.

این افزایش قیمت سفر حج که بیشتر مسئولان آن را به گردن بالا رفتن نرخ ارز می‌اندازند، سبب شده خیلی از زائران سفر خود را به تعویق انداخته یا به فروش فیش حج تمتع خود دست بزنند، زیرا فقط فیش‌های حج تمتع مربوط به اولویت‌های اعلام‌شده امکان نقل و انتقال دارد و فیش‌ سال‌های آینده چون مالیت و حقی ندارند، قابل نقل و انتقال نیست؛ علاوه بر این فیش‌ حج تمتع فقط یک‌بار در دفاتر حج و زیارت قابل انتقال‌ است.

با این حال این روزها دلال‌ها فیش‌های حج تمتعی را که در اولویت قرار دارند 16 میلیون و400هزار تومان از زائران می‌خرند و همین فیش‌ها را به متقاضیان 18 میلیون تومان می‌فروشند، در حالی که خریدار فیش حج تمتع باید حدود هفت میلیون دیگر هم به کاروان‌ها پرداخت کند تا بتواند به این سفر معنوی برود.

در این میان خیلی‌ها علت سرگردانی زائران را ثبت‌نام‌های بدون برنامه دولت می‌دانند. به اعتقاد این عده، چرا باید سازمان حج و زیارت از داوطلبان برای سالیان سال ثبت‌نام کند، تا جایی که یک میلیون و ۴۶۰ هزار نفر برای 17 سال آینده در نوبت باشند. عده دیگر هم بانک‌ها را در این میان مقصر می‌دانند. آنها می‌گویند بانک‌ها فقط ادعا می‌کنند به سپرده زائران سود 20درصد می‌دهند ، چرا که مبلغ سودی که به سپرده زائران تعلق می‌گیرد پایین است.

مهدی آیینی‌ -‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ك-جعفری
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
۰
۰
در روز قیامت مسئولین كشور باید جواب گوی امثال ماباشندكه جوانی وتوانایی خودرا درصف طویل نوبت حج از دست دادیم وحال بااین افزایش قیمت دیگر چه كنیم؟

نیازمندی ها