احیای سه تالاب در استان آذربایجان غربی

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تالاب‌های قوپی باباعلی، کانی یرازان و حسنلو احیاء شدند.
کد خبر: ۵۶۲۰۵۸
احیای سه تالاب در استان آذربایجان غربی

حمید رعنا قد، در گفت و گو با ایسنا، افزود: تالاب قوپی بابا علی و کانی برازان در مهاباد و حسنلو در نقده از جمله تالاب‌های بین‌المللی استان هستند که در یک سال گذشته با همت مسوولان و تشکلهای زیست محیطی نسبت به احیای آنها اقدام شد.

وی اظهار داشت: آذربایجان غربی با داشتن 30 تالاب بزرگ و کوچک، جزو استان‌های برتر در حوزه تالابی است که شش تالاب از کل تالاب‌های استان در ردیف تالاب‌های بین‌المللی قرار دارند.

رعنا قد گفت: برای احیای تالاب‌ها در استان 5 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و با یک عزم جدی تالاب‌هایی که 20 سال بود، آبگیری نشده و در حال خشک شدن بودند، سال گذشته آبگیری شدند.

وی ادامه داد: توافق نامه‌ای نیز با سازمان آب منطقه‌ای آذربایجان غربی به امضاء رسیده که مقرر شده است امسال تا 72 میلیون متر مکعب آب برای تامین آب تالاب‌های حوضه دریاچه فراهم کنند.

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به پرندگان موجود در این تالاب‌ها نیز گفت: در آخرین سرشماری انجام شده در استان 59 گونه پرنده آبزی و کنار آبزی در 26 تالاب آذربایجان غربی شناسایی شده‌اند.

وی افزود: مهم‌ترین گونه متعلق به اردک سانان و خانواده غازهاست و مشاهده غاز پیشانی سفید کوچک و انواع قوها، نشان از پویایی زیستگاه‌های تالابی استان دارد که بر اثر بارندگی‌های مطلوب امسال و پارسال پدید آمده است.

رعناقد خاطرنشان کرد: بسیاری از گونه‌های مشاهده شده پرندگان مهاجر متعلق به مناطق شمالی کره زمین و سیبری هستند که این پرندگان پس از گذراندن فصل زمستان و شروع فصل بهار جای خود را به پرندگانی خواهند داد که تالاب‌های استان را در فصل بهار برای تخم‌گذاری و جوجه‌آوری انتخاب می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها