ستاره شناسان اعلام کردند که آنها کهکشانی را کشف کردند که از آن به عنوان یک کهکشان دوستدار محیط زیست یاد می شود چرا که در آن با یک بازده تقریبا صد درصدی گازهای موجود به ستاره تبدیل می شود.
کد خبر: ۵۵۸۳۵۷
کشف یک کهکشان دوستدار محیط زیست

ستارگان از ابرهای در حال فروپاشی گاز در کهکشان ها ایجاد می شوند.در یک کهکشان مانند راه شیری تنها بخشی از گازهای این کهکشان به طور فعالانه به ستاره تبدیل می شود و بخش عمده این گازها به صورت نهفته باقی می ماند.

این گازها به طور گسترده در سراسر کهکشان توزیع می شود اما بیشتر ستارگان جدید در گره های مجزا و متراکم در بازوهای مارپیچی کهکشان به وجود می آیند.

در این کهکشان تازه کشف شده که «SDSSJ1506+54» نامیده می شود تقریبا تمام گازها به هسته مرکزی کهکشان کشیده می شود و در آنجا انفجاری از تشکیل ستارگان به وجود می آید.


«جیم گیچ» از دانشگاه مک گیل در کانادا می گوید که این کهکشان گازهای خود را در بیشترین میزان قابل تصور به ستارگان جدید تبدیل می کند.

به گفته ستاره شناسان، این یک فاز نادر از تحول ستارگان است و نتایج این تحقیق درک بهتری از چگونگی تشکیل نواحی مرکزی کهکشان که ستاره در آنجا تشکیل می شود، در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.

ستاره شناسان کهکشان «SDSSJ1506+54» را در هنگام تجزیه و تحلیل اطلاعات گرفته شده از تلسکوپ «WISE» متعلق به سازمان فضایی آمریکا (ناسا) کشف کردند.

نور مادون قرمز منتشر شده از این کهکشان بیش از 1000میلیارد برابر انرژی خورشید است و تقریبا 6 میلیارد سال نوری طول می کشد که این نور به زمین برسد.

محققان سپس با استفاده از تداخل سنج «IRAM» در کوه های آلپ فرانسه مقدار گاز در این کهکشان را اندازه گرفتند.

این تلسکوپ که بر روی زمین قرار دارد امواج نوری میلیمتری ناشی از منواکسید کربن را که نشان دهنده وجود گاز هیدروژن است، تشخیص داد. گاز هیدروژن برای تبدیل به ستاره سوخته می شود.

محققان با ترکیب اطلاعات در مورد میزان تشکیل ستاره که از تلسکوپ «WISE» به دست آمده بود و اندازه گیری جرم گاز با استفاده از تداخل سنج «IRAM» میزان تشکیل ستاره در این کهکشان را به دست آوردند.

روند تشکیل ستاره یک روند زمان بر است که دهها میلیون سال نوری طول می کشد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها