در فاصله ۱۳.۱ میلیارد سال نوری

دورترین کهکشان کیهانی شناسایی شد

ستاره شناسان پرتراکم ترین کهکشانی را که تاکنون مشخص شده از تعداد شگفت آوری ستاره تشکیل شده شناسایی کردند.
متراکم ترین کهکشان کیهان کشف شد

محققان اعلام کردند کهکشان کوتوله فوق فشرده که «M60-UCD1» نام گرفته در خوشه کهکشان های ویرگو شناسایی شد.

فاصله بین خورشید منظومه ما و نزدیک ترین ستاره به آن یعنی «آلفا سنتوری» را در نظر بگیرید، این فاصله چیزی حدود چهار سال نوری است، اکنون تصور کنید که بیش از 10 هزار ستاره خود را در چنین فضای کوچکی مستقر کرده باشند.

این تراکم ستاره ها نشان دهنده تراکم کهکشانی است که توسط یک تیم بین المللی از ستاره شناسان از دانشگاه ایالتی میشیگان شناسایی شده است.

«جی استرادر» استادیار فیزیک و ستاره شناسی دانشگاه ایالتی میشیگان گفت: این کهکشان فشرده تر از سایر کهکشان های کوتوله فوق فشرده و مسلما متراکمترین کهکشانی است که تاکنون کشف شده است.

این کهکشان در خوشه کهکشان های ویرگو، مجموعه ای از کهکشان هایی که در فاصله 54 میلیون سال نوری از راه شیری ما قرار دارد کشف شده است.

آنچه کهکشان «M60-UCD1» تا این حد متمایز ساخته این است که نیمی از جرم آن در شعاع 80 سال نوری کشف شده است.

این امر موجب شده که تراکم ستارگان کهکشان تازه کشف شده 15 هزار مرتبه بیشتر از چیزی باشد که در کهکشان راه شیری که ما در آن قرار داریم باشد.

کشف کهکشان های فوق فشرده ظرف 10 سال گذشته نسبتا جدید است. تا آن زمان ستاره شناسان می توانستند آنها را در فاصله دور مشاهده کنند اما تصور می کردند که آنچه مشاهده شده یا تک ستاره و یا کهکشان های بسیار دور است.

این کهکشان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل ناسا به دنبال انجام رصدهایی از طریق رصدخانه اشعه ایکس چاندرا ناسا و تلسکوپ های اپتیکی زمینی از جمله تلکسوپ 10 متری «Keck» در هاوایی کشف شده است.(مهر)