مراقب پیامک چوپان دروغگو باشید

پیامکی عجیب برای کلاهبرداری «آقا سلام من سید احمدم از خمین عشایرم عموی من با گوسفندا مقداری وسیله قدیمی پیدا کرده ،سکه و مجسمه؛ ولی تو را به خدا، به امام حسین به کسی چیزی نگو چون مادرم سیده و شماره تو را استخاره کرده خوب آمده ، بفروش نصف شما نصف ما،زنگ بزن.»
کد خبر: ۵۵۸۰۰۷
مراقب پیامک چوپان دروغگو باشید

به نظر شما این پیامک رنگ و بوی کلاهبرداری ندارد؟ این متن که به گفته پلیس آگاهی به پیامک چوپان دروغگو معروف شده باعث شده که بیش از سیصد پرونده در سال 90درپلیس آگاهی کشور تشکیل شود.

تماس با این کلاهبرداران که بصورت باندی عمل می‌کنند در شرایطی امکان پذیر است که "طعمه" با شماره تلفن همراهی که شیادان انتخاب کرده‌اند با آنان تماس بگیرد در غیر این صورت ،آنان با علم بر شناسایی خود پاسخگوی مکالمات نخواهند بود و حتی شروع به هتاکی به فرد می‌نمایند.

در تماسی که با تلفن این کلاهبرداران گرفتیم مشخص شد که آنان بسیار با دقت به دنبال طعمه ها هستند و با انتخاب چند تلفن همراه مشخص وتهیه لیست،حاشیه امنیتی برای خود درست می کنند و اگراحساس کنند فرد مورد نظر را به تله انداخته‌اند به سرعت با او در شهرستان ها قرار می گذارند.

سرهنگ مهرداد امیدی معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به این که ارسال کنندگان چنین پیامک هایی بیشتر در استانهای لرستان، گیلان ،خوزستان ،مرکزی و اصفهان با مالباختگان در سراسر کشور قرار گذاشته اند گفت:کلاهبرداران معمولاً با نشان دادن چند سکه قدیمی طلا و یا مجسمه های عتیقه طعمه خود را فریب می‌دهند و پس از جلب اعتماد آنان اقدام به فریب مالباختگان وکلاهبرداری از آنان می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه چنین شیادانی با شگردهای مختلف،مخاطبین خود را از سراسر کشور با تلفن های اعتباری که ردیابی آنها مشکل است فریب می دهند افزود: خوشبختانه بر اثر اطلاع رسانی های صورت گرفته تا حدودی مردم از ارسال چنین پیامک هایی آگاه شده‌اند اما با این وجود در سال 90 ، بالغ بر 334 پرونده در زمینه پیامک"چوپان دروغگو" تشکیل شده که مبلغی حدود 19 میلیارد تومان نیز از مالباختگان اخاذی شده است.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا تأکید کرد: البته مأموران آگاهی توانستند 240 نفر از این کلاهبرداران را دستگیر و 12 هزار مجسمه و سکه تقلبی سربی با روکش طلایی را نیز از متهمان کشف وضبط کنند.

وی با هشدار نسبت به انتشار پیامک های مشابه با تلفن همراه و شماره تلفن های اعتباری از سوی شیادان افزود: ارسال پیامک هایی با عنوانی چون، شما برنده شده‌اید؛ بهانه ای است تا افراد را به پای خود پردازها بکشانند واز طریق منوهای انگلیسی با انتقال وجه مبالغی را سرقت کنند.

سرهنگ امیدی تأکید کرد:اخیراً کلاهبرداران با شیوه دیگری چون حضور در بیمارستانها ،شناسایی اقوام بیماران و اطلاع از تلفن های همراه ،در تماسهایی اعلام می‌کنند که حال بیمار وخیم بوده و باید سریع جراحی شود ،لذا پول باید از طریق خود پرداز به شماره حساب پزشک واریز شود ،اقدام به سرقت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ارتباطات تلفنی باعث شده که مرز جغرافیایی در کشور برای ارتکاب کلاهبرداری گسترده شود افزود:هموطنان عزیز باید توجه نمایند که تلفن همراه وسیله قابل اعتمادی برای معاملات آنان نیست و اگر قصد معامله با فردی را دارند از رفتن همراه آنان در پای خود پرداز ها و انتقال وجه با منوی انگلیسی خودداری کنند.

سرهنگ امیدی گفت: مردم می‌توانند با هوشیاری و اعتماد نکردن به پیامک‌ها و تماس‌های ناشناس از این گونه جرایم پیشگیری کنند درصورت دریافت پیامک مشکوک به مفاد آن ترتیب اثر ندهند.

وی ازهمه شهروندان خواست با مراجعه به پلیس آگاهی یا فتا مسئولان امر را در کشف کلاهبرداری و شناسایی متهمان یاری دهند.

جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
بیدل
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
بهتره به جای این همه هشدار بفرمایین مردم دندون طمع بكشن!!!!اگه كسی نخواد چیزی رو مفت بدست بیاره این اتفاقا نمی افته!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
۰
۰
واسه یكی از دوستان من در شمال نیز این اس ان اس رو فرستاده بدن و باهاش تو روستای خمه شهرستان خمین قرار گذاشته بودند. تمام مشخصات اس ام اس و صحبت كردنهاشون و نحوه قررگذاشتنشون هم شبیه به مواردی است كه مالباختگان در سایت ها ذكر كرده اند. اما خدا رو شكر در لحظه آخر دوست من شانس آورد و زمانی كه می خواست از شهرستان خمین به سمت روستای خمه حركت كند تا اسم روستای خمه را آورده بود راننده یك آزانس به او گفته بود كه هم مالت را از دست می دهی و هم جانت را. بنابراین با آنها در میدان انقلاب خمین قرار می گذارد و آنها هم چندین بار محل قرار را عوض می كنند اما دوستم هیچ وقت از منظقه شلوغ شهر خارج نمی شود و نقشه آنان را ناكام می گذارد.
ما این همه در كشورمان نیروی آگاهی و اطلاعاتی خیره و توانمند داریم اما افسوس كه مسئولین به این موارد رسیدگی نمی كنند.
از همه بدتر این كه اصلا در این موارد اطلاع رسانی نمی شود.
پیشنهاد: مسئولین از طریق یك پیامك (حداقل فقط یك بار) به تمامی هموطنان در این مورد هشدار دهند تا برای همیشه نقشه این نامردان ناكام بماند و دیگر هیچ كسی در دام اینگونه افراد نیفتد و این قبیل زورگیری ها و كلاهبرداری ها برای همیشه تعطیل شود. مسلماً هزینه یك پیامك به هموطنان، هزاران هزار برابر كمتر از هزینه¬های مالی، جانی، خانوادگی، و ... خواهد بود. انشاء الله

نیازمندی ها