هر چند برخی کودکان به دنبال تب دچار تشنج می‌شوند اما تشنج ناشی از مسمومیت نیز اختلال شایعی در بین آنهاست. برخی از آنها در حال بازی‌اند که ناگهان تشنج به سراغشان می‌آید و مادر و پدر هم معمولا در این مواقع هراسان و دست و پا گم کرده، نمی‌دانند باید چه کنند. در این باره بیشتر بدانید.
کد خبر: ۵۵۴۹۰۴

 

مسمومیت با فنوباربیتال

مسمومیت حاد: فنوباربیتال از داروهایی است که به طور عمده و در کودکان به عنوان داروی ضدتشنج استفاده می‌شود. اگر به صورت اتفاقی یا عمدی کسی میزان زیادی از این دارو را مصرف کند، تمامی واکنش‌های درونی و برونی بیمار از بین می‌رود. افت در تنفس، ضربان قلب، دمای بدن و فشارخون رخ می‌دهد. معمولا فرد مسموم، خواب‌آلوده تا حالت کما را تجربه می‌کند. عده‌ای از افراد مسموم ممکن است میزان کمی مصرف کرده باشند که بیشتر دچار اختلال در حرف زدن و حالت من‌من‌کردن پیدا می‌کنند، نمی‌توانند راه بروند و گیج هستند.

مسمومیت مزمن: مصرف دراز‌مدت دارو با اندکی افزایش در میزان دارو به مسمومیت مزمن منجر می‌شود. علائم مسمومیت متغیر و گاهی در تضاد است. عده‌ای دچار خواب‌آلودگی، ‌نق‌زدن و کاهش در سطح شناخت می‌شوند. عده‌ای از کودکان به جای خواب آلودگی به بی‌قراری دچار می‌شوند.

حساسیت به فنوباربیتال

شاید دیده باشید فردی با خوردن دارو یا ماده غذایی دچار حساسیت و خارش و کهیر شود. همین حالت با اندکی تفاوت در افرادی که فنوباربیتال مصرف می‌کنند، بروز می‌کند. کودکی که تحت درمان با فنوباربیتال است باید از نظر بروز ضایعات پوستی، تب یا زردی مورد توجه قرار گیرد و در صورت مشاهده علائم، بسرعت به پزشک معالج ارجاع شود. این عارضه معمولا ظرف دو ماه اولیه از مصرف دارو بروز می‌کند و نشان از حساسیت فرد به داروست. لازم است دارو قطع شده و بیمار برای بررسی و درمان بستری شود.

برخورد با کودک مسموم

اگر کودک شما تحت درمان با فنوباربیتال است، بهتر است خودتان دارو را به او بدهید. مصرف زیاد دارو گاهی از سهل‌انگاری والدین در دادن دارو ناشی می‌شود. هرگز خودسرانه فنوباربیتال را ـ که دارویی آرام‌بخش است ـ برای کنترل بی‌قراری کم یا زیاد نکنید. گاهی کودک دچار مسمومیت مزمن شده و بی‌قراری می‌کند و ممکن است والدین را متقاعد به افزودن بیشتر دارو کند که این میزان مصرف نادرست منجر به مسمومیت حاد می‌شود. کودک آرام می‌شود، اما به قیمت کاهش شدید در فشارخون و تنفس! اگر بیمار هوشیار نیست، او را به یک پهلو خوابانده و بسرعت به اورژانس 115 اطلاع دهید تا بیمار به بیمارستانی که توان درمان بیماران مسموم را دارد رسانده شود. گاهی نیز برای دفع دارو نیاز به دیالیز است.

>> جام جم/ دکتر بهروز هاشمی (متخصص طب اورژانس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مهشید از تهران
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
۱
۰
از شما به خاطر سایت جام جم سرا متشكریم لطفا در باره بیقراری كودكان مطلب بنویسید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها