همزمان با روز ملی فناوری هسته ای

2 دستاورد مهم هسته‌ای رونمایی شد

معاون چرخه سوخت سازمان انرژی اتمی در آیین روز ملی فناوری هسته ای در منطقه هسته ای اصفهان گفت: پس از موفقیت متخصصان منطقه هسته ای اصفهان در طراحی و ساخت سوخت راکتور تحقیقاتی تهران و راکتور IR40 اراک، طراحی سوخت راکتور بوشهر نیز توسط آنها انجام شده و بزودی ساخت آن آغاز می شود.
کد خبر: ۵۵۳۲۳۶
سوخت راکتور نیروگاه بوشهر در داخل ساخته می شود

محمد قنادی مراغه امروز(چهارشنبه) در آیین روز ملی فناوری هسته ای در منطقه هسته ای اصفهان با تاکید بر اینکه در این کار از هیچ کشور خارجی کمکی گرفته نشده است، تصریح کرد: سانتریفیوژها در حال فعالیت و غنی سازی 20 درصد بمنظور تولید سوخت است.

وی ساخت سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را یکی از بزرگترین افتخارات شرکت سوخت راکتورهای هسته ای (سوره) در منطقه هسته ای اصفهان خواند و تاکید کرد: UCF اصفهان نقطه عطفی برای به اوج رساندن عزت ایران و اجرای پروژه های بزرگ هسته ای کشور است.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه ما دارای چرخه سوخت کامل هسته ای در کشور هستیم گفت: انتهای این چرخه مدیریت پسمانداری آن است که در این امر نیز به موفقیت رسیده ایم.

وی افزود: سایت انارک بمنظور مدیریت پسمانداری هسته ای کشور در حال فعالیت است.

قنادی با اشاره به اینکه چرخه سوخت هسته ای شامل سلسله فرایندهای هسته ای پیچیده با فناوری بالاست، اظهار کرد: اکتشاف معادن اورانیوم اولین قدم در این چرخه است که ایران در این زمینه فعالیتهای بسیار خوبی انجام داده است.

وی با بیان اینکه بخش اعظمی از کشور تحت اکتشاف اورانیوم قرار گرفته ادامه داد: مقادیری اورانیوم در ساغند و بندرعباس شناخته شده و بقیه مناطق در حال شناسایی است.

وی مرحله بعدی چرخه سوخت را تجهیز و استخراج اورانیوم عنوان و تصریح کرد: در سالهای 79 و 80 قراردادی با چین برای استخراج اورانیوم از معادن داشتیم که قرار بود دو چاه با عمق 375 متر حفر شود.

وی با بیان اینکه مقرر بود هر دو چاه توسط شرکت چینی حفر شود، ادامه داد: اما بعد از آن تصمیم گرفته شد که یکی از چاهها را ایرانی ها حفر کنند.

به گفته وی چاه حفر شده توسط ایرانی ها به مراتب از چاهی که توسط شرکت چینی حفر شد بهتر بود.

قنادی با بیان اینکه قرار است 120 هزار تن سنگ معدن در ساغند استخراج شود، افزود: این سنگها برای فرآوری و تولید کیک زرد به کارخانه ای در اردکان با ظرفیت تولید 60 تن کیک زرد حمل می شود.

وی تصریح کرد: دو کشور چین و روسیه برای احداث کارخانه اردکان فقط نقشه های آن را تحویل دادند و توانستیم این کارخانه را با تخصص داخلی و امکانات بومی تجهیز و راه اندازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه کیک زرد اولین محموله در چرخه سوخت هسته ای برای تولید UF6 است گفت: ما برای تولید UF6 در سال 1371 با چین قرار بستیم اما تا 1376 آنها فقط به ما نقشه های ناقص تحویل دادند.

معاون سازمان انرژی اتمی کشور افزود: رییس وقت سازمان در سالهای 76 و 77 تلاش کرد تا با چین کنار بیاید و این پروژه آغاز شود اما چین این کار را انجام نداد و کشورهایی مانند انگلیس، آرژانتین و روسیه نیز حاضر به همکاری برای ساخت کارخانه نشدند.

وی با اشاره به اینکه در سال 1378 تقاضا کردیم تا نقشه ها توسط متخصصان داخلی کشور بررسی شود، تصریح کرد: با وجود مخالفتهای بسیار داخلی و خارجی حدود 400 نفر از دانش آموختگان دانشگاهها و پژوهشگران سازمان انرژی اتمی درگیر این کار شدند.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی ساخت این کارخانه در اصفهان از سال 1379 آغاز شد و در اسفند 82 مورد بهره بهرداری قرار گرفت در حالیکه شرکت چینی می خواست این پروژه را در مدت 11 سال انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه ایران هفتمین کشور دنیا در تولید UF6 است، گفت: شرکت چینی گفته بود که تولید UF6 در این کارخانه شش ماه طول می کشد اما ما پس از 74 روز به آن دست یافتیم.

قنادی با اشاره به اینکه شرکت چینی برای اجرای این پروژه 45 میلیون دلار از ما پول گرفته بود ادامه داد: ما علاوه بر پس گرفتن این مبلغ حدود 17 میلیون و 500 هزار دلار نیز بعنوان خسارت از این شرکت دریافت کردیم.

معاون سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: تمام این موارد گویای توانایی بالای متخصصان داخلی کشورمان در بحث فناوری هسته ای و عزم جدی آنها برای خودکفایی است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها