وضع کشتارگاه‌های کرمان نامطلوب است

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به نامطلوب بودن وضع کشتارگاه‌های این استان گفت: بدون تامین محیط کشتارگاهی مناسب، امکان تامین کامل بهداشت گوشت میسر نیست.
کد خبر: ۵۵۲۲۰۰
وضع کشتارگاه‌های کرمان نامطلوب است

بیژن دهقانی در گفت‌و‌گو با فارس افزود: ضعف شدید اعتبارات عمرانی و جاری و کمبود نیروهای فنی، تجهیزات و خودروی مورد نیاز، همچنین ضعف ساختارهای تولید در پرورش انواع دام و طیور و سنتی بودن سیستم استحصال و توزیع گوشت از مهم‌ترین چالش‌های موجود دامپزشکی است.

وی با بیان این‌که بدون اصلاح این ساختارها نمی‌توان به اهداف مورد نظر در بهداشت دام و فرآورده‌های خام دامی رسید،تصریح کرد: تهیه گوشت مصرفی مراکزی مانند رستوران‌ها، چلوکبابی‌ها، پیتزافروشی‌ها و اماکن مشابه باید طی فرآیندی از سوی ارگان‌های مسئول نظام‌مند شود.

دهقانی تاکید کرد: باید طی جلسات مشترک با مرکز بهداشت فرآیند مشخصی برای نظارت بر مراحل تهیه، نگهداری و مصرف گوشت این مراکز تعریف شود.

وی با اشاره به این‌که چوبداران و قصابان، نخستین و مهم‌ترین مشکل و عامل ایجاد اشکال در مسیر ساختارهای توزیعی هستند، یادآور شد: این روند باید به گونه‌ای اصلاح شود که در کشتارگاه‌ها افراد مشخصی با دانش و صلاحیت لازم به کشتار دام اقدام کنند و قصاب فقط باید مسئول فروش گوشت باشد.

این مسئول با بیان این‌که حمل فرآورده‌های گوشتی باید از طریق خودروهای حمل و انتقال فرآورده‌های دامی و مجهز به تجهیزات سرمایشی صورت گیرد، گفت: مردم و صاحبان فست‌فودها و رستوران‌ها باید برای تهیه گوشت قرمز مورد نیاز خود به سمت خرید گوشت چرخی و غیرچرخی بسته‌بندی سوق داده شوند و از کالاهای دارای مهر بهداشت استفاده کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان افزود: حساس‌ترین بخش روند تولید بهداشتی گوشت رعایت بهداشت در مراحل کشتار دام و طیور است و اگر کشتارگاه‌های استان کرمان ساختار بهداشتی لازم را نداشته باشند، تمام زحمات و هزینه‌های صرف شده برای سلامت دام از بین می‌رود.

وی با اشاره به نامطلوب بودن وضع کشتارگاه‌های استان کرمان ابراز کرد: بدون تامین محیط کشتارگاهی مناسب امکان تامین کامل بهداشت گوشت میسر نیست و شهرداری‌ها و ارگان‌های مسئول باید در روند بهسازی این اماکن تلاش بیشتری کنند.

وی با اشاره به این که ایجاد کشتارگاه‌های بهداشتی و راه‌اندازی صنایع وابسته مانند بسته‌بندی انواع آلایش خوراکی دام همچنین عرضه گوشت به دیگر استان‌ها می‌تواند مشکل اقتصادی نبودن کشتارگاه‌ها را رفع و به سمت درآمدزایی برای شهر خود حرکت کند، تصریح کرد: فرآوری آلایش‌های غیرخوراکی دام در کشتارگاه‌ها نیز یکی از تجارت‌های پرسود در دنیای امروز است که در کشور ما به آن بها داده نمی‌شود.

دهقانی یکی از قطب‌های مهم تامین گوشت کشور را یکی از بهترین مسیرهای دستیابی به اهداف اشتغالزایی استان عنوان و ابراز کرد: در صورت تحقق این امر یک چرخه از مشاغل جدید شامل پرورش‌دهندگان دام و طیور، تولیدکنندگان انواع علوفه، دان و مکمل‌های غذایی، کارگران کشتارگاه‌ها و صنایع وابسته مانند بسته‌بندی، حمل و عرضه گوشت در استان کرمان ایجاد می‌شود که می‌تواند کمک بزرگی به توسعه اشتغال استان کند.

newsQrCode
برچسب ها: طیور اشتغال
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها