عناوین روزنامه‌های صبح چهارشنبه

خط و نشان انتخاباتی اصولگرایان برای هاشمی

عناوین روزنامه‌های صبح یکشنبه

رقابت انتخاباتی میان احمدی‌نژاد و هاشمی

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون اعلام 10 جرم نخست در کشور،پایان نشست آلماتی 2 نقطه،سرخط!،اعتصاب فراگیر زندانیان در گوانتانامو،رقابت انتخاباتی میان احمدی‌نژاد و هاشمی،آغاز زوال خاندان سلطنتی اسپانیا،قاچاق سوخت، روی مواد مخدر را سفید کرد،شیر در دادگستری،6 شکایت تازه از مرتضوی،پایان بازی قیمت خودرو؟ و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۵۵۲۰۵۶
رقابت انتخاباتی میان احمدی‌نژاد و هاشمی

سیاست روز:رقابت انتخاباتی میان احمدی‌نژاد و هاشمی

آیا شاهد شکل گیری دو جریان خاص در فضای انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ هستیم؟دو جریانی که نه می‌توان آنها را اصولگرا دانست و نه اصلاح طلب.از یک سو جریان منتسب به رئیس جمهور در حال فعالیت است از سوی دیگر جریانی از سوی آقای هاشمی رفسنجانی هدایت می‌شود.

این دو جریان فکری در صدد هستند تا بتوانند نامزد مورد نظر خود را به پاستور بفرستند تا بتوانند از این طریق ایده‌ها و سیاست‌های خود را پیاده کنند. طیف گسترده و تأثیر گذار اصولگرایان که پشتوانه اجتماعی همراه اوست،رقیب جدی و سرسختی برای این دو جریان خواهد بود.

در حالی که تنها یک ماه تا زمان ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باقی است، اما همچنان تکلیف این نامزدها برای حضور یافتن یا نیافتن در رقابت انتخابات روشن نیست.

گرچه چند نفر نامزدی اولیه احتمالی خود را اعلام کرده‌اند اما بخت و اقبال بیشتر با افرادی است که از پشتوانه سیاسی و حزبی و البته پشتوانه مردمی برخوردار هستند.

جریان اصلاح طلب هم گرچه تصمیم دارد تا در انتخابات ریاست جمهوری حضور داشته باشد، اما نبود انسجام در میان آنها معضلی است که دامن اردوگاه آنها را گرفته و از سوی دیگر مشکل فردی که بتواند آرای مناسبی را برای این جریان سیاسی به دست آورد یکی دیگر از گرفتاری‌های این طیف است.

در واقع اصلاح طلبان اکنون با نداشتن چهره مقبول و منطقی در میان خود سردرگم مانده‌اند اما سودای بازگشت به قدرت و به دست آوردن دوباره صندلی ریاست جمهوری آنها را وسوسه کرده است.

در سوی دیگر معادلات انتخاباتی بر اساس برخی تحلیل‌های موجود آقایان هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد قرار دارند. این دو شخصیت که یکی از آنها رئیس جمهور و دیگری رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است نقش آفرین در چرخه انتخابات می‌خواهند باشند.

احمدی نژاد که به پایان دوران ریاست جمهوری خود نزدیک می‌شود، بی میل نیست که به نوعی همچنان هر چند از دور دستی بر آتش داشته باشد و به گونه‌ای قدرت سیاسی را از دست ندهد، به همین خاطر است تحلیل‌گران اعتقاد دارند وی در انتخابات ریاست جمهوری یک نامزد مورد حمایت خواهد داشت اما هنوز به طور قطعی مشخص نشده است که این فرد چه کسی است.هرچند نام‌هایی بر سر زبان‌ها هست اما حتمی نیست.

حتی برخی گفته اند که رئیس جمهور بر سر فرد مورد نظر چانه‌زنی‌هایی را هم انجام داده اما به نتیجه نرسیده است.

سوی دیگر این ماجرا آقای هاشمی رفسنجانی است که او نیز علاوه بر این که خود می‌تواند نامزد ریاست جمهوری شود اما اکنون بیشتر بر روی نامزد مورد نظر خود مانور می‌دهد و قطعی و حتمی نگفته است که در انتخابات شرکت نخواهد کرد و این موضوع را به اما و اگر سپرده است.

اصلاح طلبان تندرو همچنان با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و نامزد وی مخالفت شدید می‌کنند و اعتقاد دارند که حضور وی بازی اصلاح طلبان را خراب می‌کند در کنار اصلاح طلبان اصولگرایان هم مخالف نامزدی آقای هاشمی هستند، اما جنس مخالفت آنها تا حدودی با اصلاح‌طلبان تفاوت دارد.جریان اصولگرا اعتقاد دارد که دوران تفکر رئیس مجمع تشخیص مصلحت گذشته است و او هر آنچه که باید در ۸ سال ریاست جمهوری خود پیاده کرده و اکنون ظرفیت لازم را ندارد.

سایت مشرق خبری را منتشر کرده که جالب توجه است.این سایت نوشته؛برخی اطرافیان هاشمی رفسنجانی می گویند: «آقای احمدی نژاد در تماس تلفنی با هاشمی رفسنجانی تحویل سال جدید را به وی تبریک گفته و برای او سال خوبی آرزو کرده است.»

این خبر در حالی منتشر شده است که همچنان احتمال نامزدی هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری مطرح است.

آنچنان که مشرق نوشته،قرار بود در روزهای اخیر سران اصلاحات ضمن دیداری نوروزی با هاشمی رفسنجانی ، از وی برای کاندیداتوری هم دعوت به عمل آورند که به دلیل تعویق سفر خاتمی از اردکان به تهران، این دیدار به زمان دیگری موکول شده است.

موسوی خوئینی ها به شدت مخالف دعوت از هاشمی رفسنجانی است و او را ابزار نظام برای بر هم زدن بازی انتخاباتی اصلاح طلبان می داند.

هاشمی رفسنجانی در دیدارهای اخیر خود با چهره های سیاسی گفته است: «به احتمال ۹۰ درصد در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا نخواهم شد، مگر آنکه یک مطالبه عمومی در کشور شکل گرفته و بنده احساس تکلیف کنم. هاشمی در ضمن تأکید کرده وظیفه خود را در این دوره مهیا کردن شرایط برای ورود کاندیداها به صحنه رقابت سیاسی می داند."

شخصیت تأثیر گذار اصولگرایان که سال گذشته برخی مواضع و سخنانش درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ باعث انتقاداتی از وی شد معتقد است که رقابت سالم در انتخابات جشن ملی است.

حبیب‌الله عسگراولادی گفت: اصل رقابت در انتخابات باید رعایت شود و قطب‌های شرکت کننده به دور از نزاع اقدام به معرفی نامزدهای انتخاباتی خود کنند.

وی با تاکید بر اینکه ملت ایران باید دو کار مهم در انتخابات را رقم بزنند، افزود: ولایت‌مداری و ولایت‌پذیری ملت می‌تواند ترفندهای دشمنان را خنثی کند. عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره اظهارات برخی رسانه‌ها مبنی بر دیدار وی با قالیباف، اذعان کرد: بر خلاف آنچه که برخی رسانه‌ها غیر واقعی نوشته‌اند، با ولایتی دیدار کردم اما تاکنون با قالیباف دیدار نکردم. محمد باقر قالیباف اکنون عضو ائتلاف ۱+۲ اصولگرایان است که این ائتلاف در حال رایزنی و فعالیت برای معرفی کاندیدای مورد نظر خود می‌باشد.

همزمان با پایان تعطیلات نوروزی، فعالان سیاسی که بسیاری از آ‌نها حتی در تعطیلات نیز با انجام فعالیت‌ها و سفرهای استانی تحکیم موقعیت خود در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را دنبال می‌کردند، با عزمی دوچندان پا به عرصه گذاشتند، که برگزاری دیدارهای نوروزی از جنس سیاسی و تنظیم برنامه‌هایی که در چند روز آتی جریان‌های مطرح در عرصه انتخابات به آن نظر دارند از مهمترین موارد آن به شمار می‌رود.

ایسنا، به مرور آخرین تحولات و فعالیت‌های جریان‌های سیاسی پرداخته است.
- وب سایت شخصی محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم که در روزهای پایانی سال ۹۱ نیز به طور رسمی آمادگی خود برای نامزدی در انتخابات مجلس را اعلام کرد، روز گذشته به طور رسمی راه‌اندازی شد.

- سید محمد خاتمی نیز که چندی است برخی فعالان اجتماعی منتسب به جریان اصلاح‌طلبی سعی دارند، بخت خود در انتخابات با حمایت از کاندیداتوری وی بسنجند، روز گذشته دیدار نوروزی خود را که پیشتر به صورت رسمی خبر از برگزار نشدن آن به دلیل همزمانی با ایام فاطمیه داده بود، به جمع محدودی از این هواداران اختصاص داد.

- همچنین اواخر فروردین ماه با حضور رئیس جمهور از عوامل ستاد تسهیلات سفرهای کشور در ورزشگاه آزادی تقدیر می‌شود، برخی از رسانه‌ها مدعی شدند این مراسم میتینگ انتخاباتی جریانی است که به زعم آن‌ها نماینده دولت در انتخابات است و در این مراسم از شعار زنده باد بهار رونمایی خواهد شد.

- اولین جلسه انتخاباتی سال جدید جبهه ایستادگی ۲۰ فروردین برگزار می‌شود که به گفته رئوفیان رئیس ستاد انتخابات جبهه ایستادگی ایران اسلامی در این جلسه که با حضور اعضای شورای عالی جبهه برگزار می‌شود، تأکید بر اجرای مصوباتی که در سال گذشته اجرا نشده‌، در اولویت قرار دارد.
- جمعی از دانشجویان و طلاب کشور نیز در حمایت از غلامعلی حدادعادل، اطلاعیه‌ای با امضای جمعی از دانشجویان و طلاب انقلابی منتشر کردند. در این اطلاعیه ضمن حمایت از حدادعادل، به بخشی از زندگینامه و سوابق کاری و تحصیلی وی اشاره شده است.

- همچنین حجت‌الاسلام موسی‌پور، دبیر ائتلاف اکثریت اصولگرایان ، با اشاره به برگزاری جلسه روز گذشته ائتلاف اکثریت اصولگرایان اظهار کرد: همه کاندیداهای عضو این ائتلاف آقایان آل‌اسحاق، ابوترابی، باهنر، پورمحمدی و متکی در این جلسه حضور داشتند و در این جلسه بر تقویت وحدت و همگرایی در جریان اصولگرایی تأکید شد.وی تأکید کرد: نشست‌های مشترک اعضای ائتلاف و نامزدهای عضو ائتلاف به صورت مرتب ادامه دارد و بزودی نیز نشست خبری ائتلاف برگزار خواهد شد.

به نظر می‌رسد، اگر چنین پیش رود و اخبار و گمانه‌زنی‌ها به درستی بگراید، شاید رقابت تنگاتنگی میان نامزد مورد نظر آقای هاشمی رفسنجانی و آقای احمدی نژاد شکل بگیرد که اگر اینگونه شود معادلات اصلاح طلبان و اصولگرایان به هم خواهد خورد.اکنون رقابت میان اصولگرایان و اصلاح طلبان است هر چند کفه ترازوی اصولگرایان سنگین‌تر به نظر می‌رسد اما شکل گیری چنین جریانی باعث خواهد شد تا دو جریان مخالف اصولگرایی و اصلاح طلبی خودنمایی کند آنگاه کار برای این دو طیف به ویژه برای اصولگرایان سخت‌تر خواهد شد مگر آن که اصولگرایان فضای رایزنی را با این دو جریان فکری آغاز کنند.

جام جم

تلویزیون؛آغای موفق در سال نو
بانک مرکزی:نرخ سود بانکی باید افزایش یابد
اعلام 10 جرم نخست در کشور
مذاکراه در آلماتی تصمیم گیری در پایتخت‌ها

کیهان

پایان نشست آلماتی 2 نقطه،سرخط!
خودروهای فاقد ایربگ شماره گذاری نمی شوند
بیانیه علمای جهان اسلام در همبستگی با آیت الله نمر
پرتاب 7 ماهواره ایرانی با فناوری ویژه در سال 92

خراسان

اولین اقیانوس پیمای تحقیقاتی ایران در آستانه بهره برداری
جلیلی: قرار شد اشتون تلفنی پاسخ پیشنهاد ایران را بدهد
ایران کانون گیاهان دارویی جهان؛ سهم از تجارت بین المللی نزدیک به صفر
قیمت گذاری خودرو همچنان در کش و قوس تصمیم گیری نهادهای مسئول

جمهوری اسلامی

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:از تحلیل‌های شعاری و تفسیرهای باندی و سیاسی از سخنان رهبری پرهیز کرد
کشورهای 1+5 در برابر پیشنهادهای ایران
اعتصاب فراگیر زندانیان در گوانتانامو
رادیو رژیم صهیونیستی: مخالفین سوری به حفظ امنیت اسرائیل تضمین داده‌اند

ابرار

مسئول نمایندگی ولی فقیه در بسیج:خنثی بودن بسیج در انتخابات خیانت است
رویترز ادعا کرد:مذاکرات آلماتی۲ به چیزی بیشتر از تمایل برای ادامه گفت وگوها نمی رسد
اشتون:مواضع ایران و ۵+1 با یکدیگر فاصله دارد
ریابکوف:نتیجه مذاکرات ۱+۵ و ایران به اراده سیاسی طرفین بستگی دارد

رسالت

جلیلی:دفاع از حق هسته‌ای ایران یک اجماع ملی است
پورمحمدی:توافق شد هر ائتلاف یک نامزد معرفی کند
درباره تعلیق غنی سازی در فردو توافقی نشد
پاداش رئیس جمهور به گندم کاران همزمان با خرید گندم

سیاست روز

رقابت انتخاباتی میان احمدی‌نژاد و هاشمی
"اون" کوتاه نمی‌آید
۱+۵ از ایران فرصت خواست
مطالبه واشنگتن از ادعاهای دیپلماتیک

تهران امروز

پایان نشست هسته‌ای آلماتی2؛توافق نهایی حاصل نشد
ضرورت عبور از دولت سیاست‌زده
فرزند آیت‌الله خوشوقت؛گروه‌ها از نام علما سوء استفاده سیاسی نکنند
خدمات رفاهی رایگان، راه کمک به کارگران

وطن امروز

ایران در انتظار پاسخ 1+5
قرمزها به فینال رسیدند؛رشت برای پرسپولیس آمد داشت
آغاز زوال خاندان سلطنتی اسپانیا
فروش خودرو با قیمت های غیر مصوب

حمایت

جلیلی در پایان نشست آلماتی 2:نوبت‌ گام‌های اعتمادساز 1+5 رسیده است
رییس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد:تحقق حماسه‌سیاسی‌وحماسه‌اقتصادی‌درپناه قانون وبرنامه
قاچاق دارو ضعف قانون یا اجرا؟
استقبال مردم از امضای سند دیجیتال

آفرینش

اعلام زمان برگزاری و ظرفیت پذیرش آزمون ارشد دانشگاه آزاد
تاکید آیت الله هاشمی بر برنامه ریزی و تدوین سریع سیاست‌های کلی شعار امسال
مواضع ایران و 1+5 با یکدیگر فاصله دارد
عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی :پیشنهاد توقف سایت فردو را به مدت شش ماه مطرح کرده‌ایم

قانون

نمایش جنگ
شیر در دادگستری
۱۷ شهر قفقاز متعلق به ایران است
رئیس جدید سازمان غذا و دارو منصوب شد

مردم سالاری

اشتون:برای اولین بار وارد جزئیات شدیم
انتقـاد شـدید از عملکـرد صـداوسـیما
قاچاق سوخت، روی مواد مخدر را سفید کرد
پراید دارای بیشترین کشته‌های تصادفات نوروزی

شرق

سعید جلیلی و کاترین اشتون پس از پایان مذاکرات «آلماتی2»:مواضع ایران و «1+5» با هم فاصله دارد
مطهری: درباره مرگ ستار بهشتی عذرخواهی نکرده‌اند
هجوم تندروها به دفتر حافظ منافع تهران در قاهره
مشاور معاون دومای روسیه:تنش تهران - واشنگتن پس از انتخابات ایران کاهش می‌یابد

بهار

6 شکایت تازه از مرتضوی
پند هسته‌ای « کاسترو » به «کیم»
توقف در «آلماتی»
منوچهرمتکی:حضور مردم در رویدادهای انقلاب به این معنی نیست که آن‌ها هیچ مشکلی ندارند

ابتکار

فاز دوم پیش فروش سکه متوقف شد
اشتون:با جلیلی تماس می‌گیرم
ورود مجلس به ماجرای برکناری روسای دو دانشگاه
تحویل خودرو با قیمت‌های غیر قانونی ادامه دارد

دنیای اقتصاد

تغییر ضوابط ساخت و ساز در تهران
کاهش سریع جمعیت جوانان در ایران آینده    
پایان بازی قیمت خودرو؟    
درپایان مذاکرات آلماتی اعلام شد؛ورود به‌جزئیات پیشنهادهای هسته‌ای
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها