لاله های واژگون استان چهارمحال و بختیاری در وسعتی بیش از سه هزار هکتار در شهرستان کوهرنگ در پی گرم شدن هوا، دو هفته زود تر از سالهای گذشته شکوفا شدند.
کد خبر: ۵۵۱۷۶۹
شکوفا شدن زودهنگام لاله های واژگون

دشت لاله های واژگون چهار محال وبختیاری در 12 کیلومتری چلگرد و درنزدیکی روستای بنواستکی از توابع شهرستان کوهرنگ واقع شده است.

به دلیل وسعت زیاد(سه هزار و 400 هکتار)، پوشش گیاهی بسیار زیبا و ارزشمند، لاله های واژگون (اشک مریم) در دو نوع قرمز و زرد و نیز نزدیکی به دیگر جاذبه های قطب سیاحتی کوهرنگ، این منطقه تفرجگاه بسیار مناسبی محسوب می شود.

زمان رویش و شکفتن لاله های واژگون در این دشت از اواسط فروردین ماه شروع و تا اواخر اردیبهشت ادامه خواهد داشت و این گل در مناطق صخره ای و سنگلاخی می روید و حتی تا 10 هزار شاخه از آن در یک دشت قابل مشاهده است.

گرم شدن هوا و شرایط آب و هوایی مناسب موجب شده است لاله های واژگون این منطقه زود تر از سالهای گذشته شکوفا شوند.

هم اکنون لاله های وازگون دشت لاله کوهرنگ در رنگ های قرمز و زرد شکوفا شده اند و  جاذبه گردشگری بسیار زیبایی را ایجاد کرده است.

شکوفا شدن زودتر از موعد موجب غافلگیر شدن سازمانهای حفاظتی از جمله منابع طبیعی، محیط زیست، میراث فرهنگی و ... شده است و این در حالی است که نبود برنامه ریزی مناسب برای حفاظت در سالجاری برای لاله های وازگون، این لاله ها را در یک قدمی نابودی قرار داده است.

ضرورت دارد هرچه سریعتر جلسات برنامه ریزی برای حفاظت از دشت لاله های وازگون توسط سازمانهای مربوطه برگزار شود و حفاظت از لاله های وازگون هرچه سریعتر آغاز شود.

فعال محیط زیست و منابع طبیعی در  چهارمحال و بختیاری درگفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به  شکوفا شدن لاله های واژگون قبل از موعد در استان چهارمحال و بختیاری، ادامه داد: حفاظت از لاله های وازگون هرچه سریعتر باید در دستور کار سازمانهای مرتبط قرار گیرد.

"هومان خاکپور" بیان داشت: باز شدن لاله های واژگون گردشگران بسیاری را به این منطقه می کشاند و باید نظارت و حفاظت در این منطقه صورت گیرد.

وی ادامه داد: شرایط اقلیمی موجب رویش زود هنگام و شکوفا شدن لاله های واژگون در دشت لاله واژگون شهرستان کوهرنگ شده است.

فعال محیط زیست و منابع طبیعی  تاکید کرد:  آمارهای گرفته شده در 10سال گذشته نشان دهنده کاهش تراکم لاله های وازگون در منطقه کوهرنگ بوده است و هر سال لاله ها نسب به سال قبل آن کمتر شده است.

خاکپور گفت: هر ساله لاله های  بسیاری توسط گردشگران ریشه کن  و نابود شده است.

وی اظهار داشت: کار فوریتی که باید هم اکنون انجام شود این است که با محوریت میراث فرهنگی و یا فرماندار کوهرنگ جلسه های گذاشته شود و تیم حفاظتی متشکل از میراث فرهنگی، فرمانداری، منابع طبیعی و محیط زیست تشکیل شود و حفاظت از لاله را آغاز کند.

وی بیان داشت: جلویگیری از ورود خودرو به داخل دشت ضرورت دارد و این اقدام موجب می شود کسانی که واقعا طبیعت دوست هستند وارد دشت می شود و این افراد با پای پیاده برای دیدن زیبایی طبیعت لاله ها وارد شوند و این اقدام تاثیر بالایی در جلوگیری از ریشه کنی لاله ها دارد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها