در راستای تفاهم نامه نهاد کتابخانه های عمومی کشور و معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه انجام شد؛

صدور دو حکم فرهنگی جایگزین حبس در استان بوشهر

آیت الله آملی لاریجانی:

قضات خطوط قرمز را کنار بگذارند

رئیس قوه قضائیه گفت: قضات باید بنایشان این باشد که در مسیر عدالت و قانون با عزم جدی حرکت کنند و غرض ما از استقلال و اقتدار در قوه قضائیه، زورگویی نیست.
کد خبر: ۵۴۸۵۱۲
قضات خطوط قرمز را کنار بگذارند

آیت‌الله آملی لاریجانی صبح امروز یکشنبه در مراسم تحلیف کارآموزان قضاوت که در محل مجتمع رفاهی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: برای همه شما امروز یک روز تحول است که شما وارد یک مرحله جدیدی از زندگی و حیات علمی و عملی خواهید شد.

وی با بیان این که اصل قضا در اسلام یک امر بسیار مهمی است، گفت: منصب قضا منصب بسیار بالا و مقام بسیار رفیعی است و در این زمینه نیز روایت مختلفی هم وجود دارد.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: همچنین به لحاظ قانون اساسی در اصل 156 قانون اساسی قوه قضائیه را یک قوه مطمئن و مرجع رسیدگی به شکایات دانسته است.

وی تصریح کرد: می‌توانیم آیین‌نامه‌های دولتی که برخلاف قانون باشد،ابطال کنیم. در قانون اساسی قوه قضائیه شأن فراتری پیدا کرده است.

لاریجانی ادامه داد:‌ شاید در هیچ جای دنیا اینگونه نباشد که رئیس‌جمهور حق انتخاب قاضی را نداشته باشد. قوه قضائیه در ایران استقلال دارد و مسیر استقلالی خاص خودش را می‌رود. این استقلال و اقتدار تابع قانون اساسی است.

رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: آنچه اهمیت دارد حفظ روحیه استقلال و اقتدار است. دستگاه قضایی در چند سال اخیر عزم خوبی را در برخورد با مفاسد اقتصادی، مفاسد اجتماعی و قاچاقچیان مواد مخدر داشته است و با ورود نیروهای جوان این امر تعالی پیدا می‌کند.

آیت الله لاریجانی خطاب به قضات گفت: قضات باید بنایشان این باشد که با عزم زیاد در مسیر عدالت و قانون حرکت کنند. غرض ما از استقلال و اقتدار زورگویی نیست.

رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: قضات باید خطوط قرمز توهمی را کنار بگذارند. عده‌ای برای خود خط قرمز درست می‌کنند و قاضی نباید به آنها توجه کند.

وی ادامه داد: در مهر ماه سال 90 در زمینه پرونده فساد اقتصادی 3 هزار میلیاردی گفتم وقتی دستگاه قضایی در مراحل برخورد با مفاسد به شدت عمل کند تخریب‌هایی شروع خواهد شد که اینگونه هم بود.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: دستگاه قضا باید راه خودش را برود و آنچه که به عنوان معیار ما است، حق است.

وی گفت: این تخریب‌ها خواهد بود و بدانید که عزت را خداوند می‌دهد و باید شما به خداوند تکیه کنید.

لاریجانی با بیان اینکه قاضی باید با اطمینان و اتصال به حق جلو برود، گفت: برای اینکه این حال را داشته باشیم باید علم را فراموش نکنیم. در مسیر قضایی دائماً به مسائلی برمی‌خوریم که نیاز به مطالعه و فکر دارد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: همچنین تأمل در امور اخلاقی دارای اهمیت است. مسئله اخلاقی بسیار مهم است و همه می‌دانیم در مسیری که حرکت می‌کنیم دیر یا زود مسیر دنیایی‌اش تمام می‌شود. چه قاضی باشیم چه نباشیم، توجه به اخلاق لازم و ضروری است.

آملی لاریجانی گفت: شما جایی هستید که خطر لغزیدن و وسوسه‌های شیطانی زیادی وجود دارد. اینکه انسان بتواند در مقابله با وسوسه‌ها بایستد نیاز به کار عملی دارد.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: اخلاق در قوه قضائیه هم به لحاظ شخصی و هم به لحاظ ارتباط با مردم ضروری است. ما باید خدمتگزار آنها باشیم و باید ارباب رجوع را نیز تکریم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها