رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه هدف از گزارش اخیر گزارشگر ویژه ایران در حقوق بشر را تاثیرگذاری در انتخابات سال بعد دانست.
کد خبر: ۵۴۷۸۶۲
هدف گزارش احمد شهید، تاثیرگذاری برانتخابات است

به گزارش واحد مرکزی خبر، در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنج شنبه شب شبکه دو سیما، محمد جواد لاریجانی، گزارش اخیر گزارشگر ویژه ایران در حقوق بشر را با سفارش و تمهیدات لجستیک دستگاه سیاست خارجی آمریکا و عملگی عناصر زبون و خود فروخته از گروههای تروریستی، منافقین، ضد انقلاب و فتنه 88 دانست و گفت: این گزارش در رسانه های وسیع غربی و صهیونیستی در حال پمپاژ به دنیا و به ویژه به ملت ایران است و هدف آنها تاثیرگذاری در انتخابات سال آینده است.

وی افزود: این مسئله پنهان نیست بلکه در مقدمه، متن و نتایج کاملا آشکار است، وقتی گزارش را آغاز می کند،‌ می گوید ما نگران انتخابات آینده هستیم، وی همچنین خواستار حذف شورای نگهبان شده و گفته است باید هر کسی بتواند انتخاب شود و این که چرا نمی گذارید اصحاب فتنه در انتخابات شرکت کنند، چرا در زندان هستند... ؟ به این ترتیب رسالت خود را مشخص کرده است، زیر سوال بردن فرآیند انتخابات در ایران ، برای این که دموکراسی ایران استوار و جا گرفته است.

لاریجانی ، حقوق بشر را نه یک مطلب فلسفی بلکه پروژه ای دانست که حدود 70 سال پیش با تلاش دولت های غربی و پیروزهای جنگ جهانی دوم کلید خورد و گفت: آنها نیازمند یک ساختار ایدئولوژیک برای استوار کردن جهان گشایی خود بودند و در این 70 سال هم ادبیات بسیار وسیع و اغواگری درست کردند که بسیار هم زیباست اما باید خود آن و پشت صحنه را فهمید.

وی افزود: فرآیندهای پایشی وسیعی از جمله گزارشگری هم درست کردند که ببینند چه کسی تخلف می کند و موضوع را تا محاکمه در شورای امنیت ببرند، اخیرا هم فرآیندی درست کردند که سازمان ملل حق اولویت بیشتری بر حقوق شهروندان نسبت به حکومت آنها داشته باشد و به همین بهانه در لیبی دخالت کردند.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گزارشگری را جزئی از بحث پایش وضعیت کشورها ذکر کرد و گفت: اولین شیوه UPR (مرور دوره ای جهانی universal periodical review) نام دارد که ما طرفدارش بودیم و نقش فعالی برای جا افتادن آن داشتیم، در این روش همه کشورها به صورت نوبتی در معرض سوال و پرسش  بازنگری فعالیت حقوق بشری شان قرار می گیرند.

وی افزود: آمریکایی ها به همین دلیل چند سالی عضو کمیسیون نشدند تا این که در یک و نیم سال گذشته آمدند و کشورهای زیادی از جمله ایران، به تفصیل کارنامه حقوق بشر آمریکا در مواردی چون برخورد در سیستم قضایی، در زندان ها، در آدم کشی و اجحاف بر شهروندان و خشونت علیه زنان را مطرح کردند که برایشان غم انگیر بود به گونه ای که نمایندگان کنگره رئیس جمهور را تحقیر کردند و گفتند بیایید بیرون.

لاریجانی تصریح کرد:‌ پس اولین مکانیسم پایش UPR است که خودمان در تاسیس آن نقش داشتیم و طرفدارش هستیم، دومین گزارش موضوعی است که شامل حدود 35 تا 36 موضوع از استقلال قضات و وکلا گرفته تا آزادی بیان و ادیان، حق شغل و مسکن را شامل می شود، اینها به همه کشورها سفر می کنند و هفت تا هشت نفر به ایران هم آمدند و گزارش هم تهیه کرده اند.

وی در ادامه گفت: نوع سوم گزارشگر ویژه موضوعی است که درباره کشورها به ندرت باید این رویه اعمال شود ، آن هم وقتی که دیگر مکانیسم ها انجام نشده باشد اما در کشور مستقلی مثل ایران که UPR دارد و ما هزاران صفحه اسناد پاسخ دادیم و در سازمان ملل هیچ کشوری رکوردش به دقت ایران نیست، و هیچ سوال حقوق بشری نیست که از ما کرده باشند و ما پاسخ دقیق حقوقی نداده باشیم، گزارشگر ویژه معنایی ندارد از این رو تعیین گزارشگر ویژه برای ایران، خودش اولین تخلف حقوقی است چون کار حقوقی باید موجه باشد.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه به خود احمد شهید اشاره کرد و گفت: ما شاید بالغ بر 100 صفحه اسناد فرستادیم که این فرد تخلف وسیع دارد.

وی افزود:‌ اولین شرط این است که گزارشگر نباید علیه آن کشور موضع گیری کند، اما او از روز اولی که حکم گرفت از این تلویزیون ضد انقلابی به تلویزیون دیگر می رود و مدام علیه ما تبلیغات می کند، الان همان حرفهای امریکا و اسرائیل است که ضد انقلاب یک مهر سازمان ملل هم به آن می زند.

لاریجانی تصریح کرد: همچنین وی پرونده سازی می کند به این صورت که اعلام کرده است هر کسی که نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران حرف دارد با بلیت رایگان به پاریس و لندن بیاید و با او مصاحبه کنم، تعدادی را جمع کرده، بعد چطور ما اینها را راستی آزمایی کنیم در حالی که اسامی آنها را در اختیار ما نگذاشته است، چنین اسنادی را می شود در نیم ساعت به تعداد 15 هزار مورد علیه خود احمد شهید تهیه کرد.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گزارش احمد شهید را فاقد روش شناختی (متدولوژی)‌ دانست و گفت: در اینترنت صدها هزار اتهام علیه هر کشوری هست، نمی شود که اینها را جمع بندی کرد و بعد نتیجه گرفت.

وی افزود: اگر چه در این گزارش سعی شده ظاهر بهتری رعایت شود و مقداری هم اعداد و ارقام اضافه شده است اما این امر چیزی را تغییر نمی دهد، مثلا اسم آقایی به عنوان دراویش برده شده که با وضع بدی در زندان است، در حالی که در ایران کسی متعرض آنها نیست و ضمنا این فرد که در شهر خود آدم بسیار محترمی هم هست، به کسب و کار خود اشتغال دارد.

لاریجانی تصریح کرد: پرچم حقوق بشر، پرچم ضدیت با دموکراسی است، به همین دلیل کشورهایی که حتی یک انتخابات ندارند، اسم دموکراسی هم در آنها سابقه ندارد، هیچ مشکلی ندارند.

وی مسئله بعدی را دشمنی با اسلام دانست و گفت: احمد شهید نتیجه می گیرد که باید تمام مواردی که احکام شرع با نرم ها و استانداردهای بین المللی مخالفت داشت ، احکام شرع تعطیل شود، این چه الزامیست؟ نرم یعنی چه؟ یعنی این که ما باید به شیوه آمریکایی ها و اروپایی ها زندگی کنیم؟

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: در حالی که گزارشگر نتوانسته است پیشرفت زنان را پس از انقلاب اسلامی پنهان کند، قوانین اسلامی را مخالف مساوات زنان و مردان اعلام کرده است و بر همین اساس به مسائلی مانند ارث، قصاص و ازدواج حمله می کند.

وی پرداختن به مسئله قومیت ها و اقلیت های مذهبی را دارای اهداف خاص دانست و گفت: بهاییت یک فرقه است نه یک اقلیت مذهبی یا دراویش را گفته اند اقلیت مذهبی در حالی که آنها اقلیت نیستند،‌ این در حالی است که در خیلی از کشورهای دنیا، فرقه گرایی جرم است.

آقای لاریجانی پرداختن به این موضوع ها را پوشش و شیطنت آمیز دانست و تصریح کرد: می خواهند اگر فردی جرمی مثل جاسوسی مرتکب و دستگیر شد، بگویند این دستگیری به علت قومیت فرد بوده، این در حالی است که در این جرایم، دین یا گرایش افراد هیچ نقشی نداشته است.

وی با اشاره به برخوردهای دولت آمریکا در مسائل امنیتی گفت: امنیت اولین درخواست و حق ملت ماست، مثلا کسی در زیر زمین خانه اش علیه نظام و به دروغ فیلم تهیه کند،‌آیا این پیگرد ندارد یا این که با شیطنت در مورد مسئله ارتداد، آن را آزادی دین نام می گذارند از جمله در یک شهر وانت - وانت اقلام تبلیغاتی پخش می شود و سه تا چهار نفر هم می گویند مسیحی شدیم بعد معلوم می شود که آنها توسط شخصی به سفارت خانه ای با وعده زندگی راحت در کشور دیگر مربوط شده اند و ادعای آنها هم بر همین اساس بوده است.

لاریجانی مسئله دیگر را عرفان های تقلبی نامید و افزود: حلقه هایی درست می کنند که مبنای آن خالی کردن ذهن مردم از دین است یا در زیرزمین کلیسا می سازند، این در حالی است که ساختن کلیسا قانون دارد همان طور که ساخت مسجد در غرب هم قانون خاص خودش را دارد، کسی زیر زمینی را کلیسا کرده است و بچه مدرسه ای هایی را هم بدون اجازه والدین یا مدرسه تلقین می کند که می خواهد آنها را مسیحی کند.

وی تصریح کرد:  اصلا اجازه نمی دهیم که از امکانات حقوق بشر علیه ما سوء‌استفاده کنند، ما باید خیلی هوشیار باشیم.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه موضوع دیگر مطرح شده را مسئله مواد مخدر ذکر کرد و گفت: مواد مخدر در افغانستان تولید و حجم عظیمی از آن به غرب ترانزیت می شود ما هم یک تنه می جنگیم این در حالی است که اگر با قاچاقچی ها کنار بیاییم تعداد اعدامی ها 70 درصد کاهش پیدا می کند.

وی افزود: اعدام دو نوع است که برخی شامل حدود الهی و برخی تعزیرات می شود، در موارد تعزیراتی موضوع قابل بررسی در مجلس و تغییر رویه است اما در مورد خود بحث اعدام موضع ما بسیار اصولی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها