سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد:

مالاریا سالانه 660 هزار قربانی می‎گیرد

کمیته دانشگاهی حذف مالاریا هرمزگان در حالی برگزار شد که از کاهش 62 درصدی بیماری مالاریا در 11 ماهه سال خبر داد.
کد خبر: ۵۴۴۷۲۲
کاهش 62 درصدی مالاریا در هرمزگان

دکتر محمود حسین‌پور، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان هرمزگان در کمیته حذف بیماری مالاریا با اشاره به آمار 11 ماهه سال گفت: تا ششم اسفندماه موارد مثبت مالاریا در استان هرمزگان 143 مورد گزارش شد که 62 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی با اشاره به این‌که انتقال محلی از سال 87 با میزان 85 درصد به 18 درصد در سال 90 کاهش یافت، افزود: از این تعداد 116 مورد غیرایرانی و 27 مورد ایرانی بود که بیشترین موارد مثبت در شهرستان‌های بندرعباس، جاسک و بندرلنگه گزارش شده است.

وی با اشاره به این‌که اقداماتی بسیار ارزنده در کاهش موراد مثبت مالاریا در سال‌جاری انجام شده است، تصریح کرد: اقداماتی در زمینه ناقل، در مناطق پرخطر شامل سمپاشی، توزیع پشه‌بند آغشته به حشره‌کش، لاروکشی، تقویت بیماریابی فعال از جمعیت‌های پرخطر انجام شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با توجه به ملیت موارد مثبت مالاریا در سال‌جاری یادآور شد: 34 مورد مثبت مالاریا تبعه افغانستان، 82 مورد تبعه پاکستانی و 27 مورد مثبت مالاریا مربوط به ایرانی است.

حسین‌پور با اشاره به آمار چهار موردی بیماری مالاریای نوع فالسیپارم در 11 ماهه سال در استان هرمزگان، در پایان اظهار امیدواری کرد با توجه به تمهیدات، سال آینده موارد فالسیپارم را در استان هرمزگان به صفر برسانیم.

براساس این گزارش، مالاریا بیماری انگلی خونی است که این انگل بخشی از دوره زندگی خود را در بدن پشه‌ای به نام آنوفل می‌گذراند و از طریق نیش پشه‌های ماده به انسان منتقل می‌شود. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها