رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار از افزایش قیمت موز خبر داد.گفت: از دلایل افزایش قیمت موز می‌توان به واردات آن با ارز آزاد و کاهش حجم واردات اشاره کرد.
کد خبر: ۵۴۴۶۱۸
قیمت موز در میدان 4000 تومان، پیاز 1000

مصطفی دارائی نژاد تصریح کرد: کاهش واردات حجم موز به دلیل از بین رفتن20 تا30 درصد باغ‌های فیلیپین بود که به‌عنوان بزرگترین تولید‌کننده موز دنیا شناخته می شود. از این رو واردات هفتگی موز به ماهی یک‌بار کاهش یافته است.

او ادامه داد: تا سال گذشته به واردکنندگان موز ارز مرجع داده می‌شد و قرار بود امسال به واردکنندگان ارز مبادلاتی داده شود که این امر محقق نشد و واردات با ارز آزاد صورت می گیرد.

رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار افزود: در حال حاضر که موز با ارزآزاد 3700 تومانی وارد می شود هر کیلو موز یک دلار در میدان برای واردکننده تمام می‌شود که با قیمت 4000 تومان به دست توزیع کننده خرد می‌رسد و مطمئنا تا شب عید قیمت آن روند صعودی به خود خواهد گرفت.

او یادآور شد: باید نژاد قدیمی موز که از کشور پاکستان وارد شده و در استان سیستان و بلوچستان در حال کشت و برداشت است را اصلاح کنیم زیرا این نژاد کوتاه قد بوده و آنچنان با مذاق ایرانی ها سازگار نیست.

دارائی نژاد بیان کرد: با حمایت از تولید موز سیستان و بلوچستان و شمال کشور می توانیم بهترین موز را تولید و صادر کنیم اما باید مراحل تولید کاملا علمی انجام شود. در حال حاضر 60 درصد کشاورزی کشور به صورت سنتی انجام می‌شود.

وی با اشاره به قیمت تمام شده موز داخلی گفت: باید تولید داخلی بنابرنیاز داخل و برنامه صادرات صورت گیرد تا به سرنوشت تولید پیاز در سال گذشته دچار نشود زیرا سال گذشته از تولید زیاد حجم مازاد بر نیاز دور ریخته و امسال قیمت پیاز با نوسان روبرو شد.

رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار در پایان گفت: پیاز نیز در میادین با کاهش قیمت روبرو شده و با قیمت کیلویی 1000 تومان به فروش می‌رسد.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها