بیست و نه سال از عملیات خیبر می گذرد اما هنوز هم جزایر مجنون یادآور حماسه و دلاوری های مردان بی ادعایی است که با ایمان و اراده ای پولادین به دفاع از مام وطن پرداختند و با ایثار و از خودگذشتگی، در برابر دشمن بعثی ایستادند تا آموزگاران بزرگ تاریخ شوند.
کد خبر: ۵۴۳۰۲۳
یادی از مردان بی ادعای خیبر

جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در 31 شهریور 1359 با یورش ارتش بعث به مرزهای میهن اسلامی آغاز شد و با هدایت و درایت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، از دقایق اولیه این تجاوز مسلم، رزمندگان جان بر کف نظام جمهوری اسلامی با شجاعت و دلاوری به دفاع از آرمان های انقلاب و تمامیت ارضی پرداختند.

با پیروزی رزمندگان اسلام و فتح خرمشهر، ارتش عراق دچار رعب و وحشت شد و نیروی های نظامی خود را برای جلوگیری از پیشروی بیشتر رزمندگان اسلام، در ارتفاعات مرزی مستقر کرد.

در این میان، دشمن به تصور اینکه رودخانه عریض اروند و منطقه وسیع و آب گرفته هورالعظیم مانع از آن می شود که مورد یورش سربازان اسلامی قرار گیرد و ضمنا به علت موقعیت نامساعد منطقه امکان مانور زرهی را نداشت، در موقعیت ضعیفی قرار گرفته بود. این موقعیت باعث شد که فرماندهان غیور دفاع مقدس به طراحی عملیات خیبر در منطقه ای به وسعت 1180 کیلومتر بپردازند.

در سوم اسفند 1362 هجری خورشیدی و در ساعت 21:30 در جبهه جنوبی کشور و در منطقه هورالهویزه، در شمال بصره و جزایر مجنون عملیات خیبر با رمز ˈیا رسول ا...(ص)ˈ آغاز شد.

این عملیات با هدف انهدام نیروهای سوم سپاه عراق، تصرف جزایر مجنون شمالی و جنوبی و تسلط بر شرق دجله به اجرا درآمد. عملیات خیبر با هدایت و فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) شروع شد.

با اجرای این عملیات منطقه ای به وسعت یک هزار کیلومتر مربع در هور، 140 کیلومتر مربع از جزایر مجنون، 40 کیلومتر مربع در طلائیه، 50 حلقه چاه نفت و چندین روستا در خاک عراق به تصرف رزمندگان درآمد.

عملیات خیبر در 22 اسفند 1362 با به هلاکت رسیدن و زخمی شدن بیش از 15 هزار نیروی دشمن و به اسارت گرفتن یک هزار و 140 تن از نیروهای عراقی و به غنیمت گرفتن تعداد قابل توجهی خودرو، تانک، نفربر و کامیون با پیروزی رزمندگان اسلام خاتمه یافت.

پس از این عملیات سازمان ملل در جهت کنترل اوضاع به نفع عراق قطعنامه هایی را به صورت مداوم صادر کرد که هیچ کدام از آنها نظر ایران را تأمین نکرد.

در این روز گرامی می داریم خیبریان و مجاهدان راه خدا را که با اجرای ˈعملیات خیبرˈ پیروزی بزرگ و برگ زرین دیگری را از افتخارات خود، در صفحات تاریخ دفاع مقدس به ثبت رساندند. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها