بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس:

عملیات خیبر نقطه تحول صنعت دفاعی کشور است

مسئول یگان دریایی سپاه از عملیات خیبر می‌گوید

تنها راهی که ما می‌توانستیم به دشمن برسیم راه آب بود و «هور» که به هوالهویزه یا هورالمعاره معروف هست که عرض این هور حدود 20 کیلومتر در محلی که خیلی باریک است و در جایی که وسیع می‌شود تا حدود 90 کیلومتر ادامه دارد.
کد خبر: ۵۴۲۶۸۷
مسئول یگان دریایی سپاه از عملیات خیبر می‌گوید

پس از پیروزی غرورآفرین رزمندگان اسلام و تصرف جزایر مجنون در عملیات ویژه خیبر در سال 1362گفت‌وگویی با یک رزمنده‌ای که آنجا حضور داشته در همان سال توسط مجله پیام انقلاب منتشر شد که در ادامه مطلب خواهید خواند. فرمانده ریاحی، مسئول یگان دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیرامون این یگان در عملیات خیبر می‌گوید:

سوال: ضمن تشکر از اینکه وقت‌تان را در اختیار ما گذاشتید لطفا ابتدا پیرامون نقش یگان دریائی سپاه در عملیات ویژه خیبر توضیحاتی بفرمائید.

ریاحی: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. با سلام و درود به روح شهدا بالاخص شهدای عملیات پیروز خیبر، مختصرا باید خدمتتان عرض کنم که یگان دریایی سپاه در این عملیات عمدتا یک نقش مقدماتی داشت برای حرکت بزرگی که می‌خواست انجام بگیرد. به این معنی که تنها راهی که ما می‌توانستیم به دشمن برسیم راه آب بود و «هور»ی که به هوالهویزه یا هورالمعاره معروف هست که عرض این هور حدود 20 کیلومتر در محلی که خیلی باریک است و در جایی که وسیع می‌شود تا حدود 90 کیلومتر ادامه دارد که برادران با یک سری طرح ریزی‌هائی که از قبل کرده بودند و زحماتی که نیروهای محلی و بومی انجام داده بودند محل‌هائی شناسائی شده بود که ما بتوانیم نیروی نسبتا زیادی را در یک زمانی به آن طرف، ساحل برسانیم و طبیعی بود که اگر این نیرو می‌توانست در آن طرف پیاده بشود امکان اجرای این عملیات وجود داشت، در این زمینه خیلی کار شد و بخاطر وضعیت خاصی که این هور داشت یعنی آبش طوری است که مقدار زیادی نیزار دارد و معبر باریکی هست که افراد بومی برای ماهیگیری خودشان درست کرده‌اند و ما باید مقدار زیادی نیرو را در یک زمان از داخل این معابر عبور می‌دادیم با توجه به اینکه در بعضی از جاها عمق آب خیلی کم بود و قایق‌هائی که باید انتخاب می‌شد طبعا قایق‌های کوچکی بود، قایق وقتی کوچک باشد طبیعی است که نیروی کمتری می‌گیرد و برای حمل نیروی زیاد می‌بایستی از مقدار زیادی قایق استفاده کنیم.

در این عملیات در 4 محوری که یگان دریائی تحت عنوان قرارگاه نوح ماموریت ترابری را انجام می‌داد در هر کدام از این محورها متجاوز از ... شناور داشت که اینها در مرحله اول کار ترابری نیروها را انجام دادند و توانستند با موفقیت زیاد و با رعایت اصول غافلگیری، پشت دشمن پیاده بشوند بدون اینکه دشمن فرصت تیراندازی به طرف قایق‌های ما را پیدا بکند با توجه به اینکه می‌دانید اگر نیروئی در آن ساحل باشد و اسلحه کوچکی هم داشته باشد و بچه‌ها بخواهند این تکه را عبور کنند و خودشان را به ساحل برسانند، می‌توانند اینها را از پای دربیاورد و قایقهایشان را از بین ببرد. الحمدلله به یاری خدا، توکل برادران و رعایت اصول امنیتی و حفاظتی، دشمن کاملا غافلگیر شد و بچه‌ها توانستند به راحتی روی سواحل دشمن پیاده بشوند و نیروهائی را که آنجا بود منهدم بکنند. بعد از این طبیعی بود که مسئله تخلیه اسرا بود که باز توسط قایق‌های سپاه باید انجام می گرفت مسئله پشتیبانی، آذوقه بود و یکسری کارهای فنی بود که طبعا باید انتقال پیدا می‌کرد با توجه به اینکه وضع هوا متغیر بود نهایت سعی بر این بود که تا آنجا که امکان دارد مسائل و تجهیزاتمان را از طریق دریا ببریم با توجه به اینکه باز نهایت سعی شده بود که استفاده از شناورهای دریائی زیاد وابسته به تکنولوژی نباشد ما قایق‌های کوچکی را انتخاب کرده بودیم یکی دو تا سکان محلی و بومی هم در نظر گرفته بودیم و در هر کدام از این قایق‌ها، 10 تا 15 نفر نیرو سوار می‌شد و حرکت می‌کرد و بطرف ساحل دشمن می‌رفت. دشمن چنین حسابی را به هیچ عنوان نمی‌توانست در مخیله خودش بکند که مثلا نیروهای ایرانی بتوانند با چند صد قایق همزمان به ما حمله بکنند و شاید برای اولین بار در طول جنگ ایران و عراق بود که دشمن صددرصد غافلگیر شد یعنی مطمئنا در هیچ کدام از عملیات‌ها و در هیچ کدام از جبهه‌‌ها دشمن اینقدر غافلگیر نشده بود چرا که دشمن در اینجا در رابطه با کل عملیات غافلگیر شد ما در عملیات مثلا فتح‌المبین یا طریق‌القدس و امثالهم در بعضی جناح‌ها دشمن را غافلگیر کردیم یعنی دشمن از دو یا سه محور ما اطلاع داشت و از یک محور دیگرمان اطلاع نداشت که ما زورمان می‌گذاشتیم روی محور آخری و دشمن را از این جناح اذیت می‌کردیم وی اینجا دشمن نه از جلوی ما خبر داشت نه از جناحین، اینست که با یاری خدا و فداکاری که واقعا برادران کردند و شاید بیش از 24 ساعت هر کدام از برادران روی قایق بودند و کار ترابری را انجام می‌دادند تا چند روز قبلش به خاطر اینکه می‌خواستیم منطقه لو نرود آن امکاناتی که بود را همزمان وارد کردیم و باز برادرها سعی زیادی کردند در راه‌اندازی این قایق‌ها و در جابجائی آنها که می‌دانیم این قایق‌ها شاید از لحاظ وزنی، وزنش سبک باشد ولی از لحاظ حجمی، تقریبا، حجیم هست و مشکلاتی را بوجود می‌آورد. این خلاصه‌ای بود تقریبا از حرکتی که برادران انجام دادند و با یک تلفات و ضایعات خیلی کمی آن عملیات خاتمه پیدا کرد و حالا هم در بعضی از جناح‌ها که لازم به پشتیبانی هست کماکان برادران با همان روحیه و شوق اولیه دارند کار پشتیبانی را انجام می‌دهند از اینطرف نیرو و تدارکات می‌رود و از آن طرف اسرا یا اگر مجروحین باشد که ملاحظه می‌کنیم مجروح فوق‌العاده کم است چرا که دشمن آنجا نبود، خطی نبود آنجا، امکانی که دشمن بیاید با ما درگیر بشود نبود یک تعداد خیلی کمی مثلا در اثر برخورد با پاسگاه ژاندارمری و یا برخورد با بعضی کمین‌هائی که دشمن استقرار داده بود و یک تلفات خیلی کمی را ما متحمل شدیم.

سوال: نظر شما در رابطه با صحبتی که ریگان رئیس جمهور آمریکا در رابطه با نیروی دریائی و تفنگدارانش کرده چیست و شما نیروی یگان دریائی سپاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ریاحی: ما همانطور که در روی زمین شاید 2 سال قبل تئوری‌های زمینی جنگ را با هم زدیم مطمئنا و با قوت می‌توانیم بگوئیم که در این عملیات خیبر تئوری‌های جنگ‌های دریائی را هم به هم زدیم یعنی اینطور که بعضی متخصصین دریائی کمابیش اطلاع دارند جنگ در دریا، جنگ موشک و رادار است یعنی جنگی که در آن شناوری را با رادار می‌بینند و موشک را به سمت آن هدایت می‌کنند و جنگ تقریبا در یک مدت خیلی کمی خاتمه پیدا می‌کند ولی در این حرکتی که انجام شد و طبعا خیلی هم مستقل بود این است که برادران با این حرکتی که کردند بینش و تئوری‌هایی را که آنها داشتند که دریا متخصص می‌خواهد و غیره را به هم ریخته و ما امیدواریم که با تجاربی که در این عملیات خود به دست آوردیم و مردم ما، بسیج ما، سپاه ما توانست در این آب خودش را  نشان بدهد، این تجارب نقاط ضعفش انشاءا... برطرف بشود و با یک قوت بیشتری آمادگی داشته باشیم که در جاهائی که لازم هست با ناوگان‌های آمریکا هم انشاءا... درگیر بشویم.

سوال: به عنوان آخرین سئوال بفرمائید که شما آینده جنگ را چگونه می‌بینید و انعکاس عملیات ویژه خیبر را در جهان چگونه دیدید؟

ریاحی: ما امیدوار هستیم که انشاالله این حرکت عظیمی که انجام گرفته و این جبهه وسیعی که پیش آمده نقاط قوتی که الان در اختیار و در زیر آتش رزمندگان جمهوری اسلامی هست از جمله همین جاده بصره-العماره که در حقیقت تنها راه تدارکاتی دشمن هست و از اول جنگ که بندرگاه‌های دشمن تعطیل شد توسط جمهوری اسلامی، این‌ها کلیه امکانات، مهمات و نیازهای تدارکاتی خودشان را از طریق بندرگاه‌های کشورهای عربی می‌بردند و توسط تریلرها از این اتوبان رد می‌کردند که این اتوبان که بصره را به العماره و نهایتا بغداد وصل می‌کند به طور 24 ساعت تریلر رویش کار می‌کرد و بحمدالله الان با مسدود شدن این اتوبان این تریلی‌ها قطع شده، بصره که از شهرهای مهم و اقتصادی عراق است از کار افتاده و الان وضعیت عراق فوق‌العاده خراب هست خود صدام چند شب پیش در یک مصاحبه‌اش گفته بود که اگر من بروم، عراق وضعش به هم می‌پاشد و این درست تداعی می‌کند عبارتی را که شاه آن روزهای آخرش می‌گفت که اگر من بروم، ایران به ایرانستان تبدیل می‌شود. این است که ما امیدواریم که این جنگ در این مرحله انشاالله بدون توقف ادامه داشته باشد و منتهی به سقوط صدام بشود: دلایل و شواهدی که ما در حال حاضر می‌بینیم با یکسری از آن روایات و احادیثی که در کتاب‌های قدیمی و مذهبی ما مثلا بعضی نمونه‌هایش در نهج‌البلاغه هست کاملا تطبیق دارد و ما امیدواریم که خداوند این توفیق را به ما بدهد و این لیاقت را به ما بدهد که ما بتوانیم مجری باشیم و انشاالله این روایات و احادیثی را که هست انشاالله جامه عمل بهش بپوشانیم.

مسئله‌ای که در رابطه با بازتاب عملیات باید بگوئیم که با توجه به اینکه دشمنان ما حاضر نیستند، هر چند خودشان بعضی وقتها متوجه می‌شوند ولی نمی‌خواهند بفهمند عظمت کار ما را. این است که فکر نمی‌کنم با این جو تبلیغاتی که هست کسی بتواند اهمیت عملیات ما را درک بکند ولی ممکن است یک نسلی بگذرد و نسل بعدی شاید خیلی مغرض نباشد و بخواهد واقع‌بینانه با این مسئله برخورد کند بیاید این عملیات را بررسی بکند، تجزیه و تحلیل کند و عظمت این عملیات و امدادهای غیبی را که در این عملیات بود که بالواقع برای همگان مثل روز روشن بود، شاید آن نسل‌ها بتوانند عظمت این عملیات را بدست بیاورند، و عظمت آن را پیدا بکنند، چرا که اینها با توجه به اینکه اینقدر دستگاه‌های گیرنده و فرستنده و دستگاه‌های تحقیقاتی و اینقدر عناصر ضد انقلاب در داخل کشور دارند و در خارج با ماهواره‌هائی که هست حرکت‌های ما را زیر ذره‌بین دارند با آواکسهایشان حرکت‌‌های ما را کنترل می‌کنند ولی با این حال نتوانستند این حرکت ما را متوجه بشوند و قبلش کوچکترین عکس‌العملی از خود نشان بدهند. این است که ما می‌دانیم که در آینده انشاءالله توسط نسل‌‌هایی که مغرض نباشند و بیطرف باشند این عملیات تجزیه و تحلیل شود و انشاءالله عظمت و بزرگیش چه در آن مرحله شب عملیات و چه در روز عملیات برای همگان روشن خواهد شد و خیلی از تئوری‌هایی که هست و خیلی شاید از کتاب ها و اراجیفی که اینها خودشان می‌نوشتند همه‌اش را بیندازند زیر پایشان و لگدمال کنند. ما امیدواریم که این روز را امت اسلامی ما و امت شهیدپرور ما ببینند.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها