برنامه‌های سیما در اربعین حسینی

شبکه‌های سیما با تدارک ویژه برنامه‌هایی در اربعین حسینی با عاشقان و عزاداران همنوا می‌شوند.
کد خبر: ۵۲۷۰۶۰

شبکه یک

*سخنرانی استاد حسن رحیم پور ازغدی در برنامه "طرحی برای فردا "، ویژه برنامه اربعین و فیلم تلویزیونی      " روز عزیز " به کارگردانی محسن توکلی و تهیه کنندگی سیدمحمدرضا قربانزاده، پنجشنبه به مناسبت اربعین ساعت 16 از شبکه یک سیما پخش می شود.

داستان فیلم با بازی مینا جعفر زاده، افشین نخعی، محمد اعلایی و فرهاد بشارتی از این قرار است که: ملوک پیر زنی است که پزشکان وی را به دلیل سرطان جواب کرده‌اند.  آخرین آرزوی ملوک برگزاری مراسم عزاداری و نذری ظهر عاشورا می باشد. متاسفانه به دلیل اختلافات و سوء تفاهم های پیش آمده بین فرزندان بعد از 6 سال توقف، برگزاری این مراسم مجددا غیر ممکن است. محمد هادی نوه دختری ملوک سرباز است که یک روز قبل از تاسوعا به مرخصی فرستاده می شود و بعد از اطلاع از شرایط وخیم عزیز، محمد هادی تصمیم می گیرد با...

*مجموعه نمایشی "یلدا " کاری از گروه معارف، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مرکز سیمافیلم از چهارشنبه 13 دی ماه هر شب ساعت 22:10 از شبکه یک سیما به روی آنتن خواهد رفت.

در این مجموعه با بازی محمدرضا شریفی نیا، کاظم هژیر آزاد، چنگیز جلیلوند، اسماعیل خلج، فریبا کوثری، ماهچره خلیلی، الهام پاوه نژاد، حمیدرضا آذرنگ، سید مهرداد ضیائی، حامد میرباقری، بیژن افشار، حمید عطائی، اکبر سلطانعلی، و سحر افتاده خواهید دید: حاج محمد علی زاهدی مشهور به مندلی که سال هاست سنت تعزیه خانی را در شهرستان بسطام حفظ کرده است با نزدیک شدن زمان مرگش احساس می کند که خطا یا گناهی در گذشته باعث تنهایی و آشفتگی امروز او و دور افتادن فرزندانش از اصالت هاست، به جستجو در گذشته اش می پردازد.

" یلدا " در گروه معارف، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مرکز سیمافیلم،به کارگردانی بهروز خوش رزم تولید شده است.

شبکه دو

*فیلم تلویزیونی " گهواره " ‌به تهیه کنندگی محمد حسین حقیقی و کارگردانی نادر مقدس، پنجشنبه 14 دی ماه ساعت 21 روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود.

محمود پاک نیت و مهوش صبر کن به عنوان بازیگران اصلی در این فیلم کاری از گروه فیلم های تلویزیونی شبکه دو سیما ایفای نقش می‌کنند.

" گهواره " قصه نوزاد معلولی است که در تعزیه امام حسین (ع) بر سر راه گذاشته می شود و پیرمرد تعزیه گردان او را پیدا می کند.پیرمرد که سال‌ها در آرزوی داشتن فرزند بوده.....

" بچه‌های مسجد " کاری از گروه معارف شبکه دو با تدارک آیتم‌های دیدنی و پر محتوا در اربعین حسینی روی آنتن می‌رود.

بخش کارشناسی، پاسخ به پیامک ها، وله‌های مناسبتی خاص اربعین، گزارش مساجد، مسابقه و حدیث از بخش‌های مختلف این برنامه زنده می باشد.

بخش گزارش مساجد این برنامه توسط خود نوجوانان تهیه می‌شود و طی آن بچه‌ها گزارش‌های مرتبطی را از نمازخانه مساجد، مدارس و دیگر موارد ارائه می‌دهند.

" بچه‌های مساجد " در آیتم ویژه‌ای احادیث مرتبط با نیکی کردن به پدر و مادر و اخلاق حسنه و همچنین احادیثی درباره امام حسین (ع) را روایت می‌کند.

در بخش دیگری از برنامه با عنوان " بارش مهر " دلنوشته بچه‌ها پیرامون ائمه طهار ( سلام الله علیها ) با اجرای مجری و نمایش تصاویر جذاب از این برنامه پخش می‌شود.

حجت الاسلام مهدی فاطمی منش با حضور در این برنامه کتاب‌هایی با موضوعات مرتبط با عاشورا برای نوجوانان معرفی می‌کنند.

شبکه سه

 سری جدید برنامه زنده گفت‌وگو محور " مصباح " به تهیه کنندگی علی اهرابی نیا و اجرای حسن سلطانی چهارشنبه 13 دی ماه ساعت 22:15 و پنجشنبه 14 دی ماه ساعت 16:00 به روی آنتن شبکه سه می رود.

آشنایی با فلسفه اربعین و عزاداری برای امام حسین (ع) با حضور دکتر حشمت الله قنبری و حجت الاسلام والمسلمین کازرونی در این برنامه مورد بررسی قرارمی گیرد.

 "در پی کاروان " به تهیه کنندگی سید افضل میر لوحی چهارشنبه و پنجشنبه ساعت 19:00 پخش می شود.

در این برنامه به تحلیل 13 شخصیت مثبت و منفی واقعه کربلا و چگونگی اثر گذاری آنها، از دیدگاه کارشناسان حوزه تاریخ اسلام چون دکتر معارف، استاد سید مرتضی خاتمی، سید کاظم طباطبایی، محمد بشارتی و... به همراه قطعات کوتاه نمایشی پرداخته خواهدشد. نویسنده و کارگردان نمایشی این برنامه حسین تفنگدار است.

" با کاروان خورشید " پنجشنبه 14 دی ماه در دو نوبت صبح و بعدازظهر ساعت8:00 و 14:00 به تهیه کنندگی هادی معصومی از شبکه سه سیما پخش خواهد شد.

مراحل ساخت ضریح حضرت امام حسین (ع) و به تصویر کشیدن آیین و مراسم شهرهای مختلف قم، لرستان، خوزستان و... در هنگام عبور ضریح متبرک به سمت کربلای معلی در این برنامه گزارش می شود.

"نامه‌های شفاهی" به تهیه کنندگی و کارگردانی احمد جان میرزایی چهارشنبه 13 دی ماه و پنجشنبه 14 دی ماه ساعت 18:00 و جمعه 15 دی ماه ساعت 21:20 پخش می شود.

این مجموعه با هدف نشان دادن رفتار و زندگی دین مدارانه مردم در زندگی روزمره به شیوه مستند طراحی شده است. این مجموعه با پرداختن به زندگی اقشار مختلف مردم در تلاش است تا نشان دهد چگونه اعتقادات دینی در اعمال و رفتار مردم جایگاه ویژه داشته و آنها با باور های مستحکم خود دنیا و آخرت شان را به خوبی می سازند.

مستند "سفیران هدایت" به کارگردانی سید مجتبی طباطبایی و تهیه کنندگی سید محمد حسین هاشمی پنجشنبه 14 دی ماه ساعت 13:30 به روی آنتن می رود.

بر پایی یک حسینیه در یکی از محله های قدیمی قم با محوریت حجت الاسلام والمسلمین رحمانی یکی از طلاب حوزه علمیه قم موضوع این برنامه می باشد.

مستند " مثل باران " به تهیه کنندگی سعید عباسی پنجشنبه 14 دی ماه ساعت 9:00 پخش می شود.

گفت‌وگو با سه مداح استان زنجان از زمان جنگ در خصوص خاطرات جبهه و تاثیر عاشورا در دفاع مقدس از محورهای این برنامه است.

فیلم سینمایی "مسافر ری" به کارگردانی داود میرباقری، پنجشنبه 14 دی ماه ساعت 14:30 از این شبکه پخش می شود.

 در این فیلم خواهید دید: قرن سوم هجری، مقارن با خلافت عباسی ( دهمین خلیفه ) و امامت دهمین پیشوای شیعه امام هادی ( ع ) است. عبدالعظیم حسنی یکی از شاگردانشان و مریدان امام هادی (ع) مغضوب دستگاه خلیفه است. پس از تخریب بارگاه امام حسین (ع) در کربلا به دستور عمال خلیفه، عبدالعظیم به توصیه امام هادی (ع)، به مهاجرتی طولانی به سمت ایران و شهرری می‌رود. این هجرت از نظر سیاسی بسیار پر اهمیت است و عبدالعظیم طی این مسافرت حامل پیام امام هادی (ع) به علویان ایرانی است. او در این مسافرت طولانی با خطرات و حوادث گوناگونی روبه‌رو می‌شود و...

 داریوش ارجمند، جمشید هاشم پور، ویشکا آسایش در این فیلم به تهیه کنندگی منوچهر محمدی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

 "در آستان خورشید" به تهیه کنندگی مهدی زمانی بیدختی چهارشنبه 13 دی ماه ساعت 17:40و پنجشنبه 14 دی ماه ساعت های 9:30 و 17:40 به طور زنده پخش می شود.

این برنامه با موضوع "لبیک یا حسین" در مسیر نجف اشرف تا کربلای معلی به همراه عاشقان آن حضرت که با پای پیاده از اقصی نقاط جهان در سالروز اربعین سید و سالار شهیدان سراسیمه، همراه با عشق آتشین به مولای خویش، رهسپار سرزمین حسینی شدند، با حضور حجت الاسلام والمسلمین پناهیان و اجرای میثم آقابیگی روی آنتن خواهدرفت.

شبکه چهار

نمایش تلویزیونی "چهلمین روز" به نویسندگی و کارگردانی مهدی رمضانی، در شب اربعین حسینی ساعت 21:30 از شبکه چهار سیما پخش می‌‌شود.

نمایش تلویزیونی "چهلمین روز" سفر جابربن عبدالله انصاری به همراه غلامش به کربلا و زیارت قبر شریف امام حسین(ع) را روایت می کند.

مشهورترین واقعه‌ای که به مناسبت چهلمین روز شهادت شهدای کربلا بازگو می شود، جریان رسیدن کاروان اهل بیت (ع) به کربلا و هم زمانی این ماجرا با حضور جابربن عبدالله انصاری در کربلا و زیارت قبر شریف امام حسین (ع) توسط اوست.

رضا آشتیانی، رضا اخا، مهتاب لشکری، مجتبی نورمحمدی، ندا عباسی و هوشنگ سالک در نمایش تلویزیونی "چهلمین روز" به ایفای نقش پرداخته‌اند.

"چهلمین روز" به تهیه کنندگی رضا آشتیانی با همکاری شرکت آترین فیلم تهیه و تولید شده است.

فیلم سینمایی " انگشتر " به کارگردانی سید جمال سید حاتمی و تهیه کنندگی کامران مجیدی، پنجشنبه 14 دی ماه ساعت 20:30 از شبکه چهار سیما پخش می شود.

در این فیلم با نقش آفرینی امیر جلیلی، عیسی یوسفی، بهرام ابراهیمی و سودابه بیضایی خواهید دید: یونس دانشجوی عمران است که با موتور به عنوان پیک کار می کند.او در یکی از روزها کنار راه آهن یک انگشتر پیدا می کند و در همان روز یک ماشین به موتور او می زند. موتور او کاملا از بین می رود. راننده ماشین به نام حاج حسین پشت فرمان دچار حمله قلبی شده و یونس او را به بیمارستان می رساند. داخل ماشین مقدار زیادی پول نقد است که یونس به آنها دست نمی زند. حاج حسین برای تشکر از یونس برای او یک موتور جدید می‌خرد و او را در شرکت عمرانی خود استخدام می کند. یونس که تصور می کند این اتفاقات بر اثر شانس و به دلیل انگشتر است به همین دلیل انگشتر را به صاحبش که یک جوان نابینای روستایی است بر نمی گرداند.

شبکه تهران

 "اربعین خورشید" عنوان برنامه ای زنده ویژه اربعین سالار شهیدان اباعبدالله حسین (ع) گروه معارف شبکه تهران است.

این برنامه در دو نوبت شامگاه 13 دی ماه چهارشنبه و روز 14 دی ماه پنج شنبه از ساعت 10 صبح تا اذان ظهر از شبکه تهران پخش می شود.

اعضای هیات امنای ساخت پروژه ضریح جدید امام حسین ( ع) میهمان این برنامه هستند که در این برنامه گزارشی از روند ساخت، انتقال و تعویض ضریح جدید امام حسین (ع) ارائه می شود. مداحی و وله های مناسبتی از دیگر آیتم های این برنامه است که در مدت زمان 45 دقیقه نمایش داده می شود.

مجید یراق بافان اجرای این برنامه را بر عهده دارد. پوشش تصویری از تجمع عزاداران حسینی در روز اربعین از شهرستان شهریار، اسلامشهر و میدان امام حسین ( ع)، مداحی، پخش گزارشی مستند از هیات مذهبی شهر تهران و وله های مذهبی از دیگر بخش های مختلف این برنامه است. گفتنی است، نماز ظهر و عصر روز اربعین حسینی از میدان امام حسین (ع) پخش می شود.

" دلدادگان حسینی" نیز عنوان برنامه دیگری از گروه معارف است که در 5 قسمت 7 دقیقه ای با صدای مداحان اهل بیت (ع) همچون سید مجید بنی فاطمه، حاج سعید حدادیان، حاج حسن خلج و حاج محمد رضا طاهری از شبکه پخش خواهد شد.

شبکه قرآن و معارف سیما

 ویژه برنامه زنده "ضریح آسمانی" به مناسبت اربعین سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) پخش می‌شود. این برنامه از کربلای معلی با موضوع نهضت حسینی و وظیفه مسلمین در تداوم این نهضت با حضور کارشناسان حجج الاسلام پناهیان و ثمری در صبح روز اربعین پخش خواهد شد.

همچنین در این برنامه قاری بین المللی قرآن کریم پور زرگری آیاتی از کلام الله مجید را قرائت خواهند کرد، از ساعت 9 صبح تا ظهر روز اربعین ادامه دارد، اذان ظهر به طور مستقیم به افق تهران از کربلای معلا پخش خواهد شد. این برنامه کاری از گروه حج و زیارت شبکه قرآن و معارف سیما به تهیه کنندگی و کارگردانی داریوش دلیری و با اجرای اکبرنژاد پخش خواهد شد.

گفتنی است، به منظور انعکاس حرکت عظیم تشرف زائرین با پای پیاده به سمت حرم سید الشهدا (ع) سه گروه مستندساز نیز به انعکاس این حرکت فرهنگی عظیم خواهند پرداخت که علاوه بر به تصویر کشیدن این اقدام بزرگ دشواری های مسیر، موکب های یاری رسان و غیره را نیز به تصویر خواهند کشید. این مجموعه کاری از گروه حج و زیارت شبکه قرآن و معارف سیما بوده که در ایام مختلف سال پخش خواهد شد.

 با توجه تجهیز و اعزام این گروه ها، سرویس دهی برای پخش زنده عزاداری اربعین حسینی برای سایر شبکه‌های سیما نیز توسط این گروه‌ها انجام خواهد گرفت.

شبکه آموزش

  پنج شنبه 14دی ماه ساعت 19:20 در اربعین حسینی برنامه‌ زنده‌ " باز باران " با برپایی حسینیه تلویزیونی با حضور دانش آموزان مداح و برگزیدگان جشنواره مداحان دانش آموز و کارشناس مذهبی به جنبه‌های گوناگون حادثه کربلا، قیام امام حسین (ع) خواهد پرداخت.

مجموعه‌ مستند " مسلمانان " با محوریت نمایش آداب و رسوم مردم کشور تونس ساعت 8:15 و 23، برنامه‌ "معراج عشق" با محوریت بیان جایگاه محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی از دیدگاه کارشناسان و استادان دانشگاه‌ها ساعت 9:15 از ویژه برنامه های شبکه آموزش در سالروز اربعین حسینی است.

فیلم سینمایی " آن سوی تخته سیاه " به کارگردانی جف بلکنر که سرگذشت معلم جوانی که حامی کودکان بی سرپرست است را به نمایش می گذارد، ساعت 10:15 روز پنجشنبه پخش می شود.

امیلی وانکامپ و استیو تلی در این فیلم نقش آفرینی کرده‌اند.

برنامه " از اشارت های دریا سر متاب " به کارگردانی مهدی حیدری و تهیه کنندگی مجید یوسفی و با اجرای آقابیگی در شب اربعین چهارشنبه 13 دی ماه ساعت 22:15 و روز پنج شنبه 14 دی ماه ساعت 13:25پخش می‌شود. این برنامه به صورت علمی و تخصصی موضوع مقتل خوانی، شیوه‌های مقتل خوانی و... را با حضور کارشناسان و صاحبنظران این حوزه مورد کنکاش و تحلیل قرار می‌دهد.

مجموعه‌ مستند " راه جاودان " با موضوع وقایع و حوادث پیش از واقعه‌ عاشورا، مسیر حرکت کاروان اهل بیت امام حسین (ع)، حرکت کاروان از کوفه به دمشق و تأثیرات حضور اهل بیت (ع) در شهرهای مختلف، پنج شنبه 14 دی ماه ساعت 18 روی آنتن می‌رود.

مستند گزارشی " دوربین 7 " نیز گزارش‌هایی درباره آموزه‌های فرهنگی و آداب برگزاری مراسم عزاداری به همراه توصیه کارشناسان را به تصویر می‌کشد.این مستند گزارشی در 5 آیتم 7 دقیقه‌ای پخش می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها