مدیرکل دفتر ثبت آثار معنوی:

آیین تیرگان هویت ملی دارد

مدیرکل دفتر ثبت آثار میراث معنوی کشور با بیان این‌که هیچ آیین تاریخی بدون هویت معنوی شکل نمی‌گیرد، اظهار کرد: آیین معنوی و باستانی تیرگان هویت ملی دارد و به‌عنوان آیینی ملی در استان مرکزی به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۴۱۱۱۹۷

به گزارش ایسنا، آتوسا مومنی در مراسم آیین باستانی تیرگان که با حضور مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی و جمعی از مسؤولان محلی و مردم فراهان و روستاهای حومه، در ذلف‌آباد فراهان برگزار شد، اظهار کرد: بسیاری از آثار معنوی و باستانی ایران ظرفیت ثبت در فهرست جهانی را دارند و دفتر ثبت آثار میراث معنوی آمادگی دارد، آثاری را که شأن ملی دارند، به ثبت برساند.

محمد‌حسین فراهانی فرمهینی ـ مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی ـ نیز در این مراسم با بیان این‌که تیرگان، جشن آب‌پاشان و شکرگزاری برداشت گندم است، گفت: جشن تیرگان یکی از آداب و رسوم معنوی و باستانی گذشتگان با یک غنای فرهنگی ناب است که در دی‌ماه 1389 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

او با بیان این‌که جشن تیرگان نماد همدلی و تعاون است، ادامه داد: باید با بررسی تاریخ، آثار و آیین باقی‌مانده از گذشتگان، آن را به بهترین شکل به نسل آینده منتقل کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی بر لزوم حفظ و احیای این‌گونه آیین‌ها تأکید کرد و گفت: باید تمام مردم و مسؤولان در این راستا گام بردارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها