مشاور حقوقی کانون شوراهای اسلامی کار تهران در گفت و گو با جام جم آنلاین :

خط فقر خانوار یک میلیون و 800 هزار تومان است

وزیر رفاه در نشست خبری:

خط فقر تعریف ندارد

وزیر رفاه و تامین اجتماعی درباره محاسبه خط فقر در کشور در آستانه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: خط فقری که کارشناسان به آن تاکید دارند انواع مختلفی را در بر می‌گیرد که در کشورهای مختلف متفاوت است.
کد خبر: ۳۶۶۴۶۵

به گزارش مهر، صادق محصولی پیش از ظهر شنبه در نشست خبری با خبرنگاران با اعلام اینکه به دلیل مخالفت مجلس با پرداخت مابقی سهام مربوط به همسان سازی حقوق بازنشستگان، وزارت رفاه به دنبال اجرایی کردن این قانون در سال آینده است اظهار داشت: در سال 88 سهام در نظر گرفته شده بابت پرداخت بازنشستگان برای همسان سازی حقوق، دو هزار و 500 میلیارد تومان بود که از این مبلغ بیش از 900 میلیارد تومان در سال 88 تخصیص یافت.

وی افزود: به دلیل اینکه در بودجه سال 89 همسان سازی حقوق مورد تصویب مجلس قرار نگرفت، با پیگیری‌های ما و اجازه دولت قرار است مابقی سهام از طریق بودجه سال 90 تامین شود.

محصولی در ادامه درباره معوقات مربوط به قانون خدمات کشوری از مهرماه سال 86 تا سال 87 اظهار داشت:‌ این موضوع در کارگروه ویژه‌ای که از سوی دولت تشکیل شده در حال بررسی است و به زودی زمان پرداخت آن مشخص می‌شود.

خط فقر تعریف ندارد

وزیر رفاه و تامین اجتماعی درباره محاسبه خط فقر در کشور در آستانه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: خط فقری که کارشناسان به آن تاکید دارند انواع مختلفی را در بر می‌گیرد که در کشورهای مختلف متفاوت است.

محصولی تاکید کرد: با توجه به فرهنگ‌های مختلف در کشورهای دیگر از خط فقر معانی متفاوتی برداشت می‌شود و این تعریف در کشور ما به دلیل مصارف در مناطق مختلف جامعه شهری و روستایی کاربرد ندارد اما با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به دنبال عدالت‌محوری و استفاده بیشتر فقرا از امکانات هستیم.

وی با اشاره به اینکه براساس برآوردهای کنونی دهک ثروتمند کشور بیش از 14 برابر دهک کم‌درآمد بنزین مصرف می‌کنند افزود: با توجه به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها درصددیم آنها که درآمد کمتری دارند و ضعیف‌تر هستند را توانمند کنیم.

آذرماه مهلت دوباره ثبت اطلاعات خانوارها

محصولی با اشاره به اینکه در آذرماه به افرادی که شماره حساب اشتباه اعلام کرده یا هنوز هیچ شماره حسابی اعلام نکرده‌اند فرصت دوباره ای داده شده، اظهار داشت: از منابع حاصل از این طرح قرار است به بسته‌های حمایتی که تنظیم شده یارانه اختصاص یابد که در بخش تامین اجتماعی به دنبال این هستیم افراد ضعیف را که تا کنون موفق به دریافت دفترچه نشده‌اند یا بیمه‌ای نیستند تحت پوشش در آوریم.

وی با اشاره به این اقشار گفت:‌دولت برای افرادی مثل رانندگان عمومی، باربران، زنبورداران، خادمان مساجد و قالیبافان متعهد شده تا از سهم 27 درصدی حق بیمه، 5/13 درصد را بپردازد تا این افراد با پرداخت مابقی حق بیمه، بیمه شوند.

اجرای بیمه کارگران ساختمانی نباید متوقف شود

وزیر رفاه و تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه کارگران ساختمانی از ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند، گفت: این قشر از صنف و اتحادیه خاصی برخوردار نیستند و برخی از افراد تلاش می‌کنند اجرای این قانون متوقف شود در حالی که این قانون برای افراد محروم جامعه تنظیم شده است.

محصولی تاکید کرد: با توجه به آیین نامه تنظیمی از سوی دولت همه کارگران ساختمانی باید تحت پوشش بیمه‌‌های تامین اجتماعی قرار گیرند و براساس برنامه تصویب شده در سال اول قرار است یک چهارم کارگران براساس منابع موجود بیمه شوند.

ارسال لایحه به مجلس برای انتصاب قانونی اعضای هیئت مدیره تامین اجتماعی

محصولی در ادامه با اشاره به اینکه به دنبال قانونی کردن وظایف اعضای هیئت مدیره در صندوق‌های تحت پوشش وزارت رفاه هستیم گفت: با هیئت رئیسه مجلس گفتگویی انجام دادیم و قرار است لایحه‌ای به زودی برای حل شبهات به وجود آمده در این زمینه تنظیم و به مجلس ارایه شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در ارایه شماره حساب از سوی مردم 99 درصد خطاها، خطاهای انسانی بود گفت: شماره‌هایی که ثبت نشدند با ارسال پیامک به آنها اعلام شد که دوباره شماره حساب بدهند و سامانه وزارت رفاه برای اصلاح شماره حساب از سوی این افراد باز است.

وی تجمیع صندوق‌های بیمه‌ای به جز بیمه تامین اجتماعی را در سازمان بیمه خدمات عالی سلامت در برنامه پنجم مفید ارزیابی کرد و گفت:‌ در صورت تصویب نهایی این قانون متناسب با این سازمان شورای عالی بیمه سلامت کشور تشکیل می‌شود و این قانون کاهش هزینه‌ بیمه‌های اجتماعی را به دنبال دارد.

تغییر نام سازمان بیمه خدمات درمانی به سازمان بیمه سلامت

محصولی با تاکید بر اینکه از منابع حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برای تحت پوشش قرار دادن کامل بیماران صعب‌العلاج برنامه ریزی شده تاکید کرد: باید بازتعریف مجددی از بیماران صعب‌العلاج ارایه شود.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی درباره پرداخت فرانشیز توسط بیماران صعب العلاج، تاکید کرد : طبیعتا باید در شورای عالی بیمه باز تعریفی از بیماری صعب‌العلاج صورت گیرد و پس از آن همان گونه که در قانون پیش‌بینی‌ شده است، برخی از منابع حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به پرداخت هر چه بیشتر هزینه درمان بیماران صعب العلاج و نیز بیمه اجتماعی آن‌ها اختصاص یابد.

وی درباره تغییر نام «شورای عالی بیمه خدمات درمانی» به «شورای عالی بیمه سلامت» در برنامه پنجم توسعه نیز خاطر نشان کرد: در برنامه پنجم توسعه، موضوع تجمیع یا ادغام کلیه صندوق‌های بیمه درمانی به استثنای صندوق تامین اجتماعی پیش‌بینی‌ شده است که در صورتی که این اقدام صورت گیرد، ‌باید نام سازمان بیمه خدمات درمانی به "سازمان بیمه سلامت" تغییر یافته و طبیعتا عنوان شورای عالی بیمه سلامت نیز به جای شورای عالی بیمه خدمات درمانی استفاده شود.

واریز استان به استان یارانه‌ها تبلیغاتی نبود

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که برخی از منتقدان اعتقاد دارند که واریز استان به استان یارانه‌ها به برای تبلیغات در زمینه عملکرد این وزارتخانه بوده است تا عملکرد ضعیف یک سال گذشته آن جبران شود، تاکید کرد: شما باید دلایل خود را در زمینه ضعف عملکرد وزارت رفاه ذکر کنید، البته فعالیت‌های ما نیز بدون اشکال نبوده است.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی ادامه داد: واریز استان به استان یارانه‌ها به هیچ وجه با هدف تبلیغاتی صورت نگرفت و فرایندی بود که باید انجام می‌شد.

وی تاکید کرد: دولت به جد به دنبال واریز یارانه‌ نقدی به حساب کلیه خانوارهایی است که علاقمند دریافت یارانه‌ هستند ، بر همین اساس فرصت دوباره‌ای در آذر ماه در نظر گرفته شده است تا هیچ کس از این فرآیند جا نماند.

محصولی در عین حال به برخی اشکالات در روند اجرای این قانون در سال اول اذعان و ابراز امیدواری کرد: در سالهای آتی با توجه به تجربه‌های حاصل شده، این مشکلات برطرف شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها