معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی با بیان اینکه برنامه ای برای افزایش سقف برداشت از خودپرداز بانکها نداریم، از برنامه این بانک برای اتصال شبکه شتاب به بانکهای سایر کشورها خبرداد.
کد خبر: ۲۸۲۷۱۸

به گزارش مهر، محمدحسین مهرانی امروز جمع خبرنگاران گفت: یکی از عمده ترین پارامترهایی که در عملیات بین بانکی برای تسهیل در امور مردم لازم است، در رابطه با پرداختهایی است که از سوی شرکتها یا حوزه های مختلف به مردم و یا مردم به شرکتها وجود دارد.

معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی افزود: باید این امکان وجود داشته باشد که فرد به جای مراجعه به بانک فرد مخاطب از طریق بانک خود پرداختها را انجام دهد و از بانک خود پرداختها را انجام دهد.

وی راه اندازی سیستمهایی نظیر ساتنا و اتاق پایاپای الکترونیکی را در راستای ارائه سرویس به مشتریان بانکی برای پرداختها از بانک مورد نظر به هر بانک دیگری در هر کجای کشور عنوان کرد و گفت: از این طریق شرکتها می توانند پرداختهای خود و حتی کارگزاران می توانند سود سهام مشتریان را به حسابهای آنها در هر بانکی واریز نمایند.

مهرانی با تاکید بر اینکه باید در عملیات بانکی این امکان فراهم شود که هرگونه پرداخت از هر بانکی به هر بانک دیگر به صورت الکترونیکی انجام شود، تصریح کرد: ستادهای بانک در حال حاضر به این سیستم متصل هستند و از پایان آبان ماه امسال سرویس آن در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، هدف از راه اندازی اینکونه سرویسها کاهش تقاضای اسکناس و تسهیل نقل و انتقال پول برای مردم و کاهش هزینه های مرتبط با آن است.

وی با اشاره به قطعی سیستم الکترونیکی برخی از بانکها نظیر شبکه شتاب گفت: بانکها باید دارای شبکه پشتیبان باشند تا در این گونه مواقع از آن استفاده نمایند، همچنین خطوط ارتباطی نیز حتما باید در بانکها وجود داشته باشد.

مهرانی از تهیه گزارشات سه ماهه بانکها در خصوص سایت پشتیبان و خطوط ارتباطی خبرداد و تصریح کرد: برنامه ای برای افزایش سقف برداشت از خودپرداز ها در دستور کار نیست.

وی ادامه داد: سال گذشته به بانکها دستوری مبنی بر در نظر گرفتن باکسی در دستگاههای خودپرداز برای ایران چک صادر شد و هم اکنون نیز اغلب این دستگاهها مجهز به باکسی برای ارائه ایران چک هستند.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی تصریح کرد: آمارها نشان می دهد میانگین برداشت وجه از دستگاههای خودپرداز 40 هزار تومان است، به همین منظور ضرورتی برای افزایش میزان برداشتها از دستگاههای خودپردازها وجود ندارد و اگر رقم مذکور رشد یابد، میزان برداشت از خودپردازها نیز در دستور کار قرار می گیرد.

بانک مجازی

وی با اشاره به هدف گیری بانکداری الکترونیکی از سال 72 ، گفت: روند بانکداری الکترونیکی تا دو سال پیش بسیار کند بود اما طی دو سال اخیر رشد چشمگیری یافته است ولی باید به فکر ایجاد مدلهای جدید کسب و کار در نظام بانکی بود.

مهرانی میزان معامله صورت گرفته در دستگاههای خودپرداز در تیرماه امسال را حدود 40 هزار میلیارد ریال، در دستگاههای POS را 8 هزار میلیارد ریال و در پایانه های شعب را نیز 76 هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

وی ادامه داد: این در حالی است که در بهمن ماه سال گذشته میزان معاملات صورت گرفته در دستگاههای خودپرداز 26 هزار میلیارد ریال، پایانه های فروش 5 هزار میلیارد ریال و پایانه های شعب 40 هزار میلیارد ریال بوده است.

معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی با تاکید بر اینکه باید معاملات پایانه های فروش در مقایسه با دستگاههای خودپرداز افزایش یابد، افزود: قرار است به زودی سوئیچ شبکه شتاب کشور با کشورهای دیگر ارتباط یابد و تا دو ماه آینده به یکی از کشورهای خاور دور متصل خواهد شد.

وی از برنامه بانک مرکزی برای رواج کارتهای اعتباری و سهمیه بندی که برای هر بانک در نظر گرفته شده است، خبرداد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها