والیبال ایران در راه المپیک

تعارف، ملاحظه‌کاری یا واقعیت؟

والیبال ایران همچنان در حسرت راهیابی به المپیک می‌سوزد. مردان این رشته همواره از این رویداد به عنوان آرزویی برای رسیدن به کره مریخ یاد کرده‌اند. آیا این انتظار طولانی 44 ساله برآورده خواهد شد؟ راستش تاکنون 2 بار شاهد تقلای والیبال بازان ایرانی برای المپیکی شدن بودیم؛ اما هر بار ناکام ماندیم.
کد خبر: ۱۷۸۱۳۱
بار اول سال 1342 پروانه خوشبختی روی سر والیبال ما نشست، اما آن را پر دادیم. تیم ملی ایران در دهلی‌نو با زنده‌یاد خسرو گلستانه، محمد همت‌یار، چنگیز انصاری و مردانی چون محمود مطلق، مجتبی مرتضوی، اکبر قادری، اکبر تنها، سیاوش فرخی، فاروق فخرالدینی، حسن کرد و محمد حیدرخان برابر تیم‌های ژاپن، هندوستان، کره‌جنوبی، اندونزی و کره‌شمالی قرار گرفت؛ اما نتوانست راه به جایی ببرد.

استاد فاروق فخرالدینی، بازیکن اصلی آن دوره تیم ملی می‌گوید: ما به دو کره شمالی و جنوبی و ژاپن باختیم، هند و اندونزی را شکست دادیم، اما صعود نکردیم. در آن زمان تیم ملی بانوان ما هم به دهلی آمده بود و مثل تیم مردان ناکام ماند. ژاله هادی‌زاده، فریده منوچهری، مهوش آگاه، اشرف وحیدیان، فریده فرزام، روحی‌ پندنواز، عذرا ملک، نسرین بختیار، فریده انور، ماری تت و لیلا امامی بازیکنان تیم ملی بانوان را تشکیل می‌دادند.

آن نسل بتدریج عوض شد، تا این‌که پس از سال‌ها درجا زدن یا حرکات لاک‌پشتی بار دیگر در سال 2003 فرصتی پیش آمد تا بخت خود را در رهگذر المپیک بیازماییم. تیم خوبی داشتیم، پیمان اکبری، بهنام محمودی، محمد ترکاشوند، عباس قاسمیان، علیرضا نادی، محمد منصوری، امیر حسینی، علیرضا بهبودی، فرهاد ظریف، امیرحسین منظمی و اکبر خداوردی با مربیگری پارک کی‌وون کره‌ای تیم خوبی تشکیل داده بودند و برای نخستین‌بار در تاریخ ورزش کشور موفق شدیم ژاپن را در حضور 14 هزار تماشاگر شکست بدهیم. بر کره‌جنوبی غلبه کردیم، استرالیا 3 بر صفر برابر قدرت مردان ایرانی مات شد؛ اما در برابر چین، فرانسه و کانادا شکست خوردیم و در رقابتی میلی‌متری پشت‌سر چین و استرالیا قرار گرفتیم و استرالیایی‌ها به عنوان تیم اول قاره از طریق معدل‌گیری راهی المپیک آتن شدند، اما نمایش عالی بازیکنان ایرانی سرفصل تازه‌ای بود تا آسیا والیبال ما را بیشتر باور کند و حالا پس از 4 سال یک‌بار دیگر اقبال به والیبال ما رو کرده تا از روز 11 خرداد برای سومین بار در مسابقه‌های انتخابی المپیک شرکت کند. این بار البته همه چیز با دفعات قبل فرق می‌کند، چون با حضور یک مربی گران‌قیمت صربستانی هم سطح توقعات مردم از والیبال بالا رفته و هم این‌که پس از کسب مدال‌های  نقره و برنز بازی‌های آسیایی بوسان و جام ملت‌های آسیا در تیان چین، والیبال ما خودباورتر شده است. هرچند اختلاف‌نظر درخصوص چگونگی گزینش بازیکنان و شیوه آموزش از راه دور زوران گائیچ تا هفته پیش بین منتقدان و مسوولان وجود داشت؛ اما آنچه در این برهه مهم و اصل کاری است، تلاش برای شکستن طلسم و راهیابی به المپیک است. با این‌که سرمربی تیم ملی اعلام کرده قولی برای صعود نمی‌دهد؛ اما بسیاری این اظهارنظر را نوعی تعارف توام با ملاحظه‌کاری از سوی مربی سرد و گرم چشیده‌ای چون گائیچ می‌دانند که طی 2 سال اخیر با اقدامات عجیب و غریب خود همه را به تعجب و تردید واداشته است. با این وجود، اگر قرار باشد هیچ امیدی برای خود قائل نباشیم، چه فایده این همه هزینه و راه طولانی تهران  توکیو را بیهوده طی کنیم.

این بار حریفان تیم ایران از 4 قاره‌اند؛ ایتالیا تیم پرافتخار اروپا، آرژانتین تیم همیشه مطرح امریکای جنوبی، استرالیا قهرمان اقیانوسیه، ژاپن، کره جنوبی و تایلند از قاره تمدن. به همین مناسبت در ذیل با نگاهی گذرا به معرفی این رقبا می‌پردازیم.

ایتالیا

جمعیت: 57 میلیون

بازیکن والیبال: 210500 نفر

ستارگان از دیروز تاکنون: آندریا زورزی، لورنزو برنادی، آندرا جیانی، الساندونی و مسترآنجلو.

مهمترین افتخارات در المپیک: مقام دوم سال‌های 1996 و 2004 و سوم سال‌های 2000 و 1984 . ایتالیا رکورددار عنوان قهرمانی در لیگ جهانی، این‌بار مجبور است در مسابقات انتخابی شانس خود را آزمایش کند. پس از کناره‌گیری مونتالی، مربی سرشناس قبلی بار دیگر اندر آناستازی کاپیتان سابق تیم ملی سواحل لاجوردی سکاندار آتزوری‌ها شد. آناستازی یک‌سال پیش اسپانیا را به مقام قهرمانی اروپا رساند تا بار دیگر مورد تکریم مسوولان فدراسیون والیبال کشورش قرار گیرد. آناستازی تمام ستارگان جوان و باتجربه را به تیم‌‌ملی فراخواند.

آرژانتین

جمعیت: 5/33 میلیون

بازیکن والیبال: 23000 نفر

ستارگان از دیروز تاکنون:‌ دانیل کاستلانی، مارکوس ملنکوویچ، سباستین جوبیف، فررا پابیلور.

مهمترین افتخارات در المپیک: مقام سوم سال 1988 و چهارم سال 2000

آرژانتینی‌ها که زمانی حتی از برزیل هم‌ پیش افتاده بودند، به عنوان نماینده امریکای جنوبی در مسابقات انتخابی المپیک حضور می‌یابند، اما دیگر ستارگان نامدار خود را به همراه ندارند و با ترکیبی از جوانان و با‌تجربه‌ها در جستجوی شانس برای راهیابی به المپیک پکن به سر می‌برند.

در تیم آرژانتین 6 بازیکن بالای 2 متر حضور دارند و از نظر قدرت جنگندگی در حد خوبی به سر می‌برند.

الجزایر

جمعیت: 28 میلیون

بازیکن والیبال: 9600 نفر

ستارگان از گذشته تاکنون: تیزی لیس، حمید فیصل.

مهمترین افتخار در المپیک: رتبه دوازدهم سال 1992.

الجزایر‌ی‌ها زمانی قدرت اول والیبال افریقا بودند و برخی بازیکنانش چون تیزی لیس در لیگ فرانسه هم‌ بازی می‌کردند و حالا نیز پس از افت نسبی، دوباره سازماندهی کرده‌اند.

الجزایر 5 بازیکن بالای 2 متر دارد و اولین حریف ایران در مسابقات انتخابی المپیک است.

ژاپن

جمعیت: 125 میلیون‌

بازیکن والیبال: 860 هزار نفر

ستارگان از گذشته تاکنون: ناکا گائچی، مینامی، نکودا، کوموموتو و ایشی جیما.

مهمترین افتخارات در المپیک: مقام اول در سال 1972، دوم در سال 1968 و سوم در سال 1964.

ژاپنی‌ها با استفاده از امتیاز میزبانی شانس اول قهرمانی‌اند، تاتسو اوتا و اوتاکه هیدیوکی دو بازیکن نامدار سابق از کنار هیچ بازیکنی بی‌تفاوتی عبور نکرده‌اند، ‌از ماساجی اوگیتو و تسوموگای 36  35 ساله گرفته تا پدیده جدید والیبال آسیا ایشی جیما که در لیگ برزیل حضور دارد. یاماموتو پشت‌ خط زن چپ‌دست، ساتیو دفاع وسط و تاکاشی کی‌جیما و تومونگا (پاسور)‌ از ستارگان میدان دیده ژاپن در مسابقه‌‌های انتخابی خواهند بود.

کره‌جنوبی‌

جمعیت: 45 میلیون‌

بازیکن والیبال: 2800 میلیون‌

ستارگان از گذشته تاکنون: کیم سی جین، شین جین، کیم چول و کیونگ لی.

مهمترین افتخارات در المپیک: مقام پنجم در سال 1984و ششم در سال 1976.

یک تیم باتکنیک که هنوز نتوانسته جای خالی فوق‌ ستاره‌هایی چون کیم سی جین و شین چون را پر کند. کره‌جنوبی نسبت به تیم جام ملت‌های آسیا تغییر چندانی نکرده است.

یوجونگ که 2 سالی است سمت سرمربیگری این تیم را به عهده گرفته خیلی جدی به راهیابی به المپیک فکر می‌کند، اما در عین حال روی تیم ایران حساب ویژه‌ای باز کرده است.

تایلند

جمعیت: 59 میلیون‌

بازیکن والیبال: 8000 نفر

تایلندی‌‌ها هرگز به المپیک نرسیده‌اند و بدون تردید این بار نیز شانس چندانی ندارند، اما برای تیم ایران به عنوان یک رقیب جدی مطرح هستند، آنها در سال‌های اخیر همواره مقابل ملی‌پوشان ما سرسخت و جدی ظاهر شده‌اند. تایلند کوتاه‌قدترین تیم مسابقات انتخابی است که هیچ بازیکن بالای 2 متر ندارد.

استرالیا

جمعیت: 19 میلیون‌

بازیکن والیبال: 30000 نفر

مهمترین افتخارات در المپیک: رتبه هشتم سال 2000 و دوازدهم سال 2004.

استرالیا که قهرمان آسیا  اقیانوسیه است، با تفنگ پر به میدان می‌آید. این تیم در سفر تدارکاتی خود به اروپا و امریکای جنوبی درس‌‌های فراوان آموخته است.

معدل قدی بالایی دارد و دو بازیکن بالای 207 سانتی‌متر و 3 بازیکن 206 سانتی‌متری در ترکیب این تیم هستند.

تیم ایران چند ماه پیش در نبردی تماشایی 2 - 3 به استرالیا باخت، سیستم بازی قدرتی استرالیا همخوانی خوبی با شیوه بازی تیم ملی ایران دارد.

برنامه دیدارهای تیم ملی ایران‌

شنبه 11 خرداد: ایران - الجزایر ساعت 50/15

یکشنبه 12 خرداد: ژاپن - ایران ساعت 00/18

دوشنبه 13 خرداد: استراحت‌

سه‌شنبه 14 خرداد: ایران - تایلند ساعت 35/15

چهارشنبه 15 خرداد: آرژانتین - ایران ساعت 35/11

پنجشنبه 16 خرداد: استراحت‌

جمعه 17 خرداد: ایران - ایتالیا ساعت 05/13

شنبه 18 خرداد: کره جنوبی - ایران ساعت 05/11

یکشنبه 19 خرداد: ایران  استرالیا ساعت 05/13

این مسابقه به صورت دوره‌ای انجام می‌شود و در مجموع تیم قهرمان به همراه بهترین تیم آسیایی از نظر امتیازات جواز حضور در مسابقه‌های المپیک پکن را به دست خواهند آورد.

تاکنون برزیل، روسیه، بلغارستان، صربستان، مصر، ایالات متحده، ونزوئلا و چین (میزبان)‌ برای المپیک انتخاب شده‌اند.

با مسافران توکیو

گائیچ (سرمربی)‌: ما خوب بازی خواهیم کرد، همین. هیچ حرفی درباره نتیجه نمی‌زنم، چون برنامه‌ریزی من برای المپیک لندن است.

حسین معدنی (مربی)‌: حتم داشته باشید که بهتر از جام ملت‌های آسیا که در اندونزی برگزار شد خواهیم بود، گرچه صعود کار دشواری است.

پیمان اکبری (کاپیتان)‌: چون حریفانمان را خوب می‌شناسیم، می‌دانم که کار بسیار سختی پیش‌ رو داریم، تیم ما جوان است و باید به آینده فکر کند.

علیرضا نادی (بازیکن باتجربه تیم ملی)‌: این تیم حتی از تیم 4 سال پیش بهتر و همبسته‌تر است، ما می‌توانیم به نتایج درخور توجهی دست پیدا کنیم.

سعید معروف (پاسور)‌: ما بهترین مربی دنیا را داریم، با این مربی می‌توانیم به نتایج درخشانی دست پیدا کنیم و تمامی بازیکنان اعزامی بهترین‌های والیبال کشورند.

مجتبی عطار (لیبرو)‌: بدون تردید کار ما دشوار خواهد بود، اما از رشد فنی تیم هم نباید بی‌تفاوت عبور کنیم، امیدوارم این رشد را در توکیو نشان دهیم.

بازیکنان تیم ملی ایران‌

پیمان اکبری، متولد: 1977 میلادی (کنگاور)‌، قد: 195 سانتی‌متر، پست بازی: دریافت‌کننده، قدرتی (سرگروه تیم ملی)‌

علیرضا نادی، متولد: 1980 میلادی (تهران)‌، قد: 2 متر، پست بازی: سرعتی  مدافع وسط‌

جواد محمدنژادی، متولد: 1985 میلادی (ارومیه)‌، قد: 202 سانتی‌متر، پست بازی: سرعتی‌  مدافع وسط‌

مجتبی عطار، متولد: 1979 میلادی (نیشابور)‌، قد: 190 سانتی‌متر، پست بازی: لیبرو

میرسعید معروف، متولد: 1985 (ارومیه)‌، قد: 189 سانتی‌متر، پست بازی: پاسور

سیدمحمد موسوی عراقی، متولد: 1987 (دزفول)‌، قد: 202 سانتی‌متر، پست بازی: سرعتی  مدافع وسط‌

امین معمری، متولد: 1983 (تهران)‌، قد: 203 سانتی‌متر، پست بازی: سرعتی  مدافع وسط

حمزه زرینی، متولد: 1985 (اسلامشهر)‌، قد: 198 سانتی‌متر، پست بازی: قدرتی  دریافت‌کننده‌

محمد محمدکاظم، متولد: 1985 (تهران)‌، قد: 2 متر، پست بازی: قطر پاسور و قدرتی دریافت‌کننده‌

محسن عندلیب، متولد: 1983 (اصفهان)‌، قد: 191 سانتی‌متر، پست بازی: قطر پاسور

آرش صادقیانی، متولد: 1985 (شهریار)‌، قد: 191 سانتی‌متر، پست بازی: دریافت‌کننده قدرتی‌

فرهاد نظری‌افشار، متولد: 1984 (اسلامشهر)‌، قد: 195 سانتی‌متر، پست بازی: قدرتی دریافت‌کننده‌

فرهاد سال‌افزون، متولد: 1992 (کرمانشاه)‌، قد: 2 متر، پست بازی: پاسور

عبدالرضا علیزاده، متولد: 1987 (ارومیه)‌، قد: 183 سانتی‌متر، پست بازی: لیبرو

جمشید حمیدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها