مصرف مداوم آب مهم‌ترین راه پیشگیری از گرمازدگی | توصیه‌های وزارت بهداشت برای روزهای گرم

گرمازدگی
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تأکید بر مصرف مداوم آب و مایعات، استفاده از میوه‌ها و سبزیجات آبدار و پرهیز از قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید، مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی را تشریح کرد و نسبت به خطرات کم‌آبی بدن در روزهای گرم هشدار داد.
کد خبر: ۱۵۵۷۵۰۷

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر احمد اسمعیل‌زاده اظهار کرد: افرادی که به دلیل شرایط شغلی یا فعالیت‌های ورزشی ساعت‌های طولانی در فضای باز و زیر نور مستقیم خورشید حضور دارند، بیش از سایرین در معرض گرمازدگی قرار دارند و باید توصیه‌های پیشگیرانه را به‌طور جدی رعایت کنند.

کم‌آبی و از دست رفتن الکترولیت‌ها، عامل اصلی گرمازدگی

وی با اشاره به اینکه بدن در هوای گرم از طریق تعریق مقدار زیادی آب و الکترولیت‌هایی مانند سدیم و پتاسیم را از دست می‌دهد، گفت: جبران نکردن این مواد می‌تواند موجب افت فشار خون، سردرد، سرگیجه، تهوع، ضعف، بی‌حالی و گرفتگی عضلات شود.

نوشیدن مداوم آب، مهم‌ترین اقدام پیشگیرانه

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تأکید کرد: نوشیدن مکرر آب مهم‌ترین راه پیشگیری از گرمازدگی است و افرادی که در محیط‌های گرم فعالیت می‌کنند باید همواره آب همراه داشته باشند و در فواصل زمانی کوتاه آن را مصرف کنند.

وی افزود: در صورت امکان می‌توان مقدار کمی عسل و نمک به آب اضافه کرد تا بخشی از قند و سدیم مورد نیاز بدن تأمین شود، اما در هر شرایطی، آب ساده بهترین گزینه برای جلوگیری از کم‌آبی بدن است.

مصرف میوه‌ها و سبزیجات آبدار را افزایش دهید

اسمعیل‌زاده با اشاره به نقش تغذیه در کاهش خطر گرمازدگی گفت: میوه‌ها و سبزیجات آبدار علاوه بر تأمین آب بدن، منبع مناسبی از ویتامین‌ها و املاح معدنی هستند.

وی مصرف هندوانه، طالبی، گرمک، خربزه، گوجه‌فرنگی، کاهو، هویج و آب هویج را در روزهای گرم توصیه کرد و افزود: این مواد غذایی جایگزین نوشیدن آب نیستند و باید در کنار مصرف مایعات استفاده شوند.

غذاهای آبکی انتخاب مناسبی برای فصل گرما هستند

وی اظهار کرد: غذاهایی مانند انواع سوپ، آش و آب‌دوغ‌خیار گزینه‌های مناسبی برای وعده ناهار در روزهای گرم محسوب می‌شوند، زیرا علاوه بر تأمین بخشی از آب بدن، به جبران الکترولیت‌های از دست‌رفته نیز کمک می‌کنند.

در صورت مشاهده علائم گرمازدگی با اورژانس تماس بگیرید

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به خطرات گرمازدگی گفت: در صورت مشاهده علائمی مانند بی‌حالی شدید، سرگیجه، سردرد، تهوع، افت فشار خون، رنگ‌پریدگی یا گرفتگی عضلات باید بدون تأخیر با اورژانس تماس گرفته شود.

وی افزود: اگر فرد هوشیار باشد، می‌توان تا رسیدن نیروهای امدادی به او آب، آبمیوه یا محلول خوراکی ORS داد، اما در صورت کاهش سطح هوشیاری، نباید هیچ مایعی به بیمار خورانده شود؛ زیرا احتمال ورود مایع به راه‌های هوایی وجود دارد.

سالمندان، بیماران و ساکنان مناطق شرجی بیشتر مراقب باشند

اسمعیل‌زاده با بیان اینکه سالمندان، افراد مبتلا به بیماری‌های عفونی و کسانی که در مناطق شرجی زندگی می‌کنند بیشتر در معرض گرمازدگی قرار دارند، گفت: رطوبت بالا باعث کاهش توان بدن در دفع گرما می‌شود و احتمال گرمازدگی را افزایش می‌دهد.

وی همچنین توصیه کرد افراد در روزهای گرم از لباس‌های روشن، نخی و سبک استفاده کنند و با استفاده از کلاه، از تابش مستقیم نور خورشید به سر و صورت جلوگیری کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات

نیازمندی ها