
به گزارش خبرنگار جامجم آنلاین یزد، ، جواد محجوبی مدیرعامل این شرکت در نشست انعقاد تفاهمنامه آغاز نهمین سال طرح ملی داناب و پنجمین سال طرح سواد آبی در مدارس استان یزد، با اشاره به نقش حیاتی آموزشوپرورش در تربیت نسل آینده گفت: اصلیترین رسالت نظام در حوزه تربیت و پرورش فرزندان این سرزمین بر دوش آموزشوپرورش است و آینده تصمیمگیریهای کشور به دست همین دانشآموزانی رقم میخورد که امروز در کلاسهای درس حضور دارند.
وی با بیان اینکه حفظ آب باید معادل حفظ جان تلقی شود، افزود: اگر بتوانیم دانشآموز را به مرحلهای برسانیم که خود را جزئی جداییناپذیر از طبیعت بداند و به اتحاد و یکپارچگی برسد، مرز میان «من» و «طبیعت» از بین میرود. در این سطح، آلوده کردن آب و رودخانه، آلوده کردن وجود خود است و حفظ آب، به معنای حفظ جان خود. این عمیقترین سطح انگیزش برای رفتار مسئولانه است.
محجوبی تاکید کرد: باید برای گذار دانشآموزان از اخلاق بیرونی به انگیزه درونی برنامهریزی کنیم؛ در این صورت «حفظ آب» یک تکلیف یا اجبار نیست بلکه یک غریزه طبیعی همچون نفس کشیدن خواهد بود. چنین انگیزشی پایدارترین نوع انگیزه است زیرا از درون فرد میجوشد.
وی افزود: در این حالت، شکاف میان دانش و عمل نیز برطرف میشود؛ بسیاری میدانند که اسراف و آلودگی آب اشتباه است اما عمل نمیکنند. وقتی حفظ آب معادل حفظ خود شود، انجام رفتار صحیح نیاز به استدلالهای پیچیده ندارد و به عملی بدیهی و ضروری تبدیل میشود.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای یزد با اشاره به اهداف اجرای طرح داناب و سواد آبی گفت: مدیریت مصرف آب و صرفهجویی در مصارف فعلی، هدف اولیه این طرحهاست و میتواند در میان دانشآموزان و خانوادههای آنان گسترش یابد.
وی تصریح کرد: هدف نهایی این برنامهها آن است که دانشآموز امروز، در آینده و در هر جایگاهی—مدیر، شهروند، کشاورز، صنعتگر یا کارمند—تصمیمهایی صحیح و مسئولانه در حوزه آب اتخاذ کند. انتقال این نگرش در دوره متوسطه میتواند در سرنوشت کشور اثرگذار باشد.
رئیس هیئتمدیره شرکت آب منطقهای یزد همچنین گفت: با همکاری آموزش و پرورش و جهاد دانشگاهی و اجرای طرحهای داناب و سواد آبی، صحنههای ماندگاری در مدارس استان رقم میخورد.
در ادامه این نشست، علی دهقان مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با تأکید بر اهمیت موضوع آب گفت: آب امروز به یک مسئله حیاتی و استراتژیک تبدیل شده و آموزش صحیح و نهادینهسازی مهارتهای صرفهجویی از دوره ابتدایی تا متوسطه، ضامن آینده کشور و استان است.
وی افزود: شکاف میان دانش و عمل در حوزه مدیریت مصرف آب همچنان محسوس است و باید با آموزش مهارتهای نرم و ایجاد جریانسازی فرهنگی در مدارس، این فاصله کاهش یابد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد در پایان با اشاره به نقش معلمان در شکلدهی نگرش دانشآموزان تصریح کرد: نهادینه کردن صرفهجویی در آب باید حتی از معلمان تاریخ و ادبیات آغاز شود تا با انتقال پیشینه فرهنگی و تاریخی ایران و اهمیت منابع آبی، دانشآموزان با انگیزهای درونی و احساس مسئولیت در برابر این مایع ارزشمند رشد کنند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
فرمانده رزمایش ضدتروریسم «سهند۲۰۲۵» در گفتگوی اختصاصی با روزنامه «جامجم» مطرح کرد
در گفتوگوی «جامجم» با خالق اثر «وداع آخر» انجام شد
سفیر کشورمان در ترکیه در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد