مجموعه طنز تلویزیونی «درنگ» یکی از آثار طنز سیاسی ــ اجتماعی ومتفاوت دررسانهملی است که درفصل اول خود توانسته مخاطبان زیادی را پای گیرندهها بنشاند و در قالب یک فرم قابلقبول طنز در ژانر سیاسی با نگاهی عمیق و دقیق به مسائل منطقه و جهان، روایتگر خوبی برای نمایش تحولات سیاسی دنیای استکباری غرب، صهیونیسم و سیاستهای غرب باشد؛ از طرفی با توجه به استقبال خوب مخاطبان و بینندگان از این برنامه، عوامل تولید مجموعه طنز درنگ در فصل دوم آن که بهزودی راهی آنتن شبکه نسیم سیما میشود، بخشهایی را به این مجموعه اضافه کردهاند که خودشان معتقدند متفاوتتر و جذابتر از قبل است و برای علاقهمندان به این برنامه، شگفتانه محسوب خواهد شد.
محمد تاجیک، تهیهکننده مجموعه طنز درنگ در گفتوگو با خبرنگار جامجم درخصوص اهداف و رویکرد اصلی این مجموعه طنز صحبت کرده که میخوانید.
درنگ، روشنگری با زبان طنز ساده
تاجیک درباره این مجموعه به جامجم، گفت: درنگ یک مجموعه طنز سیاسی با رویکرد روشنگری و نقد رسانهای جریان صهیونیسم و غرب است که در قالب فرم خلاق ترکیبی (اجرا، نمایشی، هوش مصنوعی) به صورت طنز تولید میشود و هدف اصلی آن درگیر کردن ذهن مخاطب با پرسشها و پاسخ به سوءبرداشتهای موجود درباره تحولات منطقه و سیاستهای غرب است.هدف مااین است که جای مظلوم و ظالم وارونه جلوه داده نشود.هدف مجموعه تلویزیونی طنز درنگ بیدار کردن ذهن مخاطب در قالب لبخند است، نه در قالب شعار و ازمستقیمگویی فاصله دارد.طنز در این برنامه بیشتر از جنس هجو سیاسی ونقد رسانهای غرب است،نه تمسخرسطحی،بلکه افشاگری با زبان شوخی وخنده است.
به گفته تهیهکننده، طنز برنامه سیاسی ــ اجتماعی از نوع کنایی و ساده است یعنی تکیه بر لحن خودمانی و مردمدار برای تبدیل مسائل سنگین سیاسی به موقعیتهای روزمره، خندهدار و ملموس .
وی افزود: از طرفی هم رویکرد درنگ، روشنگری با زبان طنز ساده و کنایه است، یعنی مواجهه بیواسطه، بیتکلف و صادقانه با دروغهای رسانهای غرب در فضای روز سیاست بینالمللی. رویکرد ما ترکیب نقد و افشاگری با زبان طنز مردمی است یعنی بیان حقیقت سیاسی در قالب شوخی.
پخش درنگ جدید بهزودی از شبکه نسیم
فصل دوم مجموعه طنز درنگ بهزودی وارد کنداکتور شبکه نسیم سیما میشود که پخش آن بهصورت سه برنامه در هفته خواهد بود. تهیهکننده برنامه درباره فصل دوم مجموعه چنین توضیح میدهد: فصل دوم، بسیار متفاوتتر از فصل اول آن است؛ در فصل اول تمرکز روی معرفی کلی فضای نقد و کنایه رسانهای بود اما فصل دوم این مجموعه بهشدت عمقدارتر،تصویریتر وپرسوژهترشده ودارای ویژگیهای خاصی است.داستانمحور شدن آیتمها، اضافه شدن سکانسهای نمایشی گرافیکی و شخصیتهای ثابت،استفاده بیشتر و قویتر ازهوش مصنوعی مدرن، حضور پررنگتر موسیقی و طنز ازجمله این ویژگیهاست. البته او از اضافه شدن چند آیتم جدید هم خبر داد و گفت: بخشهای جدیدی را به فصل دوم مجموعه درنگ اضافه کردهایم که به این صورت است: پستچی (شخصیتی نیمهثابت که بستههای خبری و شوخیهای داستانی را وارد روند برنامه میکند) و بخش آقاجون (عنصر تمثیلی طنز ــ نمایشی که طنز را به سطح درونیتر و شخصیتر میبرد و بار فلسفی و اجتماعی دارد.)
به گفته وی قراراست درفصل دوم شاهد یک درنگ متفاوت باشیم.اودرتوضیح خود پیرامون فصلدوم مجموعه تلویزیونی درنگ میگوید: این فصل در ۶۰ قسمت۲۵دقیقهای تولید شده که ساختار کلی آن شامل بخشهایی چون پیشنمایش (نمایشی، مقدمهای طنز و خندهدار بر خبر روز)، خبر با ما (بخش خبری طنز با محوریت منطقه و تحولات بینالمللی)، پشت خط (شوخی با سیاستمداران و چهرههای رسانهای غرب)، با کارشناس (تحلیل طنزآلود با حضور «سردبیر» یا «آقای کارشناس»)، کاریکارتون (کلیپ تصویری کاریکاتورهای سیاسی روز با گرافیک متفاوت)، ترانهخوان (ترانه مقاومت و ضدصهیون با تنظیم خلاقانه و ریتم امروزی)، شرایط جوی سیاسی (آیتم کنایهآمیز درباره آب و هوای سیاسی جهان)، آیتمهای گرافیکی و ترکیبی (مثل آشپزخانه سیاسی، دوران کودکی، مناظره، گزارشگر برنامه و...) است.
درنگ بعد از جنگ تحمیلی ۱۲روزه
این برنامه هم مانند همه برنامههای تولیدی سیما، تحت تأثیر جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و مقاومت قهرمانانه مردم ایران در برابر دشمن صهیونی، دچار تحولات ساختاری شد.
به گفته تاجیک، محورهای اساسی این مجموعه طنز بعد ازجنگ،عمدتا حول تحولات بعد از حملات اسرائیل، نیابتسازی غرب، قدرت بازدارندگی ایران، سانسور در رژیمصهیونیستی، بحران در ساختار قدرت نتانیاهو، تغییر سیاست آمریکا و شکست ایرانهراسی در سطح منطقه و جهان میچرخد.
تاجیک از استقبال خوب مخاطبان از پخش فصل اول این مجموعه تلویزیونی طنز گفت و تاکید کرد که این استقبال کمک بسیاری برای طراحی بهتر این برنامه به ما کرد .او دلایل استقبال قابل توجه از این مجموعه طنز را چنین توضیح میدهد: مخاطبان درنگ را بهخاطر بیپروایی در نقد غرب، زبان طنز خودمانی و ترکیب شو و تحلیل سیاسی، پسندیدند. در شبکههای اجتماعی، آیتمهای «پشت خط» و «با کارشناس» بیشترین بازنشر و واکنش مردمی را داشت. پیام غالب مخاطبها این بود که این برنامه حرف دل مردم است که با شوخی گفته شده است.
ساخت فصل سوم
تاجیک معتقد است مجموعه درنگ قابلیت ادامه تولید درفصل سوم را بامحوریت پسلرزههای اقتصاد رسانهای صهیونیسم و جنگ روایتها و نگاه فلسفیتر و حتی متافیزیکیتر نسبت به هویت رسانه وافکارعمومی دارد.وی همچنین از همکاری و مشارکت نهادها و افراد در ساخت این مجموعه تلویزیونی خبر داد و گفت: گروهی از هنرمندان و کارشناسان حوزه طنز و گرافیک و تحلیل سیاسی ازجمله نخبگان مجتمع شهدای ۱۵۶۱، کارشناسان و سردبیران خبر که ما را در تولید این برنامه یاری رساندند و همچنین جا دارد از عزیزان روشنفکر و تحلیلگر در موکب احباب الرضا، هیأت رزمندگان اسلام نیز یادی کنیم که کمک بسیار خوبی در بخش محورهای قابل پرداخت این مجموعه داشتند. گفتنی است که محمد تاجیک، تهیهکننده مجموعه تلویزیونی طنز درنگ طی سالها فعالیت در رسانهملی آثار مختلفی را برای شبکههای تلویزیونی تولید کرده که برنامههای ترکیبی همچون «پندار»، «جن»،«رصد»، «اسرار»، «عجایب هفتگانه»، «حقیقت»، «ایرانشهر»، «حقیقت ۲»، «کودک و رسانه»، «جشنواره کیش»، «روشنا فصل اول و دوم»، «سیمای انقلاب» و برنامههای ترکیبی نمایشی همچون «سینمای آخرالزمان» و نیز مستند «سرباز امام زمان» و نیز مسابقه «نسیم سبز» از جمله آنهاست که طی سالهای ۱۳۸۶ تاکنون برای شبکههای مختلف تلویزیونی تولید شده است.