به گزارش جامجمآنلاین از فارس در روزگاری که توسعه شهری با خدمات حملونقل عمومی سنجیده میشود، شهرستان باشت هنوز از ابتداییترین عنصر این خدمات یعنی تاکسی بیبهره است، مسئلهای که نهتنها چهرهای نازیبا به شهر داده، بلکه عملاً زندگی روزمره مردم را مختل کرده است.
با جمعیتی بیش از ۲۲هزار نفر، این شهر کوچک در جنوب کهگیلویه و بویراحمد سالهاست بدون حتی یک تاکسی رسمی به کار خود ادامه میدهد. مردم برای جابهجاییهای ضروری، چارهای جز استفاده از آژانسها و خودروهای شخصی ندارند.
نبود تاکسی در باشت تنها یک نقص در سیستم شهری نیست؛ بلکه مسئلهای است که عدالت حملونقل را به چالش کشیده و بر معیشت و آرامش روانی مردم تأثیر مستقیم گذاشته است.
فاطمه بازیار، دانشجوی دانشگاه پیام نور باشت، در خصوص این مشکل گفت: برای رفتوآمد به کلاسها مجبورم از آژانس استفاده کنم. هم هزینه زیادی دارد و هم همیشه ماشین نیست. اگر تاکسی رسمی داشتیم، شرایط بهتر بود.
وی خاطرنشان کرد: ما دانشجوها هزینه زیادی برای شهریه میپردازیم، دیگر توان پرداخت کرایههای بالا را نداریم. از مسئولان انتظار داریم برای ما چارهای پیدا کنند.
علیرضا محمدی، ساکن یکی از روستاهای اطراف باشت، عنوان کرد: هزینههای سفر داخل شهر برای ما خیلی بالاست. اگر تاکسی عمومی بود، هم امنیت بیشتری داشتیم و هم کرایهها کمتر میشد.
وی ادامه داد: روستاییها به خاطر نبود سرویس و تاکسی، خیلی وقتها کارهای اداریشان را نمیتوانند انجام دهند. این واقعاً زندگی را سخت کرده است.
مجید گرامی، کارمند یکی از ادارات باشت به نبود تاکسی اشاره کرد و گفت: ادارات باشت فاصله زیادی از هم دارند. ما کارمندان برای انجام کارها باید چند بار با آژانس برویم و برگردیم. این اصلاً مقرونبهصرفه نیست.
وی تأکید میکند: علاوه بر هزینه، بعضی وقتها ماشین نیست یا دیر میرسد. این باعث تأخیر در کارهای اداری میشود. در شهری که تاکسی نباشد، نظم هم نیست.
از سوی دیگر، مسئول تاکسیرانی شهرداری باشت وجود مشکل را تأیید میکند. رمضان پندار گفت: شهرستان باشت فاقد تاکسی عمومی است. در حال حاضر فقط خودروهای شخصی تحت عنوان تاکسی موقت به مردم خدمات میدهند.
وی بیان میکند: متقاضیان زیادی برای دریافت تاکسی به واحد تاکسیرانی مراجعه کردهاند، اما مشکل اصلی، نبود تسهیلات بانکی است. اتحادیه تاکسیرانی تاکسیها را فقط نقدی واگذار میکند.
پندار افزود: اکثر متقاضیان توان خرید نقدی خودرو را ندارند. در واقع اگر تسهیلات بانکی ویژه داده شود، خیلیها برای فعالیت در تاکسیرانی آماده هستند.
وی خاطرنشان میکند: بر اساس برآوردها، باشت برای ساماندهی حملونقل عمومی خود به دستکم ۳۰ دستگاه تاکسی نیاز دارد. این تعداد میتواند بخش عمدهای از مشکلات را برطرف کند.
تحلیل کارشناسان محلی و تجربه روزمره مردم نشان میدهد که نبود تاکسی نهتنها رفاه عمومی را کاهش داده، بلکه فرصتهای شغلی و گردشگری شهر را نیز محدود کرده است.
باشت با وجود ظرفیتهای طبیعی، تاریخی و انسانی از ابتداییترین شاخصهای توسعه شهری عقب مانده و این مسئله نوعی نابرابری ساختاری در میان شهرهای استان به وجود آورده است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
محمود قماطی، نائبرئیس شورای سیاسی حزبالله در گفتوگوی اختصاصی با «جامجم»:
صریح و بیپرده با علیرضا خانی عضو سابق هیأت مدیره استقلال