خاطره بازی با قول مردونه

تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ژانر دفاع مقدس، به‌ویژه انعکاس و نمایش شرایط و موقعیت اجتماعی، سیاسی و معیشتی مردم در سال‌های دهه ۶۰ با حال و هوای طنز، کار ساده و راحتی نیست و نیاز به برنامه ریزی و طراحی داستان و سوژه‌های بکر آن مقطع زمانی دارد که خوشبختانه طی سال‌های پس از جنگ تحمیلی سازندگان این نوع آثار تلاش‌های فروانی را در این عرصه داشتند و آثاری هم در همین ارتباط ساخته شد و در سینما‌های کشور به اکران درآمد و برخی از آن‌ها هم از رسانه ملی پخش شد.
تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ژانر دفاع مقدس، به‌ویژه انعکاس و نمایش شرایط و موقعیت اجتماعی، سیاسی و معیشتی مردم در سال‌های دهه ۶۰ با حال و هوای طنز، کار ساده و راحتی نیست و نیاز به برنامه ریزی و طراحی داستان و سوژه‌های بکر آن مقطع زمانی دارد که خوشبختانه طی سال‌های پس از جنگ تحمیلی سازندگان این نوع آثار تلاش‌های فروانی را در این عرصه داشتند و آثاری هم در همین ارتباط ساخته شد و در سینما‌های کشور به اکران درآمد و برخی از آن‌ها هم از رسانه ملی پخش شد.
کد خبر: ۱۴۹۸۶۶۹
نویسنده رسول شمالی ورزنده - گروه رسانه 

اما این شب‌ها شاهد پخش اثری متفاوت‌تر و نو از شرایط جنگی پشت جبهه و موقعیت حساس کشور در دهه ۶۰ هستیم که در قالب یک مجموعه بسیار تماشایی با رنگ و لعاب طنز گونه تحت عنوان قول مردونه از شبکه سه سیما در حال پخش است. این مجموعه که فضای قابل لمسی از سال‌های سخت دهه شصت را به تصویر می‌کشد، مسائل و موضوعات مربوط به جبهه‌های حق علیه باطل از یک سو و خیانت منافقان در داخل و نفوذشان در برخی از نهاد‌های انقلاب، انجام ترور‌های وحشیانه و همصدایی آن‌ها با صدام از سویی دیگر را به نمایش گذاشته است. همین هم باعث شده که قصه مجموعه تلویزیونی " قول مردونه " تماشایی و جذاب‌تر شود. 

اگرچه در بطن قصه و روایت داستان این مجموعه، شاهد اتفاقاتی هستیم که با زبان طنز پیش می‌رود، اما به نظر می‌رسد که قربان علی طاهر فر کارگردان مجموعه " قول مردونه " و مصطفی زندی نویسنده آن تلاش کردند که اتفاقات و رویداد‌های تاریخی و تاثیر گذار جبهه‌های نبرد و دوران دفاع مقدس را این بار با یک رویکرد جدید و ناگفته‌های بکر برای بیننده تلویزیونی به تصویر بکشند. همچنین ماجرا‌هایی از زندگی اجتماعی و کمک‌های مردمی در پشت جبهه را برای نسل جوان امروز که دوران جنگ تحمیلی را لمس نکرده اند، روایت کرده است. یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد مجموعه تلویزیونی " قول مردونه " سبک و سیاق روایت قصه و زندگی مردم آن زمان به‌صورت طنز و کمدی و البته عبرت آموز است که در نوع خود کم نظیر نشان می‌دهد و در واقع نگاه عمیق به مسائل اجتماعی و خانوادگی مربوط به جبهه و جنگ با نماد‌های طنز گونه است که کارگردان به دنبال ارائه یک اثری فاخر از شرایط زندگی در دوران دفاع مقدس بود تا در عین حالی که بتواند شرح ماجرایی از آن سال‌ها برای مخاطب داشته باشد، لبخند بر لب بیننده تلویزیونی بنشاند. در عین حال، با توجه به پخش این اثر تلویزیونی در ایام نوروز و فروردین، فضای شاد و مفرحی را هم برای مخاطبان تلویزیونی فراهم سازد که به‌نظر می‌آید در این خصوص موفق عمل کرده است. 

قول مردونه مجموعه‌ای با قصه‌ای از زندگی چند خانواده متوسط جامعه سال‌های دهه ۶۰ کشورمان است که حول محور آن، روایتی از زندگی آقا عزت که محمدرضا هدایتی نقش آن را ایفا می‌کند، بیان می‌شود. از طرفی بازی خوب سروش جمشیدی در نقش ماشاالله که از بستگان نزدیک آقا عزت است و برای اعزام به جبهه به عنوان عکاس لحظه شماری می‌کند، حال و هوای خاصی را به این مجموعه بخشیده است.

در روند داستان این مجموعه هم ماجرای ازدواج و دلدادگی دو جوان قصه، " قول مردونه " را در مسیری قرار می‌دهد که برای مخاطبان شیرین‌تر می‌شود تا پی گیر ماجرا شوند و روایت مجموعه را دنبال کنند، اما در همین راستا و بموازات قصه شاهد اتفاقاتی در این مجموعه هستیم که می‌تواند برای مخاطبان و بینندگان فراتر از یک مجموعه تلویزیونی جلوه کند و آن هم افشاگری از جنایات گروهک ترویستی منافقین است که در این خصوص هم کارگردان و نویسنده مجموعه " قول مردونه " تلاش کردند که جنایات و خیانت‌های این گروهک آدم کش تروریستی را با یک فرآیند نو وبا زبان طنز به نمایش بگذارند. 
" قول مردونه " تنها یک مجموعه طنز و سرگرم کننده نیست بلکه این مجموعه علی رغم طنز بودن و ایجاد فضای شاد و مفرح برای مخاطبان، یکی از اهداف مهمش نمایش فضا و لوکیشن‌های زندگی اجتماعی و خانوادگی مردم در سال‌های دهه ۶۰ و دوران دفاع مقدس و به نوعی نمایش مقاومت مردم قهرمان ایران اسلامی در برابر رژیم متجاوز صدام و همه قدرت‌های استکباری که به رژیم صدام کمک می‌کردند و نیز مقابله با گروهک تروریستی منافقین در داخل کشور است که به‌نظر می‌آید این مجموعه علی رغم برخی از کم و کاستی‌ها بخاطر تجربه اولش، در کل مجموعه‌ای موفق بوده است و توانسته تا اندازه زیادی مخاطبان را با خود همراه کند.

خوشبختانه لوکیشن‌ها و فضای محیطی و جغرافیایی سال‌های دهه شصت و شرایط محیطی زندگی آن دوران به نحو مقتضی و تا اندازه زیادی توانسته اتفاقات و خاطرات آن سال‌ها را برای بینندگان تلویزیون زنده کند و به نوعی می‌شود گفت که قول مردونه مجموعه‌ای است که هر بیننده تلویزیونی که آن سال‌ها را درک کرده است با این مجموعه خاطره بازی می‌کند و احساس خوبی را با تماشای تصاویر بکر آن دارد.

به هر حال به‌نظر می‌رسد که تولید این نوع آثار که رنگ و بوی دوران دفاع مقدس را دارد به نوعی می‌تواند برای نسل جوان و آینده کشورمان بازخوانی و روایت عینی و بصری شود و لازم و ضروری است. البته بایستی ساخت این نوع آثار با حال و هوای متفاوت و تازه و بکر باشد تا نسل جوان کشور که آن دوران‌ها را ندیده و لمس نکرده‌اند با اشتیاق بیشتری برای تماشای آن بنشینند. 

اما آنچه که در مجموعه " قول مردونه " به عنوان یک مجموعه تاریخ معاصر بیشتر مورد توجه است نوع دیالوگ‌ها، نوع پوشش، فضای کوچه و خیابان، بافت فرهنگی اجتماعی محیط شهری، مکان‌ها و خانواده‌ها، نوع اتوموبیل‌ها، نوع ارتباط‌های مردم، ساختار‌های اجتماعی، رفتاری و همدلی مردم و ... در آن دوران است که نشان از آن دارد که عوامل ساخت این اثر، وسواس و دقت خاصی را در این موارد داشتند تا داستان این مجموعه با واقعیت‌های آن دوران مطابقت داشته باشد و آن خاطرات را در اذهان زنده کند.

البته بایستی اذعان کرد که ساخت مجموعه‌های تاریخی به خصوص تاریخ معاصر و نمایش اتفاقات و رویداد‌های مهم تاریخی کار راحت و آسانی نیست و نیاز به زیرساخت‌ها و فضا‌های مقتضی آن دوران دارد و یقینا برای تولید این نوع آثار نیاز به کمک و مساعدت نهاد‌ها و سازمان‌های مرتبط هست. از طرفی هم نیازمند به حمایت و پشتیبانی از سازندگان این چنین آثار نیز مورد انتظار است. به‌طور حتم رسانه ملی مشوق تولید این نوع آثار و پخش آن است که امیدواریم انشاءالله در آینده شاهد ساخت بیشتری از این نوع مجموعه‌های تلویزیونی در رسانه ملی باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها