«جام‌جم» جشنواره‌های تخفیف جراحی زیبایی را بررسی می‌کند

جراحی زیبایی با تله تخفیف!

این روزها صفحه اینستاگرام را که باز می‌کنی، انگار وارد کارناوال زیبایی شده‌ای! شعارهایی مثل: «دو نفر بیار، فیلر رایگان بگیر» یا «بوتاکس بزن، لیزر جایزه بگیر» در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها و حتی در سطح شهر جولان می‌دهند و دلالان هم حسابی میدان‌داری می‌کنند. شعارهایی که نوید زیبایی سریع و ارزان را می‌دهند؛ اما سودهای میلیاردی، عوارض جبران‌ناپذیر و شاید یک عمر پشیمانی پشت تبلیغات پرزرق‌وبرق آنها کمین کرده است.
این روزها صفحه اینستاگرام را که باز می‌کنی، انگار وارد کارناوال زیبایی شده‌ای! شعارهایی مثل: «دو نفر بیار، فیلر رایگان بگیر» یا «بوتاکس بزن، لیزر جایزه بگیر» در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها و حتی در سطح شهر جولان می‌دهند و دلالان هم حسابی میدان‌داری می‌کنند. شعارهایی که نوید زیبایی سریع و ارزان را می‌دهند؛ اما سودهای میلیاردی، عوارض جبران‌ناپذیر و شاید یک عمر پشیمانی پشت تبلیغات پرزرق‌وبرق آنها کمین کرده است.
کد خبر: ۱۴۹۵۴۵۲
نویسنده زهرا حامدی - گروه جامعه
 
نوروز در فرهنگ ایرانی، زمان نو شدن و تغییر است و همین موضوع باعث شده کلینیک‌های زیبایی و دلالان سودجوی این حوزه از این فرصت برای جذب مشتریان استفاده کنند. تخفیف‌های ویژه عیدانه، مثل «تزریق چربی صورت فقط پنج‌میلیون تومان» یا «لیزر رایگان فقط به مدت ۱۰روز»، با هدف جلب توجه افرادی طراحی شده‌اند که به‌دنبال تغییر ظاهر خود در آستانه سال نو هستند. این تبلیغات اغلب با عباراتی احساسی و فریبنده مثل «ارتقای زیبایی بیشتر با کمترین هزینه» همراهند که مخاطب را به تصمیم‌گیری سریع ترغیب می‌کنند.
 
جشنواره زیبایی؛ تله یا فرصت؟
دکتر خلیل صداقت‌پیشه، کارشناس پزشکی قانونی در این خصوص به جام‌جم می‌گوید: «این تخفیف‌ها گاهی به معنای کاهش کیفیت خدمات یا استفاده از مواد ارزان‌قیمت‌تر است.» او هشدار می‌دهد: «وقتی قیمت‌ها به‌صورت غیرمنطقی پایین می‌آید، باید به استانداردهای ایمنی و تخصص پزشک شک کرد.» بااین‌حال، تب‌وتاب این تبلیغات به‌قدری بالاست که بسیاری از مردم، به‌ویژه جوانان، بدون تحقیق کافی جذب این وعده‌ها می‌شوند.
 
نگاهی به سود کلان خدمات زیبایی
طبق آمارهای منتشرشده، صنعت زیبایی درسال۲۰۲۳ درآمدی حدود۱۵.۴میلیارد دلار درسطح جهانی داشته که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۸ به ۲۵.۹میلیارد دلار برسد. درکشور مانیز اکنون این حوزه جزو پردرآمدترین بخش‌هاست وبازار سیاه آن سودهای قابل‌توجهی را خارج از آمار رسمی به جیب فعالان این صنعت سرازیر می‌کند. درحال‌حاضر یکی از پرسودترین بخش‌های این صنعت، دلالی است که به‌صورت شبکه‌های غیررسمی عمل می‌کند. در ایام نوروز و مناسبت‌های دیگر که تب‌وتاب مردم برای خرید و تغییر بالاتر است، این شبکه‌ها فعال‌تر می‌شوند و با تبلیغات دهان‌به‌دهان یا آنلاین، مشتریانی را که به‌دنبال تخفیف هستند، به دام می‌اندازند و پول هنگفتی به جیب می‌زنند. به‌عنوان‌مثال، یک دلال می‌تواند برای هر مشتری که به کلینیک معرفی کند، حداقل بین یک تا دومیلیون تومان پورسانت می‌گیرد. همین سودجویی‌ها باعث شده تا بسیاری از دلالان با کلینیک‌های غیرمجاز همکاری می‌کنند که هزینه‌ها را پایین‌تر نگه می‌دارند و سود بیشتری نصیب هر دو طرف می‌شود.
 
نظارت حداقلی بر تبلیغات پزشکی
اگرچه چندی پیش جریمه دخالت غیرپزشکان در امور پزشکی از پنج‌میلیون به ۵۸۰میلیون تومان برای بار اول و یک‌میلیارد و ۱۶۰میلیون تومان برای بار دوم به بعد افزایش یافت اما بااین‌حال ما همچنان هرروز شاهد رشد قارچ‌گونه حضور افراد و مراکز غیرمتخصص در حوزه زیبایی هستیم. خلیل صداقت‌پیشه، کارشناس پزشکی‌قانونی در گفت‌وگو با جام‌جم علت این مسأله را نظارت‌های ناکافی بر تبلیغات پزشکی می‌داند و می‌گوید: وقتی نظارت‌ها بر تبلیغات پزشکی به‌ویژه در حوزه زیبایی کافی نیست، بدیهی است که سروکله افراد سودجو در این عرصه پیدا می‌شود.وی می‌افزاید: در گذشته اگر شما با دلالی روبه‌رو می‌شدید با احتیاط با آن برخورد می‌کردید، اما اکنون شکل دلال‌ها با گذشته فرق کرده و ظاهری موجه به خود گرفته است. به همین دلیل وقتی مردم با فردی تحصیلکرده روبه‌رو هستند به آن شخص اعتماد می‌کنند و این اعتماد که سرمایه بزرگی برای ماست، تحت تاثیر سودجویی عده‌ای، به مخاطره می‌افتد و سلب می‌شود.
 
هوشیاری را چاشنی زیبایی کنید!
این متخصص پوست با بیان این‌که متاسفانه بسیاری ازمراجعین اصلا توجه نمی‌کنند فردی که به آنها مشاوره می‌دهد پزشک هست یا خیر می‌گوید: مشاوران مراکز زیبایی در بسیاری ازموارد تنها بازاریابان آن مرکز هستند که متناسب با خواسته مشتریان مشاوره و وعده‌های تضمینی می‌دهند تا به انگیزه او فعلیت ببخشند، درحالی‌که در کار پزشکی ما با یک موجود زنده طرف هستیم و نمی‌توان پیش‌بینی و تضمین صددرصدی کرد.صداقت‌پیشه تاکید می‌کند که هنگام انجام خدمات زیبایی از پزشک بودن فرد ارائه‌دهنده خدمات از طریق استعلام از سایت نظام پزشکی یا سایت متخصصین پوست ایران مطمئن باشند. وی دراین‌باره بیان می‌کند: متاسفانه درحال‌حاضر بسیاری از افراد فقط به وعده‌ها و هزینه پایین خدمات توجه می‌کنند درحالی‌که تقریبا در ۹۰درصد مواقع وقتی هزینه‌ای اعلام می‌شود تنها برای فریب و جذب مشتری است وبعد ازآن وقتی فرد مراجعه می‌کند هزینه‌های جدیدی پیش پای فرد قرار می‌دهند که درنهایت بعضا هزینه بیشتری از سایر مراکز را بر گردن فرد می‌گذارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
ربع قرن با رادیو جوان

با وحید اسدی، مدیر رادیو جوان درباره رویکرد‌های جدید این رادیو در ۲۸ سالگی تأسیس آن گفتگو کردیم

ربع قرن با رادیو جوان

نیازمندی ها