آن قدر هوا آلوده است که در چهار روزی که نمایشگاه تلکام برگزار شد، یک روز آن یعنی چهارشنبه(۵ دی) تعطیل بود. همزمان در همین تاریخ، نمایشگاه صنعت چاپ هم برگزار شد که به تعداد بازدیدکنندگان افزود.هنوز همه ما دوران کرونا را بهیاد داریم. زمانی که همه ما مجبور بودیم بهمنظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از ماسک استفاده کنیم. فضای نمایشگاه تلکام در این دوره یادآور دوره کرونا بود. منتهی با این تفاوت که شیوع بیماری، نقش پررنگی دراستفاده ازماسک نداشت و اغلب مردم بهدلیل آلودگی، ماسک به صورت داشتند.باهمه این تفاسیر ومعضلاتی که به آن اشاره کردیم، بیستوپنجمین نمایشگاه تلکام با حضور بازیگران اصلی بخش دولتی و خصوصی و با رویکرد مشارکت حداکثری برگزار شد.
یکی ازشعارهای اصلی این نمایشگاه،مخابرات پایدار درعصرهوش مصنوعی بود.همچنین درمراسم افتتاحیه اعلام شد که۱۴۸ شرکت داخلی و خارجی و ۳۰ نفر هیأت خارجی ازکشورهای منطقه (عراق، روسیه، ارمنستان و ترکیه) در نمایشگاه تلکام حضور دارند.نمایشگاه تلکام در متراژ ۲۵هزار متر غیر مفید و۱۲هزارمتر مفیدبرگزار میشود که نسبت به سال گذشته، رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرد.در تلکام، ۲۵ موضوعی که بیش از سایرموارد بهچشم میخورد، بهرهگیری ازهوش مصنوعی بود.درچهار روزی که نمایشگاه برگزارشد ۹ پنل تخصصی در حوزه اقتصاد دیجیتال وهوش مصنوعی برگزارشد.درهر پنل اساتید زیادی پژوهشهای خود را ارائه میدادند و یکی از بخشهای پرطرفدار نمایشگاه همین قسمت بود.درمجموع ۴۲ ارائه توسط پژوهشگران و اساتید انجام شد.
بخش جذاب دیگری که در نمایشگاه تلکام وجود داشت، مربوط به غرفهبازی بود. افرادی که یکدیگررا نمیشناختند اما در یک میدان مسابقه مجازی به رقابت میپرداختند. حتی برای جذابشدن ماجرا، افرادی با لباس جنگی بهصورت واقعی از جلوی نمایشگر افراد مشغول بازی جنگی رد میشدند.
رونمایی از «ابر ما»
دربیستوپنجمین نمایشگاه تلکام از سامانه «ابر ما»رونمایی شد.این سامانه برای بخشهایی که نیازمند ذخیره اطلاعات هستند کاربرد داردومیتوانند دادههای خودرادریک فضای ابری نگهداری کنند.خدماتدهنده اصلی این سرویس شرکت مخابرات ایران است. یکی ازمزایای ابرما، توزیعشدگی قابلتوجه آن درمراکزمخابراتی کشوراست.سرویس اولGPUaaSاست که بهصورت گسترده در اختیار مشترکان دانشگاهی- پژوهشی قرارمیگیرد.سرویس بعدی«کلاد گیمینگ»است که با تأمین منابع پردازشی لازم به گیمرها امکان میدهد با کامپیوتر عادی یا تلویزیون هوشمند واینترنت معمولی از بازیهای روز دنیا استفاده کنند.
مدیریت مصرف انرژی
یک شرکت دانشبنیان در نمایشگاه تلکام از سامانهای رونمایی کرد که می تواندمصرف انرژی را مدیریت کند و تفکیک عادلانه مصرف را در مجتمعهای اداری، تجاری ومسکونی برقرار کند. این سامانه بر بستر اینترنت اشیا طراحی شده و نحوه کار آن به این صورت است که بعد ازکنتور اصلی،یک کنتور مدیریت نصب میشود و میزان مصرف هر واحد مشخص خواهد شد. این سامانه بیشتر برای مجتمعهایی بهکار گرفته میشود که در یک بخش یک کنتور مشترک برای استفاده دارند.با استفاده از این سامانه میتوان کاهش مصرف را پیشبینی کرد.
خودروی خودران
یکی ازشرکتهای پیشرو درحوزه هوش مصنوعی همراه اول بودکه باشعارهمراه شمادرمسیر اتصالی هوشمند دراین نمایشگاه حضورپیدا کرد.این شرکت درجدیدترین رونمایی خودیک خودروی خودران طراحی کرده بودکه درمرحله تست قراردارد؛ خودرویی تکنفره که البته پلاک آن در دسته موتورسیکلتها قرار دارد.این موتورسیکلت چهارچرخ بااستفاده ازاینترنت اشیا و هوش مصنوعی فعالیت خواهد کرد و میتواند بااستفاده ازنقشه راهنما شخص رابه مقصد برساند.یکی ازمزایای این محصول نیزبرقی بودن آن است.
ذخیرهسازی در هوش مصنوعی
«دسکتاپ ابری هوشمند» و«فضای ذخیرهسازی ابری هوشمند» توسط یک شرکت فعال در این حوزه رونمایی شد. این دو محصول به کاربران هوش مصنوعی این امکان را میدهد تا دادههای باحجم بالای خود دربخش هوش مصنوعی رابهسادگی ذخیرهسازی کنند. کاربران سرویس دسکتاپ ابری هوشمند میتوانند به سرویسها و ماشینهای هوش مصنوعی در هر نقطه از ایران، دسترسی داشته باشند. کاربران با استفاده از این سرویس دیگر نیازی به خرید سختافزارهای گرانقیمت ندارند و میتوانند در هر زمان و مکانی به مدرنترین و قویترین سختافزارها دسترسی داشته باشند.
محمدرضا عارف، معاون اول رئیسجمهور
افزایش سهم فناوری در رشد اقتصادی
«نگاه کشورهای درحال توسعه به فناوری بدبینانه است و بهدلیل ورود با تأخیر این فناوریها، این کشورها هزینههای ناخواستهای را متحمل میشوند و هرگام کوچک خلاف این روند بهعنوان یک دستاورد بزرگ تلقی میشود. هزینه اقتصادی و مادی عدم بهرهگیری از فناوریهای نوین، بسیار بالاست. مزیت بخش فناوری اطلاعات در کشور، وجود نیروهای باانگیزه، بانشاط و با هوش و توان علمی بالاست. باید دید سهم فناوری اطلاعات در تولید ناخالص داخلی چیست و بایدتکلیف کنیم ۱۰درصد ازسهم تولید ناخالص داخلی از حوزه فناوری اطلاعات باشد و این اغراق نیست، چراکه بازار خوب و ارزشمندی در داخل، منطقه و جهان با توجه به برقراری تعاملات خوب منطقهای و بینالمللی و حضور جمهوری اسلامی ایران در تشکلها و نهادهای بینالمللی داریم.
سیدستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
شهروند شبکه را به رسمیت بشناسیم
هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این نمایشگاه اعلام کرد که رویکرد وزارتخانه متبوعش توجه به فناوریهای نوین است و برای این بخش برنامه ویژه دارد.وی تاکید کرده اگردرگذشته مفهوم و تعبیر شهروند را استفاده میکردیم، امروز باید شهروند شبکه را به رسمیت بشناسیم و با ظرفیتهای امروز خودرا بهروزکنیم.دراین دوره،جهتگیری مابا نگاه ویژهای به فناوریهای نوین خواهدبود؛ ارتباطات تابه امروز،بحث صوت وترافیک را تنظیمگری میکرد و از این به بعد باید بهسمت تنظیمگری حوزه داده، سرویس و هوش مصنوعی قدم بردارد و البته برای این کار زمان زیادی هم ندارد. ما درسالهای اخیر دربحث خدمات و تولیدات حوزه ارتباطات وفناوری اطلاعات،شاهد اقدامات مهم وخوبی بودهایم، بههمین منظور ضروری است توسعه بازاررادرقالب دیپلماسی فناوری مورد توجه قرار داده و از ظرفیتهای همه اتحادیهها و نشستهای جهانی در این زمینه استفاده کرد.
فرامز رستگار، دبیر سندیکای صنعت مخابرات
مخابرات از دیروز تا امروز
رستگار دبیر سندیکای صنعت مخابرات، درباره تاریخچه تلکام نیز در این نمایشگاه اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مخابرات کشور بررسیهایی برای ایجاد تحولات مختلف انجام شد. بزرگترین ضعف آن روز مخابرات این بود که در هیچ بخشی نتوانسته بود پیشرفت کند. پس از بررسیهای متعدد بخشهایی برای خود اتکایی وخودباوری ایجادشد وطولی نکشید که دستاوردهای زیادی به دستآورد. بههمین دلیل نیاز بود این دستاوردها در جایی نمایش داده شود. در آن زمان با شرکت نمایشگاهها صحبت شد و یک گوشه کوچک در یک نمایشگاه به این رویکرد اختصاص پیداکرد؛البته هیچوقت نمایشگاه مستقل نداشت.اواخردهه۷۰ با همکاری شرکت نمایشگاهها، یک نمایشگاه مستقل تحت عنوان نمایشگاه تلکام راهاندازی کردیم که بیستوپنجمین دوره از این نمایشگاه سوم تا ششم دیماه ۱۴۰۳ برگزار شد.
محمد جعفرپور، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران
ارتباطات پایدار
لازمه هوش مصنوعی وسرویسدهی آن، وجود ارتباطات پایدار است واگر دراین بخش ضعف داشته باشیم امکان ارائه خدمات هوش مصنوعی و اینترنت اشیا نخواهد بود؛ سعی میکنیم ازتمام توان وظرفیت خود برای توسعه این بخشها استفاده کنیم. توسعه فیبرنوری (ایجاد سالانه یکمیلیون پوشش)، توسعه شبکه انتقال استانی تا هشتماه آینده و ارائه سرویسهای جدید مانند ابر مخابرات ایران از مهمترین اهدافی است که شرکت مخابرات ایران آن را دنبال خواهد کرد. یکی از موارد دیگر، توسعه هوش مصنوعی مخابرات است که در دستور کار قرار گرفته و در سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید؛ در بخش دیگر، افزایش کیفیت سرویس و ارتقای کیفیت خدمات ارائهشده و خدمات پسازفروش به مشتریان را در دستور کار قرار دادهایم؛ در نمایشگاه تلکام نمودی از این سرویسها را ارائه خواهیم کرد.