گرچه هنوز تصویری که ازدانشگاه صداوسیما درمقایسه با سایر دانشکدههای علوم ارتباطات ورسانه وجود دارد، تصویر کاملا شناختهشدهای نیست؛ تحولات پیشروقطعا به بازسازی جلوه دانشگاه رسانهملی کمک خواهدکرد. به مناسبت روز دانشجو با شهاب اسفندیاری گفتوگو شده که باز نشرش را در ادامه میخوانید.
بعدازحدود چنددههفعالیت مستمر،اکنون دانشگاه صداوسیمادرمقاطع گوناگون تحصیلیازچه تعداددانشجومیزبانی میکند؟
با احتساب ورودیهای جدید دانشگاه صداوسیما، امروز دارای حدود ۹۵۰ دانشجو در تمام مقاطع مختلف است.
از نظر توازن جنسیتی در پذیرش دانشجو، دانشگاه صداوسیما چه شرایطی دارد؟
به این دلیل که دربرخی رشتههای کاردانی تنها از بین آقایان دانشجو پذیرش میکنیم، اکنون۶۰درصد دانشجویان آقا و ۴۰درصد خانم هستند.
یکی ازموضوعاتی کههمیشه بافضای دانشگاه وزیست دانشجویی پیوندداشته،مطالبهگری وفعالیتهای صنفی است امابه نظرمیرسددانشجویان دانشگاه صداوسیما کمترچنین روحیهای دارند.رویکردشمابه فعالیتهای دانشجویی چگونه است؟
من هم زمانی که به دانشگاه صداوسیما آمدم، چنین احساسی داشتم؛ تعداد تشکلها، انجمنهاوکانونهای فعال دانشجویی در سالهای گذشته خیلی کم بوده و تنها تشکل بسیج دانشجویی فعالیتهایی داشته ویک انجمن علمی و تعدادی کانون فعال بوده است.آنزماندانشجویان صداوسیمابهشرطمعدل بالای۱۵وقبولی درگزینش،به استخدام سازمان صداوسیما درمیآمدند. در این میان، برخی دانشجویان که باید برای خدمت به شهرستان میرفتند، انصراف میدادند و بههرحال، خسارتی وارد میشد و طبیعتا در عدم پویایی فضا نیز بیتأثیر نبود. برای حل این مشکل لازم بود دانشجویان خودشان را ملزم به تلاش ببینند تا از حسوحال کارمندی خارج شوند و بدانند که اگر میخواهند به استخدام صداوسیما درآیند، باید فعال باشند.
بهنظر شما، بخشی ازانفعال دانشجویان دانشگاه صداوسیما،بهسبب جوحاکم بر دانشجویان و خودکارآمدپنداری آنهاست؟
نگرش دانشجو باید به سازمان اینگونه باشد که قرار است بهترینها دررقابتی سالم،وارد صداوسیماشوند. نظام امتیازبندی در دانشگاه به همین منظور ایجاد شد تا دانشجو پس از ارزیابی علمی، مهارتی، تولیدات، فعالیت فوقبرنامه، ظرفیتهای بینالمللی و... با کارنامهای علمی و فرهنگی استخدام شود. دانشجویی که دراین سطح از فعالیت باشد، قطعا پویاتر خواهد بود و فضای دانشگاه را از انفعال خارج میکند.به همین منظور،معاونت فرهنگی زمینه را برای فعالیتهای کانونها و تشکلها و اعطای مجوز باز کرد. اکنون تمام دانشکدههای ما حداقل یک یا چندین انجمن علمی و انواع کانونهای فعال دارند؛ همچنین اردوهای باکیفیتی به دست دانشجویان برگزار میشود.دانشگاه صداوسیمادر چند سال اخیر انجمن صنفی جدیای نداشت، اما اکنون این انجمن با جدیت پیگیر مطالبات دانشجویان است و کاملترین و جسورانهترین جلوه آن را در مراسم روز دانشجوی سال ۱۴۰۲باحضور رئیس رسانهملی درجمع دانشجویان دانشگاه صداوسیما مشاهده کردیم که بهطور شفاف تمام پرسشهایشان را مطرح کردند.
اگرامروزخودتان یکی ازدانشجویان دانشگاه صداوسیما بودید،ازرئیس دانشگاه وسازمان صداوسیماچه توقعاتی داشتید؟
اهالی رسانه افکار جامعه را شکل میدهند و اهمیت وحساسیت کار در رسانه بسیار بالاست. اگر رسانهملی را دانشگاهی عمومی درنظر بگیریم، دانشآموختگان دانشگاه صداوسیما معلمان این دانشگاه عمومی هستند؛ بنابراین، اگر دانشجوی چنین دانشگاهی بودم، توقع داشتم آموزش و امکاناتم بهترین باشد. بهنظرم، ورود به این دانشگاه باید سخت باشد تا بهترین استعدادها و شایستهترین افراد بتوانند در این فضا تحصیل کنند.باید امکان رقابت حرفهای ودرآمدهادر رسانهملی در حدی باشد که افراد برای حضور در این عرصه تمام همت وتوان خود رابه میدان بیاورند.درجهان نیز متخصصان رسانه و روزنامهنگاران درآمدهای چشمگیری دارند و ازسوی دیگر،توانمندی آنها نیز بالاست.اگر دانشجوی دانشگاه صداوسیما بودم، دوست داشتم علاوهبر تحصیل، شرایطی برای مطالعات چندساحتی وذخایر غنی درزمینههای فرهنگی، تاریخی، دینی، ادبی، فلسفی و...داشته باشم.درهمین زمینه، تلاششده درطرح جامع فرهنگی دانشگاه صداوسیما در کنار برنامه درسی اصلی، زمینه انتقال اینگونه آموزشهاومعارف رابرای دانشجویان فراهم کنیم وبه تربیت وپرورش نسلی اندیشمند، اثرگذاروخلاق برسیم.ازسوی دیگر،دانشجوی دانشگاه صداوسیما هم باید مهمترین مأموریتش را تحقق همین اهداف بداند.
اخیرا دانشجویان دانشگاه صداوسیما موفق به دریافت جوایزی از جشنواره اجلاسیه اتحادیه رادیو تلویزیونهای آسیا ــ اقیانوسیه (ABU) شدهاند. آیا تسهیلات یا امتیاز خاصی برای این دانشجویان تعیین شده است؟
امسال برای اولینبار جوایزی به دانشجویان اعطا شد و ما هم برای حضور این افراد در جشنواره مکاتبات و اقداماتی را که در توان داشتیم، انجام دادیم و قطعا از این افراد و تمام دانشجویان فعال در قالبهای گوناگون، حمایت میشود. اصولا فعالیتهای بینالمللی دانشگاه در دو حوزه تعریف میشود: یک حوزه در ارتباط با استادان است که در قالب حضور در همایشهای بینالمللی، برگزاری نشستهای تخصصی، دعوت از استادان خارجی و...تعریف میشود. در سالهای گذشته بهدلیل مشکلات مالی، در این حوزهها فعال نبودیم اما با حمایت دانشگاه، استادان فعالتر شدهاند و هر سال مقالات استادان ایرانی در رویدادهای بینالمللی عرضه میشود. امسال همانطور که دانشجویان توانستند در اجلاس ABU برنده جوایزی شوند، یک عضو هیأتعلمی دانشکده فنی ومهندسی رسانه ویکی از دانشآموختگان مهندسی دانشگاه صداوسیما نیز جایزه برترین مقاله علمی بخش جشنواره جهانیABUرابهدستآوردند.همچنین دانشجویان واستادان دانشگاه صداوسیما در کنفرانس بینالمللی پردازش سیگنال که در فرانسه برگزار شد، برنده جایزه شدند. امسال دانشجویان و استادان دانشگاه صداوسیما در کنفرانس بینالمللی ــ مدیترانهای در ترکیه و یک همایش زبان تخصصی رسانه و یک همایش دینی معتبر در ایتالیا افتخارآفرینیهایی داشتند. هیأت امنا از همه جوانب ما را موظف به فعالیتهای بینالمللی کرده که جوایز و موفقیت دانشجویان در عرصههای بینالمللی بخشی از دستاوردهای ماست.
دانشجویان دانشگاه صداوسیماازطولانی بودن مراحل امتیازبندی گلهمند هستند؛ برای ساماندهی این فرآیند چه اقداماتی صورت گرفته است؟
این فرآیند ضوابط و قواعد روشنی دارد و آییننامه نیز روی سایت دانشگاه موجود است و تمام محورهای امتیازبندی را در برمیگیرد. اینکه فرآیند امتیازبندی طولانی میشود، به دو عامل بستگی دارد. یکی از مسائل این است که دانشجو باید تمام مدارک را کامل کند و به بخشهای مختلف دانشگاه تحویل دهد تا پرونده او نقصی نداشته باشد و به امتیازبندی برسد. این فرآیند در برخی موارد طولانی میشود، چراکه کاری جدید است و نیروی انسانی خاصی نیز برای انجام این اقدامات نداریم و نیروهای فرهنگی دانشگاه باید علاوهبر مسئولیتهای ثابت خود، این کارها را اضافه بر وظیفه سازمانی انجام دهند که طبیعتا کمی شرایط را دشوار کرده است. خبر خوش برای حل همین مشکل، اصلاح ساختار و تشکیلات دانشگاه صداوسیما با توافق مرکز طرح، برنامه وبودجه و تصویب هیأت امناست که مبتنی برآن،بخش جداگانهای برای امتیازبندی دانشجویان اختصاص داده شده است. از سوی دیگر، گروه دکتری «مطالعات رادیو و تلویزیون» هم به ساختار دانشگاه اضافه شده، ساختار دانشکده «هنرهای دیجیتال» تکمیل شده و مدیریت هنرستانها نیز بهوجود آمده که میتواند در توسعه هنرستانهای صداوسیما در همه شهرهای کشور مؤثر باشد. پس، با سامان یافتن ساختارها، امتیازبندی دانشجویان نیز با سرعت و دقت بهتری پیش خواهد رفت.
حل شدن مشکل خوابگاهها
گفته میشود یکی از مشکلات دانشجویان، کمبود خوابگاه یا فرسودگی برخی فضاهای خوابگاهی است. اسفندیاری درباره تحولاتی که در حوزه خوابگاهها خواهند داشت، بیان کرد: مسائل خوابگاه دانشجویان، بهخصوص دانشجویان دختر که خوابگاهشان از دانشگاه دور است و برای رفتوآمد مشکل دارند، به دستور رئیس رسانهملی در شرف حل شدن است؛ به اینگونه که در نزدیکی دانشگاه و در فضای داخلی جامجم، خوابگاهی برای دختران ساخته خواهد شد. نقشه این کار تهیه شده و عملیات اجرایی آن بهزودی آغاز میشود.