رفع این معطلی و معضل با توجه به بررسیهای جامع انجام شده توسط کارشناسان در گرو اختصاص ۲۲ هکتار از زمین ۲۲۷ تا ۲۷۰ هکتاری واگذار شده به دانشگاه خوارزمی کرج است، یعنی تنها دو درصد از کل وسعت زمین این دانشگاه میتواند کلید حل این مشکل بغرنج و ادامه دار باشد.
البته پیشتر مکانهایی از جمله زمینهای موسوم به مرغ مادر واقع در مجاورت پل حصارک برای دپو مترو کرج در نظر گرفته شده بود، اما با بررسی و ارزیابیهای بیشتر و دقیقتر کارشناسان حمل و نقل ریلی، بهترین نقطه برای ایجاد آن بخشی از محوطه دانشگاه خوارزمی تشخیص داده شد.
اکنون چند سالی است که مشکل دپو مترو کرج به دغدغه اصلی برای بهره برداری از این پروژه مهم و تاثیرگذار تبدیل شده، هرچند در این سالها در مورد ایجاد این دپو در بخشی از محوطه دانشگاه خوارزمی نیز بین کارشناسان و اکثر قریب به اتفاق مسوولان ارشد البرز از استاندار و معاونان استانداری گرفته تا دادستانی و دستگاه قضا و نیز شمار زیادی از مدیران شهری اعم از اعضای شورا و شهرداری کرج، اشتراک و اتفاق نظر جدی شکل گرفته که بسیار امیدوار کننده است.
تصویب اختصاص بخشی از محوطه دانشگاه به دپو مترو کرج دستاورد سفر رییس جمهور شهید
این درحالی است که رایزنیهای فراوان در طول این سالها ادامه داشته است تا اینکه در سفر دوم رییس جمهور شهید در آذرماه سال گذشته، موضوع اختصاص بخشی از محوطه این دانشگاه برای ایجاد دپو مترو کرج به عنوان یکی از دستاوردهای این سفر مصوب شد، هرچند رییس سابق و سرپرست فعلی و احتمالا هیات امنا به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری دانشگاه، روی خوش و موافقت چندانی از خود ابراز نکرده اند.
بطور قطع همانگونه که مسوولان استان البرز و شورا و شهرداری کرج بارها بر ضرورت رعایت ساحت و جایگاه علمی دانشگاه تاکید کرده اند، لذا اختصاص این زمین باید در یک توافق جامع که ضامن حفظ منافع و شان این نهاد علمی با قدمت ۱۰۰ ساله است، انجام شود، در برهه کنونی، اما منافع عمومی یکی از پرجمعیتترین کلانشهرهای کشور مطرح است که منتظر یک تصمیم در پاسخگویی به مطالبه مردم است.
با این حال، اما به نظر میرسد که همگان چه اعضای هیات علمی، مدیران، استادان و دانشجویان و ایضا هیات امنا دانشگاه خوارزمی کرج و تک تک ساکنان این کلانشهر با معضل آزار دهنده ترافیک این شهر متراکم نه تنها آشنایی دارند که بدتر و سختتر شدن هر روزه آن را لمس میکنند و بعید است نسبت به منافع اکثریت مردم و نیز خودشان بی توجه باشند.
ترافیک کلافه کننده و تراکم جمعیت میلیونی کرج هیچ راه حلی جز توسعه خط ریلی ندارد
کرج یا همان ایران کوچک که در همسایگی پایتخت، نه تنها مقصد مهاجران از اقصی نقاط کشور، بلکه در سالها و ماههای اخیر به دلیل افزایش قیمت مسکن، میزبان سرریز جمعیت تهران بوده است، شهری که جمعیت آن تا سه چهار دهه پیش به ۲۰۰ هزار نفر هم نمیرسید و اکنون سه میلیون نفر را در خود جای داده است، لذا برای این ترافیک کلافه کننده و این تراکم جمعیت میلیونی، هیچ راه حلی جز توسعه خط ریلی وجود ندارد.
همانگونه که استاندار البرز در شهریور ماه سال ۱۴۰۱ در نشست بررسی زمین دانشگاه خوارزمی برای ایجاد دپوی قطار شهری کرج در محل استانداری گفت: چارهای جز حل مشکل قطار شهری کرج نداریم، برای مدیران ارشد کشور هم این سوال ایجاد شده که چرا مترو کرج بعد از این همه سال به بهره برداری نمیرسد.
مجتبی عبداللهی که تنها چند ماه قبل یعنی در آبان ۱۴۰۰ سکان استان البرز را به دست گرفته بود، در جمع خبرنگاران تاکید کرد: قطار شهری کرج مصوبه شورای عالی راه و شهرسازی را دارد و همه وظیفه داریم برای تکمیل آن تلاش کنیم.
اگر به جز زمین دانشگاه گزینه دیگری وجود داشت، بطور قطع به سراغ آن میرفتیم
وی با اشاره به اینکه مسوولان دانشگاه خوارزمی به حل مشکل مترو کمک خواهند کرد، گفت: اطمینان دارم گره قطار شهری کرج به دست مدیران دلسوز دانشگاه باز خواهد شد، ما برای احداث دپوی مترو کرج هیچ گزینهای جز زمین دانشگاه خوارزمی نداریم، اگر گزینه دومی وجود داشت حتما به سراغ آن میرفتیم.
استاندار البرز خاطرنشان کرد: هزاران میلیارد تومان از بیت المال در پروژه قطار شهری کرج بی استفاده مانده است، از این رو انتظار میرود که مدیران مربوطه در حوزههای مدیریت شهری و اجرایی نسبت به حل مشکلات اقدام کنند، ضمن اینکه راه اندازی ایستگاه مترو دانشگاه خوارزمی تردد دانشجویان و دیگردست اندرکاران این دانشگاه و استفاده عموم مردم را تسهیل خواهد کرد.
مساعدت مقامات تصمیم گیر دانشگاه خوارزمی با مردم کلانشهر کرج ضروری است.
حال با توجه به اینکه نشستها و رایزنیهای متعدد همچنان ادامه داشته و نه فقط استاندار که دیگر مسوولان استان و بخصوص اعضای شورا و مدیریت شهری کرج بارها بر حل مشکل دپو مترو به عنوان یک مطالبه عمومی تاکید کرده و از مسوولان دانشگاه خواستار کمک به رفع این دغدغه مردم شده اند، بنابراین از مقامات و مدیران تصمیم گیر دانشگاه خوارزمی و وزارت علوم نیز انتظار میرود که همدلی و همراهی و مساعدت بیشتری در پاسخگوی به مطالبه مردم این کلانشهر از خود نشان دهند.
شکافتن تونل برای روی ریل قرار دادن رام و واگن قطار یادمان هست!
همگان یادمان هست که در بازدید معاون حقوقی رییس جمهور سیزدهم شهید رییسی در اردیبهشت امسال از مجتمع تعمیرگاهی مترو کرج، استاندار البرز درباره نحوه عجیب و سخت قراردادن واگنهای قطار در داخل تونل مترو این کلانشهر توضیح داد که به دلیل نبود پارکینگ، مجبور شدیم در نزدیکی چهار راه طالقانی سقف تونلها را شکافته و قطار و واگنها را از آنجا به داخل تونل و روی ریل قرار دهیم.
عبداللهی ادامه داد: در صورتی که اگر پارکینگ وجود داشت این انتقال از طریق ایستگاه شهید سلطانی کرج به راحتی انجام میشد، ضمن اینکه به دلیل مشکلات حقوقی در حال حاضر هیچ ارتباطی با خطوط تعمیرگاهی تهران نداریم و اگر قطار نیازمند تعمیر باشد، میبایست دوباره سقف تونل شکافته و قطارها از این طریق جابجا کنیم.
واقعیت این است که شاید تک تک اعضای شورا و شهردار کرج از جمله رییس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج با اشاره به مشکل دپو مترو، به دفعات از مقامات دانشگاه خوارزمی درخواست همکاری و در مواردی وعده حل این مشکل با دانشگاه را به شهروندان کرج داده اند که صرفنظر از نتیجه نهایی آن، اما بازنشر آنها در مجال این یادداشت نمیگنجد.
منافع محلی، شهری، کشوری و ملی و عمومی ایجاب میکند که قفل دپو مترو گشوده شود
به هر حال، بعد از ۲۰ سال انتظار شهروندان کرج براین باورند که سوار شدن به مترو و فرار از ترافیک کلافه کننده این کلانشهر نزدیک است، البته که کلید این تفاهم و تسریع در بهر برداری از مترو در دستان مقامات تصمیم گیر دانشگاه خوارزمی از یک طرف و خیل شهروندان، مسوولان ارشد استان و مدیران شهری از طرف دیگر قرار گرفته، لذا منافع محلی، شهری، کشوری و ملی و عمومی ایجاب میکند که قفل دپو مترو هرچه زودتر گشوده شود.
لازم به یادآوری است که آثار مثبت ایمنی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی خطوط ریلی بر کسی پوشیده نیست، در واقع مترو یا قطار شهری دستاورد و روشی جهانی برای کاستن از دردسرها و گرفتاریهای شهرهای پرجمعیت و پرترافیک به شمار میرود، غفلتی که موجب شده جمعیت انبوه کلانشهر کرج سالهای متمادی از مزیت داشتن مترو محروم باشند، جدا از اینکه مقصر کی و چه کسانی بوده اند یا هستند، اما مهم این است بهره برداری از این مزیت رفاهی برای مردم فراهم شود.
** باید از تلاشهای بی دریغ دادستانی در پیگیری مشکل دپو مترو بطور ویژه تقدیر و قدردانی شود
خلاصه اینکه با توجه به مطالبه ۲۰ ساله شهروندان این کلانشهر و همت و اراده و اتفاق نظر عموم مسوولان استان البرز و شهرستان کرج، باید از تلاشهای بی دریغ دادستانی در پیگیری مشکل دپو مترو بطور ویژه تقدیر و قدردانی شود و به نظر میرسد تصمیم گیران دانشگاه خوارزمی نیز که از جنس مردم هستند، با این خواست عمومی همراهی خواهند کرد.
دست آخر، اکنون که دپو مترو در محوطه دانشگاه خوارزمی کرج علاوه بر مصوبه وزارت راه و شهرسازی، مصوبه سفر دوم رییس جمهور شهید به ایران کوچک را هم دارد، به نظر وزن مطالبات عمومی مردم بیشتر از گذشته سنگین شده است، بنابراین با عنایت به وفاق و تفاهم جمع مسوولان شهری، استانی و کشوری، باید امیدوار باشیم که هیچ اولویتی بالاتر از خواست مشروع، عرفی و قانونی مردم نیست و صدای سوت قطار شهری در کرج را به زودی خواهیم شنید.
ریحانی _ خانه ارتقا شهروندی
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد